«یاور صدیق انقلاب» کیست؟  

نقش اصلی و محوری استاد پرورش در عرصه تعلیم و تربیت بود که موفق شد نسلی از جوانان متخلّق و مهّذب و انقلابی را تحویل نظام اسلامی بسیاری از آنان به درجه رفیع شهادت رسیدند برخی هم که مانده‌اند با همان شاکله در پرتو تعلیمات استاد پرورش پیدا کردند و از خادمان مخلص انقلاب هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرحوم استاد سیدعلی اکبر پرورش از پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «یاور صدیق انقلاب» نامیده شد. استاد پرورش در سال ۱۳۲۱ در اصفهان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به پایان رساند. سپس در دانشگاه اصفهان مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات اخذ نمود ایشان مدرک فوق لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت.

او در دوران مبارزات قبل از انقلاب همراه با شهید بهشتی و آیت الله خادمی نقش مهمی در آگاهی جامعه داشت و حلقه مبارزاتی دبیران اصفهان را تشکیل و سخنرانی در محافل گوناگون داشت. استاد پرورش به عنوان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی دفاع در مذاکرات سیاسی هشت کشور اسلامی و نخست وزیر سابق سوئد با ایران در خصوص مسائل جنگ حضور فعال داشت.

علی اکبر پرورش در محله چهارسوق شیرازی‌های اصفهان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به پایان رساند سپس در دانشگاه اصفهان مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات اخذ نمود ایشان مدرک فوق لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت کرد و در دهه ۴۰ و ۵۰ معلم دینی در مدارس اصفهان بود. پرورش در دوران نوجوانی به واسطهٔ هم محله‌ای بودن و آشنایی با آیت‌الله دکتر بهشتی جذب فعالیت‌های مذهبی و سیاسی شد و نخستین بار در سال ۴۳ به دلیل فعالیت‌های سیاسی بر ضد رژیم دستگیر شد.

استاد پرورش از دوره نوجوانی و تحت تأثیر روحانیت محله پدری، پس از کسب مطالب اولیه دینی به فعالیت در مجامع دینی پرداخت. شهید آیت‌الله دکتر بهشتی که اهل همان محله بود و در قم به تحصیل و تدریس اشتغال داشت در مسافرت‌های خود به اصفهان با جوانان محله و شهر ارتباط برقرار می‌کرد و بدین گونه ارتباطات نزدیک اکبر پرورش با شهید بهشتی آغاز شد که این ارتباط تا هفتم تیر سال ۱۳۶۰ ادامه یافت.

سیدعلی‌اکبر پرورش در همه این سال‌ها تلاش می‌کرد از همه شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی بهرمند شود. علامه جعفری، علامه طباطبایی، شهید مطهری و دکتر بهشتی از جمله این افراد بودند. استاد پرورش پس از چند سال رنج از بیماری نارسایی کلیه که باعث انجام همودیالیز می‌شد در مرکز جراحی میلاد اصفهان مورد عمل جراحی قرار گرفت.

سیدعلی اکبر پرورش «یاور صدیق انقلاب» کیست؟  

فعالیت فرهنگی و سیاسی استاد پرورش

وی در موضع‌گیری‌های سیاسی خود تبعیت از ولی فقیه و حضرت امام خمینی (ره) را وظیفه همیشگی خود می‌دانست، وقتی که رئیس انجمن حجتیه با بهانه اینکه «من مجتهد هستم» عملاً با امام خمینی (ره) مخالفت کرد، وی در مصاحبه شدیدی در جلسه‌ای هرگونه ارتباط با انجمن حجتیه را که پیش از انقلاب در قالب فعالیت‌های مذهبی مبارزه با رژیم را نیز در پیش گرفته بود به کلی قطع کرد.

نگارش کتاب‌های «پیامبر در مکه»، «علی در مدینه»، «پیشگامان کهف»، «ما و قرآن»، «قرآن و خطوط انفاق» و «پدیده جاهلیت از دیدگاه قرآن»، حاصل بخشی از تلاش‌های وی در آن سال‌ها بود. اکثریت فعالان نهضت اسلامی در اصفهان این تلاش‌ها را مهم‌ترین عامل در اصفهان برای گسترش انقلاب اسلامی در اصفهان در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ می‌دانند.

