آینده طراحی شهرهای آسیایی

فناوری صنعتی، ایده‌های مدرن و رویکرد مشخص طی یک دهه اخیر به مدیران شهرهای آسیایی در حل چالش‌های پیش روی شهرنشینی کمک زیادی کرده است؛ طراحی شهرهای آینده قاره بسیار متفاوت و پیشرفته‌تر از گذشته خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه جمعیت جهان با سرعتی باور نکردنی رو به افزایش است و به نظر می‌رسد که این پدیده در شهرهای آسیایی نسبت به سایر نقاط دنیا از شدت بیشتری برخوردار است. مدیران نقاط مختلف دنیا در تلاش هستند به شیوه‌های مختلف شهرها را با افزایش جمعیت سازگار کنند تا در نهایت، محیط‌هایی ایمن و پایدار برای سکونت مردم به وجود آورند. از آنجا که سرعت افزایش جمعیت در شهرهای آسیایی نسبت به سایر نقاط دنیا بیشتر است در نتیجه مدیران این مناطق بسیار فعالانه‌تر برای حل چالش‌های پیش روی شهرنشینی در آینده می‌کوشند. در ادامه به معرفی و شرح مهم‌ترین مولفه‌هایی پرداخته می‌شود که می‌تواند آینده شهرهای جهان و به ویژه آسیا را تحت تأثیر قرار دهد و در بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان نقش مهمی ایفا کند.

گسترش شهرهایی با باغ‌های عمودی

وجود باغ‌های عمودی یکی از مهم‌ترین ایده‌هایی است که می‌تواند پایداری را برای شهرهای آینده در پی داشته باشد و زیست‌پذیری مناطق را تا حد زیادی افزایش دهد. در شهرهایی با بیشترین باغ‌های عمودی، توجه به تراکم جمعیت و ارائه خدمات و امکانات عمومی در سازه‌ها بسیار حائز اهمیت است ضمن اینکه بیشترین فضا در اختیار پوشش سبز قرار می‌گیرد که این ویژگی به سهم خود می‌تواند پایداری شهری را در پی داشته باشد.

آینده طراحی شهرهای آسیایی

بسیاری از شهرهای در حال توسعه آسیایی از مناطقی با کمترین تراکم برخوردار بوده چرا که اغلب سازه‌ها به شکل ویلایی ساخته شده است. پیش‌بینی می‌شود که در آینده آسمان‌خراش‌هایی سبز سراسر این نقاط را در بر گیرد و در کنار تمام مزایای خود، سازگار سازی با رشد جمعیت را برای آن‌ها در پی داشته باشد.

ایجاد شهرهایی در میان یک شهر

روپونگی هیلز نام مجتمعی ساختمانی شامل چندین آسمان خراش است که در منطقه میناتو، محله روپونگی در توکیو پایتخت ژاپن واقع شده است. این مجموعه که در سال ۲۰۰۳ میلادی افتتاح شد فضاهای اداری، ۸۰۰ واحد آپارتمانی، ۲۰۰ فروشگاه، رستوران‌ها، کافه‌ها، سینماها، یک موزه هنری معاصر، هتلی عظیم، یک استودیوی تلویزیونی بزرگ، سالنی برای تئاتر در فضای باز، یک پارک و حتی مدرسه را در بر گرفته است. در واقع، روپونگی هیلز خود شهری مستقل در میان یک شهر بزرگ‌تر یعنی توکیو است که می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر شهرهای آسیایی در مواجهه با بحران افزایش جمعیت در آینده عمل کند. مشارکت میان نهادهای خصوصی و مردم نقش بسیار مهمی در توسعه این شهر کوچک ایفا کرده است چرا که بر اساس گزارش‌های ارائه شده معماران سازنده روپونگی هیلز به مدت ۱۷ سال به همکاری با حدود ۴۰۰ مالک شخصی در منطقه پرداختند تا در نهایت بتوانند با جلب اعتماد دوطرفه، پروژه خود را با موفقیت تمام به پایان برسانند.

آینده طراحی شهرهای آسیایی

ایجاد مناطق خودکفا در شهرهای آینده

از نگاه بسیاری از منتقدان و طراحان شهری، تنها ایجاد شهرها نمی‌تواند زیست‌پذیری را برای ساکنان در پی داشته باشد بلکه توسعه و توجه به عوامل محیطی مناطق باید به طور همزمان انجام شود تا شهرهایی ایده‌آل برای زندگی ساکنان به وجود آید. در این راستا، ایجاد مناطق چند منظوره شامل خانه‌های مسکونی، فضاهای کاری و مراکز سرگرمی می‌تواند شهرهایی ایمن و با کیفیت برای ساکنان به وجود آورد که همین امر در افزایش روابط اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کند.

بدون شک، مدیران در طراحی شهرهای آینده یا بازطراحی مناطق کنونی برای بهبود هر چه بیشتر کیفیت زندگی ساکنان، چگونگی گرد هم آمدن، زندگی و انجام فعالیت‌های کاری مردم را بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهند داد و شهرهایی خودکفا به وجود خواهند آورد که در آن‌ها مردم بتوانند با بیشترین رفاه امور روزمره خود را انجام دهند.

آینده طراحی شهرهای آسیایی

افزایش رقابت میان برنامه‌ریزان برای طراحی شهرهای آینده

پیش‌بینی می‌شود که در پی چالش‌های پیش روی شهرنشینی در آینده، طراحی شهری به یک استراتژی به مراتب مهم‌تر از گذشته تبدیل شود و برنامه‌ریزان را به رقابت شدید با یکدیگر سوق دهد. در شهری مانند توکیوی ژاپن، هم‌اینک نیز رقابت بین‌المللی برای طراحی شهری بسیار رایج است و شرکت‌های معماری مختلف به شدت در تلاش هستند سرمایه‌گذاران و خلاقان پرآوازه جهان را به همکاری با خود دعوت کنند. مدیران پایتخت ژاپن برای بهبود کیفیت زندگی شهری باید قدرت اقتصادی و پایداری خود را حفظ کند و به طور همزمان برای رفع نقاط ضعف خود بکوشد.

طراحی مردم-محور شهرهای آینده

مدیران در طراحی شهرهای آینده باید بسیار بیشتر از گذشته توجه خود را بر رفاه ساکنان متمرکز کنند و طراحی‌های شهری را مبتنی بر نیازهای آنان انجام دهند. ایجاد محیط‌هایی ایمن و گسترش فضاهای کاری جذاب برای کار و زندگی از مهم‌ترین مولفه‌هایی به شمار می‌رود که می‌تواند به موفقیت شهرهای آینده منجر شود.

امروزه اغلب شهرهای جهان، پیری جمعیت را تجربه می‌کند که این عامل می‌تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. بدیهی است که مدیران شهری برای حل چنین مشکلاتی در آینده می‌توانند خدمات بیشتری را در اختیار افراد پیر قرار دهند تا آن‌ها را هر چه بیشتر به انجام فعالیت‌های جسمی و فکری سوق دهند و از تبعات منفی افزایش سن میان آنان خودداری به عمل آورند.

آینده طراحی شهرهای آسیایی

کد خبر 544400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.