۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
از جیمز وب چه خبر؟

در حالی که تلسکوپ فضایی جیمز وب دو روز پیش با موفقیت پرتاب شد، راه دشواری را پیش رو دارد. این سفر با مخاطرات زیادی همراه است و به دلیل همین نگرانی‌ها ناسا این امکان را فراهم کرده تا هر لحظه امکان پایش آن برای همه فراهم باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا خیتال، کارشناس و منجم آماتور شامگاه گذشته یکشنبه _۵ دی‌ماه_ در رویداد "از جیمز وب چه خبر؟" که با همکاری مرکز نجوم ادیب اصفهان و انجمن علمی نجوم دانشگاه کاشان برگزار شد، با تاکید بر تفاوت‌های جیمز وب و هابل اظهار کرد: قطر آینه هابل دو و چهار دهم متر است؛ در حالی که آینه جیمز وب خیلی بزرگ است و قطر آن شش و نیم متر است و پنج برابر آینه هابل است؛ مأموریت جیمز وب مشاهده اجرام بسیار دور است و حدود ۱۳ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد و این آینه باید تمام اجرام را تصویر برداری کند و بتواند امواج مرئی و مادون قرمز را دریافت کند که هابل چنین توانایی را نداشت.

وی با اشاره به اینکه ساختن چنین آینه و استفاده از تلسکوپ بر روی زمین نیز مشکل بود، افزود: حساسیت یک تلسکوپ و قدرت مشاهده جزئیات آن ارتباط مستقیمی با اندازه آینه دارد. آینه‌ها را به دلیل فاصله نیافتدن منسجم بودن به شکل ۱۸ شش ضلعی ساختند، همچنین شش ضلعی‌ها حالت دایره‌ای دارد و نور را متمرکز می‌کند که قطر هر شش ضلعی ۱۳۲ سانتی متر است.

خیتال تصریح کرد: آینه‌ها به دلیل استحکام زیاد و سبک بودن فلز از جنس برلیوم است و یک روکش نازک طلا زدند تا آینه را به خوبی صیقل دهد و هیچ پستی و بلندی نداشته باشد و واکنش پذیری خیلی کمی دارد و به مرور زمان دچار خوردگی نمی‌شود.

وی افزود: جیمز وب از سه آینه تشکیل شده که آینه اولیه همان آینه اصلی تلسکوپ و مقعر بوده، آینه ثانویه که محدب است و روبروی آینه اولیه قرار دارد؛ آینه سوم ثابت و به صورت آستیگمات تصاویر را از بین می‌برد و فاصله کانونی را میزانسن می‌کند و دید وسیع‌تری را برای جیمز وب فراهم می‌کند.

این کارشناس و منجم آماتور اضافه کرد: نور به صورت پرتو موازی به آینه اولیه برخورد کرده و دچار همگرایی می‌شود سپس از طریق آینه ثانویه در مرکز فوکوس می‌شود. آینه به دلیل اینکه باید امواج مادون قرمز را دریافت کند و اجرام گرم نیز مادون قرمز از خود تابش می‌کنند ( باعث ایجاد اختلال در تلسکوپ می‌شود) با گذاشتن یک سانشیز، دمای تلسکوپ را در دمای پایین حفظ کند تا تنها نور و اجرام مورد نیاز خود را دریافت کند.

جدیدترین اخبار پرتاب جیمز وب

مرتضی بارونی، کارشناس و مدرس نجوم در ادامه این برنامه اظهار کرد: در آخرین لحظاتی که جیمز وب نزدیک زمین بود پنل‌های خورشیدی را باز و سفر خود را به سمت مدارش آغاز کرد.

وی افزود: جیمز وب آنقدر دور می‌شود که بشر نمی‌توانند این تلسکوپ را ببینند، از طرفی دوربینی روی آن تعبیه نشده است تا تصاویر سلفی از خود مخابره کند زیرا از نظر متخصصان این پروژه حساس است.

