بورس امروز یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

به علت نزدیک شدن به دو مقاومت مهم شاخص کل شاهد افزایش فشار فروش در بازار نسبت به روزهای گذشته بودیم. بازار فردا بسیار مهم است. در صورتی که نتواند سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد را درهم بشکند احتمال بازگشت به روند نزولی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش هزار ۴۸۹ واحدی به سطح یک میلیون ۳۸۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش هزار ۶۳۶ واحدی در سطح ۳۶۰ هزار ۲۷۰ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۱۱ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۴۵ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۵۸ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۶۵۷ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۱۷ درصد رشد یافت.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۹ هزار ۴۰۶ و ۴۸ هزار ۹۲۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۷۴۳ و دو میلیارد و ۶۹۷ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

در صورتی که فردا نیز روند بازار منفی باشد احتمال بازگشت به روند نزولی وجود دارد، در صورت شکست سقف پیش بینی تداوم روند صعودی را خواهیم داشت. به علت نزدیک شدن به دو مقاومت مهم شاخص کل شاهد افزایش فشار فروش در بازار نسبت به روزهای گذشته بودیم. بازار فردا بسیار مهم است. در صورتی که نتواند سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد را درهم بشکند احتمال بازگشت به روند نزولی وجود دارد.

کدهای مسدودی آزاد شدند!

سروش خواجه حق‌وردی، معاونت نظارت بازار، در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری، رسماً اعلام کرد: دریافت تعهدنامه از مشتریان برخط دیگر الزامی نیست و کارگزاران می‌توانند براساس رویه‌های مورد نظر خود به رفع محدودیت اقدام کنند.

خداحافظی رسمی با قیمت‌گذاری دستوری فولاد

امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار کرد: با دستورالعملی که جدیداً ارائه شده تقریباً تمام شیوه‌نامه‌های موجود کنار می‌رود و دستورالعمل جدید جایگزین آن‌ها می‌شود. ماحصل این دستورالعمل آن است که کلیه کالاها و محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند و هیچ کالایی خارج از بورس نباید فروخته شود. دولت و وزارتخانه نیز در قیمت‌گذاری هیچ مداخله‌ای نخواهند داشت.

مالیات بر صادرات به پتروشیمی پارس تعلق نمی‌گیرد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس به همفکران گفت: اعتقاد ما این است که به ما مالیات تعلق نمی‌گیرد. باور ما این است که بر مبنای قانون، این مالیات که اخیراً راجع به آن صحبت شده به ما برای فروش LPG تعلق نمی‌گیرد و زمانی که ساخت واحد PDH ما تمام، اجرا و راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری برسد، قسمت اعظم پروپان ما در آنجا رفته و در آنجا مصرف می‌شود، لذا دیگر نیازی به صادرات آن نداریم

اخبار شرکت‌ها

وسکرد: شرکت سرمایه گذاری استان کردستان طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ از محل واگذاری سهام درآمدی حاصل نکرده است. وسکرد با سرمایه ثبت شده ۹۱,۲۱۷,۶۲۱ میلیون ریال طی عملکرد سه ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ از محل سود سهام محقق شده ۱,۰۳۴,۵۴۰ میلیون ریال درآمد داشته است. شرکت در انتهای آذر ماه چندین شرکت با بهای تمام شده ۹۸,۳۲۰,۹۳۲ میلیون ریال در پرتفوی بورسی خود داشته که با رشد ۲۲% به مبلغ ۱۲۰,۴۲۳,۵۴۱ میلیون ریال رسیده است.

کسعدی: شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۲۱۳,۰۸۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۶۸ درصد افزایش داشته است.«کسعدی» با سرمایه ثبت شده ۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۵۵۲,۲۶۰ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد رشد داشته است.

وکبهمن: شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ از معاملات واگذاری سهام ۹۳۷,۴۷۶ میلیون ریال سود کسب نموده است وکبهمن با سرمایه ثبت شده ۲,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ از محل سود سهام محقق شده ۲,۸۳۰,۹۷۳ میلیون ریال درآمد داشته است شرکت در انتهای آذر ماه چندین شرکت با بهای تمام شده ۹,۶۹۴,۷۳۷ میلیون ریال در پرتفوی بورسی خود داشته که با رشد ۲۷۳% به مبلغ ۳۶,۱۱۹,۵۴۶ میلیون ریال رسیده است.

