لزوم آماده‌سازی منطقه کاشان در برابر زلزله

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر کاشان گفت: آماده‌سازی منطقه کاشان در برابر زلزله ضروری است.

جواد حاج قدیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به فرا رسیدن روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما به جهت قرار گرفتن بر روی کمربند زلزله آلپاید، احتمال وقوع زلزله نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا بالا است زیرا حدود ۲۱ درصد از کل زلزله‌های جهان در این محدوده جغرافیایی به وقوع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه میزان آسیب‌پذیری فیزیکی و انسانی ناشی از زلزله در ایران بسیار زیاد است و شرایط آموزشی، فرهنگ‌سازی و آمادگی در برابر زلزله نیز در کشور ما بسیار ضعیف است، تصریح کرد: اکثر مردم آگاهی لازم در خصوص چگونگی برخورد در برابر زلزله را ندارند.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر کاشان گفت: کاشان نیز از این حیث مستثنی نبوده و در پهنه تأثیر گسل زلزله خیز قم - زفره قرار دارد، این پهنه از شمال کاشان تا زفره به قطعه راوند، کاشان و زفره تقسیم شده و این گسل با طول ۲۲۰ کیلومتر از کوه‌های جنوب شرقی قم تا جنوب روستای زفره در شمال شرق اصفهان امتداد دارد.

وی با بیان اینکه پهنه گسلی در محدوده شهرستان کاشان تا نطنز به دو بخش تقسیم می‌شود، ادامه داد: یکی از این بخش‌ها قطعه گسلی راوند با طول ۵۵ کیلومتر از محدوده گنبدهای نمکی شمال آب شیرین تا نزدیکی فین است و بخش دیگر پهنه گسلی در محدوده کاشان تا نطنز مربوط به یک محدوده در حدفاصل بین فین تا نطنز است.

حاج قدیری گفت: بررسی لرزه‌خیزی کاشان نشان می‌دهد زلزله‌های ویرانگری در طول تمدن‌های مختلف در این بخش به وقوع پیوسته که متأسفانه در این زمین لرزه‌ها افراد بسیاری جان خود را از دست داده و خسارت‌های زیادی به ساکنان دشت کاشان در آن سال‌ها وارد شده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌پذیری به عنوان درجه‌ای که یک سیستم یا بخشی از آن در طول وقوع یک رویداد خطرناک، ممکن است واکنش منفی نشان دهد، تعریف شده است، تصریح کرد: آسیب‌پذیری شهری در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله، تابعی از رفتارهای انسانی است که نشانگر قابلیت ایستادگی واحدهای اقتصادی، اجتماعی و دارایی‌های فیزیکی شهری در مقابل آن خطر طبیعی است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر کاشان راهکارهای کاهش آسیب‌پذیری سکونتگاه‌های شهری در برابر زلزله، را تعیین مشخصات کالبدی (تیپ ساختمانی، ترکیب قطعات و راه‌ها) و مشخصات عملکردی (نوع کاربری‌ها و تراکم جمعیت)، با توجه به محدودیت‌های طبیعی جهت افزایش امکانات گریز و پناه مردم دانست و گفت: زمین لرزه‌هایی که در ایران رخ می‌دهد، معمولاً سطحی و کم عمق (حدود ۳۲ کیلومتر) است و به همین علت غالب زلزله‌ها در این کشور قدرت تخریبی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده و قدیمی سکونتگاه‌های شهری نیز باعث شده با وقوع زمین لرزه‌های متوسط و حتی کوچک، خسارات فراوانی به بار آید، گفت: با توجه به افزایش روز افزون تراکم جمعیت در شهر کاشان و سابقه لرزه‌خیزی این پهنه گسلی، لزوم بررسی و اقدامات بیشتری برای کاهش خسارات ناشی از زلزله منطقه و توجه هر چه بیشتر به آئین‌نامه‌های زلزله و طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ها و سازه‌های شهری، پیاده‌سازی طرح‌های مقاوم سازی، توجه جدی به بافت فرسوده شهرستان و ارتقای استحکام بافت‌های فرسوده و بناهای تاریخی توسط تکنیک‌های مداخله‌ای بهسازی، مقاوم‌سازی و توجه ویژه مسئولین مربوطه به جلوگیری از عدم توسعه شهرستان کاشان در حریم گسل فوق بسیار حائز اهمیت است.

حاج قدیری تحقیقات انجام شده در خصوص آسیب پذیری شهر کاشان در برابر زلزله را حاکی از میزان آسیب‌پذیری بیش از ۵۰ درصد از محدوده شهری در هنگام وقوع زلزله، کم و بسیار کم دانست و افزود: ۳۰ درصد از این زمین لرزه‌ها با خطر آسیب‌پذیری بالا مواجه است که برنامه‌ریزی فوری برای مقاوم‌سازی واحدهای ساختمانی را می‌طلبد.

وی گفت: نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان آسیب‌پذیری در شمال غرب، بیشتر از سایر مناطق بوده و بالاترین خطر در نواحی خزاق، راوند و طاهرآباد است که می‌طلبد این مناطق و کلیه منطقه کاشان را در برابر زلزله مقاوم سازی و با آموزش‌های ویژه آمادگی مردم را در این خصوص افزایش دهیم.

کد خبر 544333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.