بورس امروز شنبه ۴ دی ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

بسیاری از نگاه‌ها به بازار فرداست، اینکه آیا شاخص کل می‌تواند سقف خود را بشکند یا خیر، در صورت شکست سقف فوق اتفاق بزرگی در بازار افتاده است و از این روند منفی چند ماهه اخیر جدا خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار سرمایه امروز شاهد افزایش حجم عرضه‌ها در نیمه دوم بازار بودیم پایان کار شاخص مثبت بود اما قیمت آخرین معامله برخی از سهم‌ها با پایانی مثبت در منفی بسته شد، شاید قابل پیش بینی بود که با رشد خوب هفته گذشته در اولین روز هفته جاری کمی قدرت عرضه کنندگان پیشی بگیرد.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۲۶ هزار ۵۱۱ واحدی به سطح ۱ میلیون ۳۸۵ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۴ هزار ۱۵۶ واحدی در سطح ۳۶۱ هزار ۹۲۲ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۱.۹۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۱.۱۶ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۱ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۸۱۶ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۱۷ درصد رشد یافت.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۲ هزار ۷۶۴ و ۹۲ هزار ۲۲۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶ میلیارد ۸۰۶ و ۲ میلیارد ۱۹۱ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

بسیاری از نگاه‌ها به بازار فرداست، اینکه آیا شاخص کل می‌تواند سقف خود را بشکند یا خیر، در صورت شکست سقف فوق اتفاق بزرگی در بازار افتاده است و از این روند منفی چند ماهه اخیر جدا خواهیم شد.

بورس امروز شنبه ۴ دی ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

در روزهای دوشنبه و سه شنبه هر هفته سیمان در تابلوی بورس کالا عرضه می‌شود

جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بازار بورس کالا: حداقل میزان خرید برخط سیمان در بورس کالا ۱۰ تن است. سیمانی که از بورس می‌توان خریداری کرد حداقل باید ۱۰ تن باشد اگر تقاضای خرید کمتر باشد، امکان خرید از این بازار وجود ندارد. افراد می‌توانند حداکثر ۱۰۰ تن سیمان از طریق بورس کالا خریداری کنند که این سیمان تیپ دو و در کیسه‌های ۵۰ کیلویی است.

توقف سهام بعد از رشد و افت ۲۰ درصدی لغو شد

هیئت مدیره جدید سازمان بورس در مصوبه‌ای جدید توقف نمادهای بازار سرمایه پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی را به طور کامل لغو و صرفاً توقف و برگزاری کنفرانس پس از رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی اعمال خواهد شد.

برگزاری مجامع با حضور کلیه سهامداران بلامانع شد

مطابق اطلاعیه سازمان بورس، طی مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزاری مجامع عمومی با حضور کلیه سهامداران به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بلامانع می‌باشد.

پیشنهاد روش غیر مستقیم برای مدیریت سهام عدالت

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: پیشنهاد می‌شود سهامداران عدالت که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، از طریق صندوق‌ها بر سهام خود مدیریت کنند. نوحی گفت: پیشنهاد می‌شود اداره سهام عدالت برای کسانی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، از طریق صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای انجام شود، به عبارتی دیگر سهام عدالت دست اشخاص است و مالکیت آن به دارنده سهام تعلق دارد، ولی فرد می‌تواند در صورت تمایل اجازه مدیریت کردن این سهام را در قالب یک قرارداد با سبدگردان‌ها امضا کند.

اخبار شرکت‌ها

کگل: در تولید گندله به لحاظ کمی و کیفی رکورد زده‌ایم

مدیر گندله‌سازی شرکت گل‌گهر با بیان اینکه ظرفیت اسمی گندله‌سازی شماره یک، پنج میلیون تن است ولی با برنامه‌ریزی و تلاش همکاران و بهره‌دار، بالای شش میلیون تن در سال یعنی ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی تولید می‌کنیم، گفت: این میزان یک رکورد کمی در بخش تولید گندله با کارخانه موجود به حساب می‌آید.

رفیعیان افزود: گندله‌سازی شماره ۲ نیز پس از آغاز به کار با ظرفیت اسمی پنج میلیون تن، با استفاده از تجربه همکاران در کمتر از سه ماه به تولید اسمی رسید و در حال حاضر در این بخش هم بالای ۶ میلیون تن تولید می‌کنیم.

وی گفت: در سال گذشته بالای ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندله تولید کردیم و در تلاش هستیم تولید امسال را به بالاتر از تولید سال گذشته ارتقا دهیم.

وتوصا: شرکت گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۷۲۸ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد افزایش داشته است.«وتوصا» با سرمایه ثبت شده ۴,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۲,۹۱۳,۶۰۵ میلیون ریال سود محقق کرده است.

لازما: شرکت کارخانه‌های صنعتی آزمایش در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۳۷۰ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸۷ درصد افزایش داشته است. «لازما» با سرمایه ثبت شده ۲۱۷,۵۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۸۰,۳۷۱ میلیون ریال سود محقق کرده است.