او پس از برکناری بنی صدر از ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۶۰ و انتخاب شهید رجایی به ریاست جمهوری، به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد، پرورش لیسانس ادبیات خود را از دانشگاه اصفهان گرفت و بعدها مدرک فوق‌لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت کرد. محوریت در مبارزات قبل از انقلاب اصفهان که منجر به دستگیری شد، عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، دو دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری، عضویت شورای مرکزی موتلفه اسلامی از سال ۱۳۷۲ و قائم‌مقامی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۰ از سوابق علی‌اکبر پرورش است.

استاد پرورش در سال‌های بعد از ۷۵ فعالیت‌های بنیادین فرهنگی و سیاسی را دنبال کرد و در کارنامه زندگی‌اش بیش از چهل سال تربیت نفوس و کادرسازی برای انقلاب اسلامی دیده می‌شود، این استاد اخلاق بر تشکیلاتی شدن، انسجام گروهی و داشتن فعالیت‌های فرهنگی تاکید فراوان داشت و به نوعی پدر معنوی تمام مجموعه‌های فرهنگی اصفهان بود.

استاد پرورش یکی از چهره‌های برجسته‌ای است که به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی خاصش ایجاب می‌کند یاد و نام او همیشه زنده باشد تا شیوه رفتار و سلوک او در تعلیم و تربیت و در اخلاص و عرفان، و همچنین خدمت به نظام اسلامی الگویی برای جوانان و یاران مخلص و پاکباخته انقلاب اسلامی باشد.

سخنرانی و محفل درس او همیشه همراه با نکات جدید بود که جوان‌ها را به خود جلب می‌کرد، جوانانی که مفاهیم دینی را با نگرش جدید دنبال بودند، عرضه جدید از دینی که پاسخگوی نیازهای امروزی باشد و بتواند در مسائل سیاسی- اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشد.

حضور در شبکه مخفی شهید آیت

مرحوم پرورش در طول سال‌های مبارزه با رژیم پهلوی با همه روحانیون علاقمند به امام در اصفهان علی رغم سلیقه‌های متفاوت ارتباط برقرار می‌کرد. روابط وی با حضرات آیات و حجج اسلام همچون حسین خادمی، سید جلال‌الدین طاهری، احمد فقیه امامی، حسن فقیه امامی، سید اسماعیل هاشمی، محمد علی صادقی، شمس‌آبادی، علی محمد اژه‌ای، سید محمد احمدی، کمال فقیه ایمانی، مهدی مظاهری، ابوالحسن بدری، احمد سالک، مهدی اژه‌ای، علی اکبر اژه‌ای، مجتبی میردامادی، عبدالله نوری، سید حسن بهشتی نژاد و… از این جمله است.

شهید آیت و گروهی از هم‌فکرانش در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی موفق به ایجاد یک شبکه انقلابی در میان برخی از افسران انقلابی ارتش حکومت پهلوی شده بود. این شبکه از جهت اطلاعاتی خدمات مؤثری برای انقلاب اسلامی انجام داد. شهید یوسف کلاهدوز (قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب در آغاز جنگ) شهید تیمسار حسن اقارب پرست، شهید نامجو (نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع پس از شهید چمران) از جمله اعضای این شبکه بودند.

مسئولیت این شبکه در اصفهان با مرحوم پرورش بود. وی ضمن انجام وظایف محوله، در سال ۱۳۵۷ از اطلاعات این شبکه برای حفاظت از جوانان و مردم انقلابی اصفهان استفاده‌های فراوان برد. تعداد بسیار کم شهدای شهر اصفهان در سال ۱۳۵۷ از الطاف الهی و نتایج اقدامات این شبکه نفوذی در ارتش و ساواک و موارد مشابه بود.

در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ دشمنان نهضت اسلامی تلاش می‌کردند به بهانه‌های مختلف، مسلمانان انقلابی را به جان یکدیگر بیاندازند. اما رهبری حضرت امام خمینی (ره) همواره با رهنمودهای خود از افتادن پیروان خود در دام‌های دشمن و اصلی کردن مسائل فرعی جلوگیری می‌کردند. موضع‌گیری‌های اکبر پرورش در طول این سال‌ها و در تبعیت از امام خمینی (ره) در جریانات دکتر شریعتی، کتاب شهید جاوید، شهادت آیت‌الله شمس‌آبادی، باند مهدی هاشمی و آقای سید کاظم شریعتمداری از لغزش بسیاری از دوستان و شاگردانش در مسیر مورد نظر دشمن جلوگیری کرد.