این کارشناس و مدرس نجوم با بیان اینکه از این پس اگر تکنولوژی در همین سطح بدون پیشرفت در صنعت تلسکوپ‌ها باشیم دیگر جیمز وب را نخواهیم دید، تصریح کرد: جیمز وب به تنهایی تصاویر زیادی خواهد گرفت، شاید تصویر خود جیمز وب را نداشته باشیم، اما از طریق آن تصاویر جهان را خواهیم داشت و حدود شش ماه آینده مخابره نتایج جیمز وب آغاز می‌شود.

وی افزود: تصاویری که از مسیر جیمز وب در مکان‌های مختلف نمایش داده شده نشان دهنده مدار و مسیر حرکت آن خواهد بود. جیمز وب دو روز دیگر به مدار ماه که دور زمین در گردش است، می‌رسد. فاصله زمین تا مدار نهایی جیمز وب چهار برابر فاصله زمین تا ماه خواهد بود و در یک برنامه ۳۰ روز به مدار اصلی خودش می‌رسد.

از جیمز وب چه خبر؟

عظیمه قاسمی، کارشناس نجوم نیز در ادامه با بیان اینکه پس از پرتاب، جیمز وب دو استقرار خودکار دارد، گفت: پس از پرتاب جیمز وب حدود ۳۳ دقیقه یکی از استقرارهای خودکار و تنظیم شدن پنل‌های خورشیدی در اولین و حیاتی‌ترین مرحله اتفاق افتاد، زیرا باتری جیمز وب تنها چند ساعت دوام می‌آورد و از جایی به بعد تمام می‌شود که جیمز وب باید با استفاده از پنل‌های خورشیدی، بتواند انرژی خورشید را به نیرو تبدیل و از رانش آن و راه ارتباطی موجود استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه این پنل‌های خورشیدی بعد از ۳۳ دقیقه باز شدند تا انرژی خورشید را دریافت کنند و نیروی لازم را تأمین کنند، افزود: ۲۴ ساعت بعد از پرتاب جیمز وب یکی دیگر از استقرارهای خودکار اتفاق می‌افتد و از سمت زمین هیچ کنترلی وجود ندارد. تنظیم آنتن جیمز وب به سمت زمین است و این آنتن به سمت زمین باز می‌شود تا موقعیت یابی کند. این آنتن راه ارتباطی میان زمین و جیمز وب است.

در ادامه هوشیار جعفری، کارشناس نجوم اظهار کرد: ۱۲ و نیم ساعت بعد از پرتاب جیمز وب، تاسترهای متصل به پایین بدنه جیمز وب شروع به فعالیت کردند و در طی ۶۵ دقیقه مسیر را برای جیمز وب تنظیم کردند.

وی افزود: بعد از پرتاب نیاز به برخی اصلاحات مسیر وجود دارد که تاسترهای کوچک تعبیه شده داخل بدنه جیمز وب شروع به فعالیت کرده و در ۶۵ مسیر رسیدن به نقطه دوم تنظیم شد؛ این اتفاق حیاتی است زیرا اگر تاستر کمی بیشتر کار کند، تلسکوپ را از مدار خارج می‌کند و فاجعه به بار می‌آورد به همین علت یکی از بخش‌های حساس جایی است که تاسترها فعال می‌شود که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بوده و اکنون جیمز وب در مسیر خود قرار دارد.

این کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: ۴۸ ساعت پس از پرتاب، دوباره تاسترها فعال می‌شود و سری اصلاحاتی بعدی را در مسیر خود انجام می‌دهد که پیش از باز شدن سانچیدان صورت خواهد پذیرفت. ۲۹ روز پس از پرتاب نیز دوباره تاسترها شروع به فعالیت کرده و تلسکوپ را وارد مدار لابراژ دوم می‌کند.

بیشتر بخوانید: جیمز وب پایان کار هابل نیست

کد خبر 544613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.