میزان تاثیرگذاری دوز تقویتی واکسن کرونا با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان تاثیرگذاری دوز تقویت کننده واکسن کرونا در برابر گونه اومیکرون با گذشت ۱۰ هفته کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داده‌های جدید ارائه شده نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری دوز تقویت کننده واکسن مدرنا به همراه دو دوز اولیه واکسن فایزر که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد است برای حداکثر ۹ هفته حفظ می‌شود. همچنین، اثربخشی دوز تقویت کننده واکسن فایزر برای افرادی که به صورت کامل با واکسن آسترازنکا واکسینه شده‌اند پس از ۱۰ هفته از ۶۰ درصد به ۳۵ درصد می‌رسد، در حالی که این درصد برای دوز تقویت کننده واکسن مدرنا به ۴۵ درصد می‌رسد.

با توجه به این موضوع که میزان تأثیرگذاری دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا در برابر گونه اومیکرون ویروس کرونا پس از گذشت ۱۰ هفته کاهش پیدا می‌کند، هنوز مشخص نیست که تا پایان سال ۲۰۲۲ به تزریق دوزهای بیشتری نیاز است یا خیر. البته به نظر می‌رسد که در ایالات متحده آمریکا افرادی که دارای نقص ایمنی هستند می‌توانند با گذشت ۶ ماه پس از تزریق دوز سوم، دوز چهارم را نیز دریافت کنند.

به گفته متخصصان، افرادی وجود دارند که دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا را زودتر دریافت کرده‌اند و جزو گروه آسیب‌پذیر در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین ممکن است همچنان به دریافت دوزهای بیشتر نیاز داشته باشند، اما هنوز در این زمینه تصمیم خاصی گرفته نشده است. در حال حاضر با توجه به شیوع گسترده گونه اومیکرون ویروس کرونا، واکسینه کردن افرادی که از تزریق خودداری کرده‌اند و تزریق دوز تقویتی به گروه‌های حساس باید در اولویت قرار بگیرد.

کد خبر 544424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.