غگیلا: شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۳۴۸,۸۷۳ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است.«غگیلا» با سرمایه ثبت شده ۳۳۶,۳۰۹ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۳,۰۶۲,۲۲۶ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد رشد داشته است.

بازارهای جهانی

طلا: قیمت طلا با توجه به افزایش تقاضای فصلی از نیمه دوم دسامبر انتظار می‌رود افزایش پیدا کند. فعالین بازار به دنبال این هستند که ببینند آیا حرکت طلا آنقدر قوی است که بتواند به ۱۸۵۰ دلار برسد یا نه؟ به طور معمول در ۶ تا ۸ هفته آتی تقاضای فیزیکی برای طلا و نقره افزایش پیدا می‌کند. سویه جدید ویروس و سیاست‌های پولی نیز می‌تواند به این جریان کمک کند. اگرچه فدرال رزرو سیگنال افزایش نرخ بهره را داده است اما هنوز ریسک‌هایی وجود دارد که ممکن است باعث شود فدرال رزرو محتاطانه عمل کند. در هفته‌ای که گذشت طلا به شاخص تورم PCE نیز واکنش مثبتی نشان داد و افزایش پیدا کرد. شاخص PCE در حالی که انتظار می‌رفت با رشد ۰.۴ درصدی همراه شود، اندکی بهتر از انتظارات رشد کرد و رشد ۰.۵ درصد را ثبت کرد.

بیلت: نرخ بیلت CIS با ۷ دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در قیمت ۵۹۳ دلار معامله شد. بیلت ایران نیز ۵۴۱ دلار معامله شد. با افزایش واردات فولاد توسط چین، فروش بیلت صادراتی ایران نیز افزایش یافت و این در حالیست که قیمت بیلت ایران با کاهش همراه بود. به دلیل فضای پرریسک و عدم اطمینان حاکم بر بازار چین، تولیدکنندگان این کشور تولیدات خود را کاهش دادند و به همین دلیل موجودی انبارها نیز در این هفته نزولی بود. همچنین شنیده می‌شود که مشتریان آسیا به خرید شمش ایران تمایل بیشتری دارند، زیرا که قیمت‌های ایران نسبت به سایر فروشندگان پایین‌تر است.

رونق بازار فولاد صادراتی ایران همزمان با بهبود تقاضا در چین و جنوب شرق آسیا

در هفته گذشته جو مثبت فولاد آسیا و به خصوص چین باعث شد که حجم معاملات به طور نسبی افزایش پیدا کند. این در حالی بود که کمبود تقاضا سبب به تعویق افتادن اکثر محموله‌ها در هفته گذشته شده بود.

فخوز یک محموله ۴۰ هزار تنی به قیمت ۵۴۷ دلار فوب بندرعباس به فروش رسانده است. محموله‌های فولاد کاوه نیز در بازه ۵۴۰-۵۴۵ به فروش رسیده است. این رقم برای فولاد زرند میدکو ۵۳۵ دلار گزارش شده است. مقصد تمامی محموله‌های صادراتی مذکور به سمت شرق آسیا و چین بوده است. برخی منابع از فروش دو محموله به حجم‌های ۲۰ و ۳۰ هزار تنی به چین برای بازه دسامبر تا ژانویه در بازه ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار CFR خبر می‌دهند. منابع از تقاضای مناسب برای بیلت ایران به دلیل ارزان بودن تحت شرایط تحریمی نسبت به سایر مناطق خبر می‌دهند

خبر خوب دیگری که در روزهای اخیر برای بازار صادراتی می‌شنویم هزینه حمل هر تن صادرات از بندرعباس تا شرق آسیا از ۶۰ دلار ابتدای ماه گذشته به ۴۸ تا ۵۵ دلار در هفته اخیر رسیده است. در ارتباط با پیش بینی شرایط پیش رو عمده منابع معتقدند که قیمت‌های فعلی برای محصول صادراتی ایران به کف قیمتی رسیده است. همچنین رونق بازار صادراتی هدف ایران، قیمت گاز و محدودیت‌های زمستانی باعث شده است سطوح فعلی از حمایت کافی برخوردار باشد

کد خبر 544540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.