هفته‌ای یک روز آموزش حضوری فایده‌ای ندارد

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به بازگشایی صوری مدارس و افت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: ادارات کل باید موضوع را جدی‌تر بگیرند.

به گزارش ایمنا، یوسف نوری در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین، ارکان فرایند تربیتی عبارت‌اند از خانواده، حکومت، رسانه و نهادها و سازمان‌های غیردولتی، اظهار کرد: بر این اساس با توجه به نقش رسانه، کارهایی که تاکنون اجرا شده است را با اصحاب رسانه مطرح می‌کنیم چرا که معتقدیم قدرت ارتباطات در تحکیم مبانی دولت‌ها و اداره حکومت نقش بی‌بدیلی است.

وی ادامه داد: هر جا رسانه به کمک ارزش‌ها یا ضدارزش‌ها آمد آن جامعه ارزشمند یا بی‌ارزش می‌شود، رفتارهای سنجیده و عالمانه رسانه‌ها را با نظام تعلیم و تربیت شاهد هستیم و انتظار داریم صرف نظر از سلایق و گرایش‌ها به نظام تعلیم و تربیت توجه کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای گفتمان‌سازی در سند تحول بنیادین باید رسانه وارد عمل شود البته که امروزه هر فرد هم می‌تواند رسانه باشد. همچنین بستر فعالیت رسانه‌ها برای استقرار سند تحول بنیادین باید فراهم شود و از ظرفیت آنها استفاده شود.

نوری با اشاره به اینکه از رسانه نباید توقع فرمایشی داشته باشیم و باید درخواست واقعی باشد، گفت: رسانه هر جا ضعفی را دید باید مشفقانه آن را منتقل کند و ما هم راهکار دهیم و در جامعه منتشر کنیم، تفاوت نظام تعلیم و تربیت با سایر دستگاه‌ها همین مورد است.

مطالبه‌گری از رسانه‌ها برای اجرای سند تحول

وی اظهار کرد: به استناد سند تحول بنیادین از رسانه‌ها مطالبه‌گر هستیم که تا کجا این سند اجرا نشده است، گفتمان سند تحول باید چنان ترویج شود که حکومت و مؤسسات غیردولتی به دنبال اجرای این سند باشند اما متأسفانه این گفتمان‌سازی شکل نگرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انجام تحقیقی در سال ۱۳۸۸ درباره سهم آموزش و پرورش در تولید ملی، گفت: از دهه ۹۰ میلادی این ارزش با gdp و ارزش افزوده در نظر گرفته می‌شود.

نوری درباره جلسه‌ای که اخیراً با شورای اشتغال برگزار شد، اظهار کرد: اگر سواد کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموزان را توسعه دهیم فارغ‌التحصیلانی که تمایلی به گرفتن شغل ندارند، نخواهیم داشت. این روند نشان می‌دهد اگر ساحت‌های شش‌گانه سند تحول را مستقل کنیم و به اهداف ساحت‌ها برسیم، کارآفرینی دغدغه دانش‌آموز می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر هنرستان‌ها در انتخاب رشته خوب عمل کنند، ۸۵ درصد فارغ‌التحصیلان آنها به جز آنهایی که ادامه تحصیل آکادمیک دارند در رشته‌های خوب جذب بازار کار می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخشی از این راه توسط مسئولان قبلی طی شده است، افزود: البته این مسیر با سرعت بالایی نبوده است و یابد آن را به طور جدی دنبال کنیم.

نوری درباره برنامه‌هایی که ارائه کرده است، متذکر شد: در بُعد حاکمیتی چالش‌ها عدم توجه به امر حاکمیتی است و این به معنای حذف مدارس غیردولتی نیست یعنی بتوانیم برای دانش‌آموزان مناطق مرزی معلم ثابت داشته باشیم تا عدالت آموزشی تکمیل شود یا ۶۰۰ هزار دانش‌آموز خارج از کشور را جذب کنیم و برای آنها مطالبی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مجوز استخدام ۳۰۰ هزار نفر را گرفتیم برای مناطق مرزی و عشایری که مدتهاست به دلیل عدم استقرار عدالت توزیعی وضعیت مناسب ندارند. به همین دلیل در بودجه امسال سرانه این قسمت را جدی دیده‌ایم. مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم توانمندسازی معلمان است البته نه با روش‌های فعلی بلکه بتوانند مدرسه را به مرحله‌ای بالاتر سوق دهند و به سمت کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی بروند.

رتبه‌بندی مصوب مجلس تغییرات بسیاری داشت

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در لایحه رتبه‌بندی معلمان ارائه شده از سوی دولت آمده است که معلمان در رتبه‌های ۱ تا ۵ قرار بگیرند که این بسیار خشک بود، متذکر شد: آنچه مجلس مصوب کرد این بود که رتبه‌های ۱ تا ۵ به مربی، استادیار، دانشیار و استاد معلم تغییر یافت و همین یک گام مثبت برای شروع کار است.

