تولید پلاستیک خود ترمیم شونده با پرینتر ۳ بعدی

گروهی از محققان دانشگاه «نیوساوث ولز»(UNSW) استرالیا روشی ابداع کرده‌اند تا پلاستیک خود ترمیم شونده را با پرینتر ۳ بعدی به سرعت و ارزان چاپ کنند.

به گزارش ایمنا، این گروه متوجه شدند افزودن یک پودر مخصوص به رزین مایعی که برای فرایند چاپ به کار می‌رود به ترمیم موادی که آسیب می‌بینند، کمک می‌کند.

ترمیم مواد در دمای اتاق و زیر نور LED انجام می‌شود در نتیجه یک واکنش شیمیایی به وجود می‌آید و قطعه‌های شکسته بهم جوش می‌خورند.

در حال حاضر دستیابی به همین نتیجه می‌تواند به معنای جداسازی محصولات و قرار دادن اجزای شکسته در یک سری چرخه گرمایش باشد. به طور معمول چنین فرایندی ۲۴ ساعت طول می‌کشد اما با کمک روش جدید فقط در یک ساعت انجام می‌شود.

هرچند پرینت سه بعدی تأثیر کمتری روی محیط زیست دارد، اما به طور کامل بی‌تأثیر نیست. با توجه به آنکه در این فرایند از مقدار زیادی پلاستیک استفاده می‌شود و پرینترها نیز ممکن است برای چند روز متوالی کار کنند، هرگونه تأخیری که به دلیل ترمیم شکستگی‌ها ایجاد می‌شود، به معنای طولانی‌تر شدن روند ساخت، افزایش هزینه و دور ریز است.

اما اکنون با کمک روش جدید می‌توان مواد را به سرعت ترمیم کرد و در بسیاری شرایط بخش‌های آسیب دیده را نیز می‌توان دوباره استفاده کرد و نیازی به دور ریختن آن نیست.

افزودنی پودری که در این فرایند استفاده می‌شود RAFT نام دارد که در اصل توسط CSIRO توسعه یافته است. RAFT در نتیجه واکنش هیدروسولفید با دی سولفید کربن به وجود می‌آید. این امکان تنظیم مجدد شبکه عناصری را می‌دهد که مواد چاپی را تشکیل می‌دهند تا آنها را با هم ترکیب کنند.

کل این روند ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و هنگامی که چراغ‌های فرابنفش ال ای دی به طور مستقیم به پلاستیک شکسته تابیده می‌شوند، فرایند ترمیم در یک ساعت انجام می‌شود.

آزمایش‌های مختلف از جمله یک ویولن چاپ شده سه بعدی نشان داد قدرت پلاستیک خود ترمیم شونده در ناحیه شکسته به طور کامل احیا می‌شود.

منبع: مهر
کد خبر 544298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.