استاد سید اکبر پرورش در ادامه مبارزات مردم در بسیاری از تظاهرات‌های مردم اصفهان در ماه‌های محرم و صفر از جمله تاسوعا و اربعین حسینی در مسجد جامع و میدان امام (ره) اصفهان سخنران اصلی بود. قطعنامه راهپیمایی عاشورا که حاوی اعلام عزل محمدرضا پهلوی و قطعنامه اربعینی که حاوی اعلام رأی اعتماد مردم اصفهان به حضرت امام خمین به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و کشور بود با هماهنگی وی و شهید بهشتی تنظیم و قرائت شد. سازماندهی تظاهرات روز اربعینی که همزمان با حضور سرلشکر خسروداد فرمانده هوانیروز کل کشور در اصفهان و احتمال کشتار مردم اصفهان بود با ملاحظه همه جوانب سیاسی و نظامی و تحت نظر استاد انجام گرفت و بزرگترین تظاهرات قبل از پیروزی با موفقیت کامل در اصفهان انجام گرفت.

سوابق اجرایی

- نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی

- عضو شورای عالی دفاع

- قائم مقام دبیرکل حزب جمهوری اسلامی

- وزیر آموزش و پرورش

- عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

- دو دوره کاندیدای ریاست جمهوری

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، دوره سوم و چهارم هیئت رئیسه (نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی دوره اول و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی دوره چهارم

سوابق سیاسی استاد پرورش

محوریت مبارزات قبل از انقلاب در اصفهان که بارها منجر به دستگیری وی شد

عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی

دو دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری (نامزد احتیاطی حزب جمهوری اسلامی)

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی از سال ۱۳۷۲

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۰

سیدعلی اکبر پرورش «یاور صدیق انقلاب» کیست؟  

آموزش دین و اخلاق برای جوانان

جوانان آن سال‌ها پاسخ‌های خود را در کلاس‌های درس این معلم فداکار می‌یافتند که هم کلاس درس بود و هم آموزش دین و اخلاق. کلاس‌هایی که مایه اصلی آن از سرچشمه‌های وحی و روایات نشأت می‌گرفت، از زلال همیشه جاری کلام وحی و از شاخه‌های منشعب از آن، همچون نهج‌البلاغه. شهید مطهری در یکی از سخنرانی‌هایش از وی به عنوان استاد یاد کرده است.

استاد پرورش به پرورش مشغول بود که زمزمه‌های درس دین و سیاست او به دریای بیکران انقلاب اسلامی رسید و پس از آنکه چشم‌ها به انوار انقلاب اسلامی روشن شد، تلاش‌های این معلم اخلاق، دین و سیاست، در شکلی جدید ادامه یافت.

نمایندگی مجلس خبرگان (بررسی قانون اساسی)، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، حضور در کابینه شهید رجایی و نمایندگی شورای عالی دفاع سمت‌هایی بود که آموزه‌های دیرپای او را برای تشکیل حکومت اسلامی رقم می‌زد، اگرچه در برخی با نامهربانی‌هایی نیز مواجه بود.

علی‌اکبر پرورش، از پیشکسوتان انقلاب اسلامی و کانون مبارزان انقلاب در اصفهان و وزیر اسبق آموزش و پرورش در روز جمعه ششم دی ماه ۹۲ در اصفهان به ملکوت اعلی پیوست، وی چند ماه قبل از چشم فروبستن از این جهان با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد.

تسلیت مقام معظم رهبری برای درگذشت استاد پرورش

مرحوم پرورش از شخصیت‌های ولایت‌مدار و مؤثر در انقلاب اسلامی بود. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت درگذشت این پیشکسوت انقلاب فرمودند: «با تأسف و تأثر، خبر درگذشت یاور صدیق انقلاب مرحوم آقای سید علی اکبر پرورش رحمت‌الله علیه را دریافت کردم؛ چهره محترم و اثرگذاری که بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزش‌های متعالی دین گذرانید، لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت؛ تلاش‌های مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئولیت‌های سنگین خود در قوه مجریه و قوه مقننه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همه توان به کشور و ملت خود خدمت کرد، و سلامت و راحت خود را بر سرِ انجام وظیفه نهاد. بیماری رنج بار و طولانی او آخرین آزمایش دشواری بود که وی با صبر و متانت، آن را تحمل کرد و زندگی پاک و شرافتمندانه را به پایان برد. اینجانب درگذشت ایشان را به خانواده و بازماندگان محترم و به همه دوستان و علاقمندان ایشان تسلیت می‌گویم و رحمت و رضوان الهی را برای وی مسئلت می‌کنم.

کد خبر 544538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.