نوری با تأکید بر اینکه هم‌اکنون مدرسه‌محوری یک شعار است، گفت: برخی افراد مدارس غیردولتی را وقف می‌کنند؛ بیشتر افرادی که مدارس غیردولتی دارند این روحیه را دارند که به سمت مدارس غیرانتفاعی حرکت کنند و توصیه بنده این است که در حوزه مدارس غیردولتی به سمت مدارس غیرانتفاعی و حرکت‌های جهادی گام برداریم.

وی ادامه داد: جلسات زیادی گذاشته‌ایم و یکی از تحرکات، استفاده از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها است و بیش از ۱۰ جلسه با خیّران داشتم که هنرستان می‌سازند و خودشان اداره می‌کنند. این حرکت‌ها را باید به سمت مناطق لازم‌التوجه ببریم مثلاً برای بازماندگان از تحصیل به صورت جهادی فعالیت کنند، نهضت سوادآموزی باید به شکل حرکت جهادی باشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: از همین هفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی منصوب خواهد شد و برای انتصابات تعدادی از استان‌ها کارها را انجام دادیم و معاونت‌ها انجام شده است که در حال استعلام است و این هفته حداقل ۴ نفر از مراکز و معاونت‌ها معرفی خواهند شد. قبول دارم که تأخیر شده است.

نوری درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان با آموزش مجازی و گلایه خانواده‌ها از بازگشایی صوری مدارس، گفت: در دوران کرونا آنچه وجود داشت آموزش ترکیبی نبود و هم‌اکنون که به سمت بازگشایی مدارس رفته‌ایم، حضور دانش‌آموز یک روز در هفته و به میزان یک ساعت عملاً فایده‌ای برای او ندارد.

وی افزود: روش آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نیست و باید در شاد رصد کنند که آموزش مجازی چقدر اثر داشته است که فعلاً رصد کردن را نداریم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین ادامه داد: از پانزدهم این ماه باید مکمل‌های یادگیری را برای دانش‌آموزان در شاد قرار دهند. یکی از دانشگاه‌ها به تفکیک کلاس، درس و دوره تولید محتوا کرده و روی سایت گذاشته است و سازمان پژوهش باید در این عرصه وارد شود و محتواهای تکمیلی را تولید کند.

نوری درباره اینکه سند تحول بنیادین در حال ترمیم است، با این روند چگونه قرار است آن را اجرا کرد و آیا اعتبار لازم در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است؟ گفت: بودجه سال آینده شاخص‌بندی شده است و باید به شاخص‌ها برسیم همچنین برای اجرای سند تحول بودجه گذاشته شده است، برای سند باید برنامه اجرایی نوشته شود و بعد به سراغ ترمیم آن برویم اما بدون نوشتن برنامه اجرایی، اقدام به ترمیم سند تحول کردند که ممکن است دو یا سه سال طول بکشد. بنابراین در حین اجرای سند باید جاهایی را که نیاز به ترمیم دارد، شناسایی و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کنیم.

توسعه مدارس هیئت امنایی با چه سازوکاری؟

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره اینکه در برنامه شما توسعه مدارس هیئت امنایی ذکر شده است، این توسعه با هدف برداشتن بار مالی دولت و انداختن آن بر دوش مردم است، متذکر شد: باید دست خیر مردم همیشه در نظام تعلیم و تربیت باشد، خیرین مدرسه‌ساز به اندازه ما اما با کیفیت بهتر و برکت بیشتر در حال مدرسه‌سازی هستند و تاکنون ۱۱۳ هزار مدرسه ساخته‌اند.

نوری گفت: در آئین‌نامه مدارس هیئت امنایی آمده است که شهریه‌ای به اجبار برای فوق‌برنامه‌ها دریافت نشود، برای گسترش مدارس هیئت امنایی ابتدا باید این مدارس درست انتخاب شوند همچنین مردم کمک کنند اما در یافت شهریه اجباری نباشد.

واکنش درباره تجمعات معلمان

وی درباره تجمعات فرهنگیان عنوان کرد: معلمان خواسته صنفی دارند و این را تجمعی که معلم در مقابل نظام است تلقی نکنید، معلمان وقتی مشاهده کردند به حرف‌هایشان توجهی نمی‌شود، این اتفاق افتاده است بنابراین باید سازمانی ایجاد کنیم تا حرف و اعتراض معلم را بشنویم، امشب جلسه‌ای با معلمان داریم تا حرف‌های آنها را بشنویم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی که امروزه سازمان مردم نهاد هستند نقش‌شان تسهیل‌گری دولت و معلمان است و اگر تشکل‌ها این کار را انجام ندهند، کارایی خود را از دست داده‌اند.

