اولین قطار ترانزیتی پاکستان-ترکیه از طریق ریل ایران راه‌اندازی شد

پس از سفر نیمه آبان‌ماه مشاور نخست وزیر پاکستان به ایران، نخستین کریدور ترانزیتی ریلی پاکستان-ایران-ترکیه راه‌اندازی شد.

به گزارش ایمنا، حسن نوریان درباره راه‌اندازی قطار سازمان اکو اظهار کرد: ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذاران اصلی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) محسوب می‌شوند که در سال ۲۰۰۹ قطار موسوم به ITI را در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول راه‌اندازی کردند و این خط ترانزیتی کالا برای مدتی تا سال ۲۰۰۹ فعال بود.

وی ادامه داد: اما به دلایلی تکنیکی و فنی این خط به مدت ۱۰ سال دچار وقفه شد و شاید یکی از دلایل این اتفاق، عدم اطلاع‌رسانی دقیق به تجار و برخی مسائل فنی راه‌آهن، ریلی و مسائل گمرکی بود که در آن زمان به طور کامل حل نشده بود؛ از سوی دیگر میزان حمل بار به اندازه‌ای نبود که تردد در این خط استمرار داشته باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان گفت: خوشبختانه مقامات هر سه کشور اخیراً در خصوص راه‌اندازی مجدد کریدور ITI به توافق رسیده‌اند و دبیرخانه سازمان اکو هم در خصوص این موضوع فعالیت‌ها و پیگیری‌های ثمربخش و خوبی داشته است.

نوریان خاطرنشان کرد: در سفر اخیر «عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری» به تهران برای شرکت در نهمین نشست کمیته مشترک تجاری دو کشور، دیدارهایی با مقامات ارشد کشورمان برگزار که در آن بر راه اندازی مجدد این خط تأکید شد؛ خوشبختانه هفته گذشته این قطار مجدداً شروع به فعالت کرد.

وی ادامه داد: در مراسم آغاز به کار مجدد قطار ITI، عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان، وزیر راه آهن این کشور و برخی سفرای کشورهای منطقه از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد حضور داشتند و امیدواریم راه اندازی مجدد خط باری اکو در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول بتواند نقش مؤثر و مفیدی در تقویت کریدور منطقه‌ای و همچنین استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان خاطرنشان کرد: چندی قبل نیز تعدادی محموله کالا در قالب کنوانسیون TIR از مبدأ کراچی و از مسیر زمینی جمهوری اسلامی ایران به سمت ترکیه و جمهوری آذربایجان حرکت کردند که مسیر نهایی آنها حمل کالا به برخی کشورهای آسیای میانه، روسیه و حتی اروپایی است.

نوریان با بیان اینکه تجار و بازرگانان پاکستانی نیز از این خط استقبال خوبی کرده‌اند، تصریح کرد: گفته می‌شود حمل کالا و میوه‌های تازه پاکستانی که لازم است طی فرصت کوتاهی به دست مصرف کنندگان در دیگر کشورها برسد، با راه‌اندازی خط ترانزیتی اخیر از مسیر ایران در قالب کنوانسیون TIR بسیار زودتر و حداکثر بین هفت تا ۱۰ روز به کشورهای مقصد می‌رسد؛ این در حالی است که اگر قرار بود این محموله‌ها از مسیر دریایی و از طریق بندر کراچی به بندر سن‌پترزبورگ روسیه حمل شود حدود ۳۵ روز طول می‌کشد که نشان می‌دهد عبور از خاک ایران هم مسیر کوتاهتری محسوب می‌شود، هم از نظر قیمتی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و هم اینکه زمان کمتری برای حمل به خود اختصاص می‌دهد.

وی تأکید کرد: یکی از ظرفیت‌های مؤثر ایران، ظرفیت‌های ترانزیتی و کریدورهای منطقه است که باید اراده‌ای قوی برای فعال شدن آنها وجود داشته باشد تا از منافع ترانزیتی آن بهره مند شویم. پاکستان یکی از کشورهای مهم منطقه با جمعیتی بالغ بر ۲۲۵ میلیون نفر، پنجمین کشور پرجمعیت دنیاست و می‌تواند در صورت رفع برخی مسائل فنی و گمرکی، نقش مؤثری در توسعه تجارت خارجی ایران داشته باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان با اشاره به برگزاری اجلاس سفرا و مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که اواخر آذرماه امسال در تهران برگزار شد، گفت: در این نشست، سیاست همسایگی مبنی بر توسعه دیپلماسی اقتصادی و افزایش همکاری‌ها با همسایگان مورد تأیید و تأکید سران سه قوه قرار گرفت و رویکرد وزارت امور خارجه در این قالب برنامه‌ریزی و هدایت خواهد شد و امیدواریم در همین چارچوب این ظرفیت‌های مغفول کشور را بتوانیم فعال کنیم.

منبع: مهر

کد خبر 544302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.