کاهش آلایندگی با یخ خشک

یک دکترای شیمی آلی گفت: با استفاده از دی‌اکسیدکربن و ایجاد کارخانجات، تولید یخ خشک و محصولاتی کاربردی نه تنها به اقتصاد کشور کمک می‌شود، بلکه با این کار حجم آلایندگی هوا نیز کاهش می‌یابد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یخ خشک یا دی‌اکسیدکربن جامد بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد، اظهار کرد: این ماده به صورت اتفاقی توسط دانشمندان آمریکایی و ژاپنی کشف شد و آن‌ها متوجه شدند که می‌توان به وسیله سرما، دی‌اکسیدکربن جامد تولید و از آن استفاده کرد؛ البته در آن زمان این ماده مورد استفاده زیادی قرار نمی‌گرفت.

وی افزود: امروزه این ماده در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود که یکی از کاربردهای مهم آن در انتقال دارو و موادی است که نگهداری آن‌ها مشکل است، اما با استفاده از یخ خشک می‌توان دارو را به راحتی منتقل کرد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: از کاربردهای دیگر این ماده می‌توان به استفاده در کافه‌ها، تزئینات، فعالیت‌های سرگرم کننده و استفاده در مراکز علمی و آموزشی به عناوین مختلف، اشاره کرد. به طور کلی این ماده کاربردهای متنوعی دارد و در انتقال واکسن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با محصول استارتاپی یخ خشک گفت: تولید این محصول یک ایده استارتاپی مطلوب است، ولی متأسفانه در اصفهان بسیار کم به این مسئله توجه می‌شود که دلیل آن کم بودن طول عمر دی‌اکسیدکربن است به شکلی که اگر این ماده را از تهران سفارش دهیم تا هنگامی که به اصفهان می‌رسد بسیاری از آن تجزیه شده است.

یوسفی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم اگر شخصی می‌خواهد در این زمینه فعالیت کند از دی‌اکسیدکربنی که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شود، استفاده کند؛ در واقع با استفاده از دی‌اکسیدکربن کارخانه ماده خود را تولید کند.

وی اشاره کرد: مشکلی که در این راه وجود دارد آلوده بودن دی‌اکسیدکربن کارخانه‌ها است، اما برای این مشکل نیز می‌توان با استفاده از فیلترهای مخصوص آلایندگی دی‌اکسیدکربن را کاهش داد و ماده‌ای عاری از آلودگی در تولید یخ خشک استفاده کرد.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با ویژگی‌های یخ خشک اظهار کرد: یکی از مزیت‌های این ماده استفاده در تکنولوژی اطفای حریق است؛ دی‌اکسید کربن به دلیل اینکه از آتش جلوگیری می‌کند، می‌تواند در مهار آتش‌سوزی برای آتش‌نشان‌ها بسیار گزینه مناسبی محسوب شود.

وی خاطر نشان کرد: با استفاده از دی‌اکسیدکربن و ایجاد کارخانجات تولید یخ خشک و محصولاتی کاربردی آن‌ها نه تنها به اقتصاد کشور کمک می‌شود، بلکه با این کار حجم آلایندگی هوا نیز کاهش می‌یابد؛ درواقع ما می‌توانیم دی اکسیدکربن را به عنوان یک ماده بسیار کاربردی در نظر بگیریم و در تولید محصولات بهینه از آن استفاده کنیم.

یوسفی ادامه داد: یخ خشک نیز مانند هر ماده دیگر خطراتی دارد و اگر بسیار در معرض آن قرار بگیریم می‌تواند باعث سوزش چشم و اختلال در سیستم تنفسی شود زیرا دی‌اکسید کربن به صورت ذاتی نباید در سیستم تنفسی بماند و باید خارج شود. یکی از ایراداتی هم که در دوران شیوع کرونا به ماسک‌ها وارد می‌شود خارج نشدن کامل دی‌اکسید کربن از بدن است.

وی افزود: یخ خشک در صنعت نیز کاربردهایی دارد که یکی از این کاربردها استفاده به عنوان سرد کننده است، تصور کنید اگر دی‌اکسیدکربن کارخانه‌ها را به یخ خشک تبدیل کنیم، می‌توانیم از آن در خود کارخانه به عنوان یک سیستم خنک کاری مطلوب استفاده کنیم.

یوسفی یادآور شد: تولید این ماده به استارتاپ‌های اصفهان بسیار پیشنهاد می‌شود زیرا در تهران این مسئله بسیار رونق گرفته است و در اصفهان نیز با توجه به اینکه شهری صنعتی محسوب می‌شود نیاز است در این زمینه فعالیت شودد و استارتاپ‌ها به این سمت حرکت کنند.

کد خبر 544593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.