عکاسان، زیبایی مناظر طبیعی اصفهان را نشان دهند

نمایشگاه گروهی عکس‌ با نام «لنداسکیپ» در نمایشگاه بوستان واقع در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، احمد نوری، رئیس حوزه هنری استان اصفهان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن خوشامدگویی به هنرمندان عکاس و مهمانان این برنامه گفت: امیدوارم حال طبیعت اصفهان با جاری شدن آب زاینده‌رود بهتر شود و عکاسان نیز بتوانند عکس‌های خوبی از مناظر طبیعی اصفهان بگیرند.

وی با اشاره به فعالیت جدیدی که هنرمندان گروه عکاسان آزاد در زمینه عکاسی منظره و انتشار فراخوان عکس لنداسکیپ داشتند، افزود: طبیعت استان اصفهان بسیار زیباست، اما عکاسی از این طبیعت را جدی نگرفته‌ایم و در مورد عکاسی از طبیعت اصفهان و نمایش آن فعالیت ویژه‌ای انجام نداده‌ایم.

عکاسان اصفهانی زیبایی مناظر طبیعی اصفهان را نشان دهند

نوری با اشاره به اینکه ایران در همه استان‌ها دارای مناظر زیبای طبیعی است که با مناظر خارج از کشور قابل رقابت است، تصریح کرد: اصفهان و ایران دارای مناظر طبیعی بی نظیری است که ما نتوانسته‌ایم به‌خوبی آن را به دنیا نشان دهیم.

وی در همین خصوص از هنرمندان عکاس اصفهانی خواست که از مناظر شهری و طبیعی اصفهان بیشتر عکاسی کنند و این عکس‌ها را به نمایش بگذارند تا همه با زیبایی‌های طبیعی این شهر آشنا شوند.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان ضمن دعوت از عکاسان جوان، ابراز امیدواری کرد که کارگاهی که در روز دوشنبه _ششم دی‌ماه_ در خصوص عکاسی از منظره با حضور اساتید عکاس در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود بتواند مقدمه‌ای برای کارهای بهتر در زمینه عکاسی از طبیعت شود.

عکاسان اصفهانی زیبایی مناظر طبیعی اصفهان را نشان دهند

همچنین علیرضا ناصری، مدیر گروه عکاسان آزاد با اشاره به شکل‌گیری این گروه با هدف ارتقای رشته عکاسی در سال ۹۳ گفت: گروه عکاسان آزاد در سال ۱۳۹۳ با حضور اولیه دانشجویان رشته عکاسی در تهران و در فضای مجازی شکل گرفت. هدف از تشکیل این گروه ارائه عکس، نقد و بررسی، همفکری و کوشش برای ارتقا سطح دانش فنی و تخصصی اعضا از طریق نمایش تصاویر و تبادل نظر بود. هم اکنون عکاسان آزاد با بیش از ۵۱ هزار کاربر از ۴۵ کشور فعالیت دارند.
وی ادامه داد: فراخوان سومین نمایشگاه عکاسان آزاد در دی ماه ۹۸، با عنوان لنداسکیپ (منظره) اعلام شد و تعداد ۲۲۰ تصویر از ۶۵ عکاس به این فراخوان ارسال شد که پس از داوری، هیئت داوران تعداد ۳۸ تصویر از ۳۸ عکاس را برای برپایی نمایشگاه انتخاب کردند اما به علت شیوع بیماری کرونا برگزاری نمایشگاه به تعویق افتاد و اکنون این نمایشگاه در گالری بوستان حوزه هنری استان اصفهان به نمایش درآمد.

ناصری خاطرنشان کرد: این عکس‌ها پیش از این در آبان ۱۴۰۰ در نگارخانه سعدآباد تهران به نمایش درآمده است و پس از اصفهان نیز در شهر رشت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

مدیر گروه عکاسان آزاد با اشاره به فعالیت‌های این گروه تاکید کرد: ما نمایشگاه گروهی سالانه داریم و الان سومین سالی است که برای برگزاری نمایشگاه به اصفهان می‌آییم. گروه عکاسی آزاد با هدف ترویج رشته عکاسی این زمینه را به وجود آورده است که علاقه‌مندان حتی با موبایل نیز بتوانند در رشته عکاسی فعالیت کنند و به همین دلیل بسیاری از تصاویری که در نمایشگاه دیده می‌شود با موبایل گرفته شده است.