کروی: شرکت توسعه معادن روی ایران طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ از محل واگذاری سهام درآمدی حاصل نکرده است. کروی با سرمایه ثبت شده ۲,۴۱۳,۹۵۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ از محل سود سهام محقق شده ۸,۳۲۲ میلیون ریال درآمد داشته است. شرکت در انتهای آذر ماه چندین شرکت با بهای تمام شده ۲,۱۴۰,۴۰۷ میلیون ریال در پرتفوی بورسی خود داشته که با رشد ۳,۶۴۴ درصدی به مبلغ ۸۰,۱۳۲,۸۱۱ میلیون ریال رسیده است.

وتجارت: بانک تجارت طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ از محل سود تسهیلات خود ۰ میلیون ریال درآمد داشته و مبلغ ۰ میلیون ریال سود سپرده پرداخت نموده است. بانک در این ماه تراز منفی صفر درصد را ثبت نموده است وتجارت با سرمایه ثبت شده ۳,۶۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ از محل سود تسهیلات مبلغ ۰ میلیون ریال درآمد داشته و مبلغ ۰ میلیون ریال سود سپرده پرداخت نموده است.

بانک طی عملکرد تجمیعی تراز منفی صفر درصد را ثبت کرده است.

فنورد: شرکت نورد و تولید قطعات فولادی طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۲,۳۱۹,۵۵۹ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۷۴ درصد افزایش داشته است. «فنورد» با سرمایه ثبت شده ۱۴۴,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۶,۵۹۰,۸۶۹ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد رشد داشته است.

ساربیل: شرکت سیمان آرتا اردبیل (سیمان اردبیل و آهک آذرشهر) طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۴۰۴,۴۹۶ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۴۵ درصد افزایش داشته است. «ساربیل» با سرمایه ثبت شده ۴۸۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۳,۷۴۶,۴۰۹ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

سکرما: شرکت گروه صنایع سیمان کرمان طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل تغییری نداشته است. «سکرما» با سرمایه ثبت شده ۶۶,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۰ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

شدوص: شرکت دوده صنعتی پارس طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۹۴۰,۶۵۶ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۱۳۱ درصد افزایش داشته است. «شدوص» با سرمایه ثبت شده ۴۷۴,۵۲۲ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۶,۰۷۳,۲۴۱ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۴ درصد رشد داشته است.

سصفها: شرکت سیمان اصفهان طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۳۲۰,۵۹۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته است. «سصفها» با سرمایه ثبت شده ۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۳,۱۶۰,۳۸۳ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد رشد داشته است.

بازارهای جهانی

سنگ آهن ۶۲ درصد چین در سطح ۱۲۷ دلار

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در بازار نقدی با رشد هفت دلاری به ۱۲۷ دلار رسید. معاملات آتی سنگ آهن نیز به دلیل کاهش موجودی فولاد و انتظارات بازار از بهبود فعالیت‌های ذخیره سازی مجدد برای جشنواره بهاره آتی افزایش یافت. موجودی فولاد کارخانه‌های چینی برای ششمین هفته متوالی کاهشی شده و در طول ۱۶ تا ۲۲ دسامبر با افت هفتگی ۵.۴ درصدی به ۴.۱۸ میلیون تن رسید که پایین‌ترین سطح سه سال اخیر است. موجودی کم نتیجه محدودیت تولید مداوم در چین و اجرای مقررات سختگیرانه زیست محیطی برای بهبود کیفیت هوا در فصل زمستان است. با توجه به موجودی کم فولاد، برخی فعالان بازار انتظار بهبود فعالیت‌های ذخیره سازی مجدد فولاد در آستانه جشنواره بهاره سال آینده را دارند. البته افزایش موجودی سنگ آهن بنادر چین در ماه‌های اخیر و رسیدن به سطوح بالای ۱۵۰ میلیون تن احتمالاً از افزایش قابل توجه قیمت سنگ آهن جلوگیری خواهد کرد. افزایش قابل توجهی در محموله‌های دریایی سنگ آهن وجود دارد چراکه فعالان تجاری پیش‌بینی بهبود فعالیت‌های ذخیره‌سازی مجدد برای بهار آینده را دارند. در این میان، فعالان بازار همچنین انتظار دارند که در طول سه ماهه اول ۲۰۲۲، به دلیل اختلال در عرضه ناشی از شرایط بد آب و هوایی مرتبط در استرالیا و برزیل، مقداری محدودیت عرضه سنگ آهن وجود داشته باشد.

آلومینیوم: روند صعودی آلومینیوم در این هفته هم ادامه داشت. آلومینیوم بعد از چند هفته متوالی روند نزولی و اصلاح قیمت از قله ۳،۱۷۰ دلار تا محدوده ۲،۶۰۰ دلار در این هفته افزایش قیمت هفته قبل را ادامه داد و عدد ۲،۷۹۳ دلار را ثبت کرد. ذخایر آلومینیوم در این هفته هم روند نزولی داشته است. تمایلات خرید برای این محصول در سطح خوبی است وجود تقاضا در بازار از افزایش قیمت آن حمایت کرده است. البته در این هفته به دلیل تعطیلات کریسمس تقاضا به پررنگی هفته قبل نبوده و شتاب افزایش قیمت‌ها کمتر بوده است. نگرانی‌های پیرامون محدودیت عرضه از روند صعودی دو هفته اخیر آلومینیوم حمایت کرده است. در واقع بعد از بعد از کاهش تولید خوراک این محصول یعنی آلومینا در ماه گذشته این ترس وجود دارد که بازار آلومینیوم هم با محدودیت تولید مواجه شود.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۴ دی ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 544295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.