نوری درباره رفاه فرهنگیان و موضوع بیمه و درمان اظهار کرد: دو گروه در داخل و خارج وزارتخانه برای این موضوعات در نظر گرفتم و لازم است رسانه‌ها به ما کمک کنند تا شرکت‌های بیمه‌ای نگاه متفاوتی به آموزش و پرورش داشته باشند و هزینه‌هایی مانند دندانپزشکی را هم به جمع خدمات اضافه کنیم.

وی با اشاره به فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: از نظر هر شاخصی بانک سرمایه را نگاه می‌کنیم نسبت به سایر بانک‌ها جزو رده‌های آخر است، در هیئت امنای صندوق از متخصصان بانکداری استفاده می‌کنیم و صندوق را با نیروهای نوین بانکداری، شرکتی و نیروهای سرآمد و سلامت پیش خواهیم برد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مطالبات معلمان باید پرداخت شود، گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان پرداخت شده و اگر موردی هست باید آن را اطلاع‌رسانی کنند.

۸۰ درصد مدارس آماده حضور دانش‌آموزان

نوری با اشاره به اینکه " تیمز" و " پرلز" را به عنوان یک دلیل می‌توان استفاده کرد اما نباید کلیت آموزش و پرورش را رد کرد، گفت: بیش از ۸۰ درصد مدارس آماده هستند تا دانش آموزان را در مدارس بپذیرند اما ادارات کل باید جدی بگیرند و عدم مهارت در آموزش ترکیبی باعث شده است تا در این کار موفق نباشیم.

وی درباره روند پرداخت معوقات و پاداش پایان خدمت بازنشستگان گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۹ پرداخت شده به جز مواردی که مشکل داشته مانند فوتی و این‌ها، اما مطالبات به کل استان‌ها پرداخت شده است. برخی حق‌التدریس‌ها هم پرداخت شده اما در مواردی عقب‌ماندگی وجود دارد، ضمن عذرخواهی، شرایط بودجه‌ای به‌گونه‌ای است که با تأخیر پرداخت می‌شود با این حال در دولت جدی پیگیری کردیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: درباره اجرای رتبه‌بندی دو مکاتبه جدی با رئیس جمهور داشتم. اینها وظایف ماست و باید پیگیری کنیم تا انجام شود. باید در آئین نامه کیفیت لازم برای اجرای رتبه‌بندی در نظر گرفته شود و در نظام تعلیم و تربیت باید همه موارد آماده پشتیبانی معلم باشد.

نوری با اشاره به اینکه باید فاصله بین صف و ستاد و رسانه و ستاد از بین برود، اظهار کرد: در مواردی که نیاز باشد به رسانه تذکر می‌دهیم اما باید فاصله بین ما نباشد.

وی با اشاره به رایزنی با دادستانی برای آزاد کردن چند معلم دستگیر شده گفت: ما آمدیم تا در این کسوت خدمت کنیم.

وی در توضیحات بیشتر درباره ترمیم سند تحول با اشاره به اینکه در فصل هشتم به این موضوع اشاره شده است که سند هر ۵ سال باید بازنگری شود، اظهار کرد: پنج سال دوم را هم رد کردیم اما هنوز این بازنگری انجام نشده است بنابراین ترمیم با توجه به اقتضائات روز و نیاز دانش آموز باید انجام می‌شد از نظر ما که مستند به فرمایش مقام معظم رهبری است باید برای سند تحول با استفاده از صاحب نظران برنامه اجرایی نوشته شود. نقشه راه اجرای سند باید از برنامه اجرایی آن استخراج شود.

تعارض منافع در صدور مجوز مدارس غیردولتی حذف می‌شود

وی درباره غیردولتی شدن مدارس بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مدارس خصوصی در سایر کشورها مدارس مذهبی وابسته هستند، یا مجموعه‌های وابسته به کلیسا یا مدارسی که به سمن‌ها وابسته است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تعدادی از مدارس غیردولتی ما هم وابسته هستند و مطلوب این است افرادی که در نظام تعلیم و تربیت هستند به سمت غیرانتفاعی بودن مدارس پیش بروند همان هدفی که در دهه ۶۰ وجود داشت همچنین موضوع تعارض منافع در صدور مجوزها را برمی‌داریم تا این موضوع تسهیل شود.

نوری همچنین گفت: بازگشایی مدارس را جدی و منظم بگیرید اگر به مدرسه اختیار داده شد باید محکم و جدی باشد، مدرسه باید اقتدار خود را در نظم برنامه درسی نشان دهد، اینکه دانش‌آموز را یک روز در هفته به مدرسه بیاوریم اشکال دارد و نظارت‌ها و بازدیدها باید جدی باشد.

منبع: تسنیم

کد خبر 544319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.