در ادامه از سوی گروه عکاسان آزاد از عکاسان اصفهانی حاضر در این نمایشگاه مهناز سیف، مهرداد صنیعی، عارف عدیلی، فربد کامیاب و نیما کاظمی قدردانی شد.

عکاسان اصفهانی زیبایی مناظر طبیعی اصفهان را نشان دهند

همچنین حسن مقیمی عکاس، روزنامه‌نگار و فعال محیط‌زیست با اشاره به آثار این نمایشگاه گفت: از دیدن آثار لذت بردم و اینها نشان از ارتقا سطح عکاسی در کشور نسبت به گذشته داشت.

وی افزود: هنرمندِ عکاسی نیست که کار خود را عکاسی از طبیعت شروع نکرده باشد، نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین جلوه‌های طبیعت در عکاسی عکاسان معروف مانند نصرالله کسرائیان، افشین بختیار و دیگر عکاسان مشهور قابل مشاهده است.

مقیمی خاطرنشان کرد: عشق به طبیعت در ذات همه ما وجود دارد و همه به طبیعت علاقه‌مند هستند و این به دلیل ذات زیبای آن است، وقتی طبیعت را به عنوان سر منشأ همه زیبایی‌ها و مادر همه زیبایی‌ها پذیرفتیم، عکاسی از آن نیز بسیار آسان و لذت بخش است.

وی تصریح کرد: البته عکاسی از طبیعت سهل و ممتنع است چون طبیعت در دسترس است و ما را احاطه کرده است و تنوع و تعداد سوژه‌های آن زیاد است.

این استاد عکاسی حیات وحش ادامه داد: اینکه ما از چیزی عکاسی کنیم که خودش دارای زیبایی است و بتوانیم زیبایی آن را به خوبی نشان دهیم بسیار سخت است، البته یک فوکوس خوب، نورپردازی خوب، ویرایش مناسب و استفاده از قالب بندی و کمپوزیسیون در عکاسی طبیعت مهم است.

عکاسان اصفهانی زیبایی مناظر طبیعی اصفهان را نشان دهند

وی با اشاره به اینکه کمبود قالب و محتوا در عکس‌های لنداسکیپ دیده می‌شود، گفت: لندسکیپ باید با لنز واید گرفته شود و می‌توان عکاسی طبیعت را بخشی از عکاسی مستند هم دانست.

عکاسی طبیعت سهل و ممتنع

استاد مقیمی افزود: اینکه چگونه از یک سطح گسترده عکاسی کنیم که حامل پیام و دارای زیبایی بصری باشد بسیار مهم است. عکاسی طبیعت می‌تواند برای گردشگری نیز بسیار مؤثر باشد اگر کسی به طبیعت علاقه داشته باشد می‌تواند زیبایی آن را به خوبی کشف کند امیدوارم این نمایشگاه حرکتی باشد برای آغاز عکاسی بهتر از طبیعت.

وی خاطرنشان کرد: آثار میراث فرهنگی اصفهان جلوی توجه به دیگر چیزها را گرفته است و باعث شده تا نتوانیم به‌خوبی طبیعت اصفهان را ببینیم و عکاسی از اصفهان را در بناهای تاریخی آن خلاصه کنیم.

مقیمی ادامه داد: سیمای طبیعی اصفهان بسیار گسترده و زیباست، عکاسی حیات وحش اصفهان اعجاب‌آور است. در اصفهان از یک طرف ارتفاعات زیاد کوهستانی را داریم و از یک طرف دیگر کویر مرنجاب و البته ما تنوع زیستی و محیطی زیادی در اصفهان داریم، اصفهان ۲۵ درصد حیات وحش قابل سرشماری در کشور را دارد و دارای نیمی از جمعیت آهوی ایرانی است. اصفهان هنوز هم دارای زاینده رود است که در سه بخش اولیا، سد اصفهان تا تالاب گاوخونی ادامه دارد، که نیمی از آن باقی مانده است و برای عکاسی بسیار مناسب است.

در پایان این مراسم، حاضران از نمایشگاه عکس لنداسکیپ در گالری بوستان حوزه هنری اصفهان واقع در خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت سعدی دیدن کردند. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۵ دی‌ماه به گالری بوستان حوزه هنری، واقع در خیابان استانداری، عمارت تاریخی سعدی اصفهان مراجعه کنند.

کد خبر 544471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.