اعجاب‌انگیزترین فضاهای زیرزمینی جهان

امروزه اغلب مردم دنیا، شهرها را متشکل از زیرساخت‌هایی روی سطح زمین تصور می‌کنند حال آنکه، بسیاری از نقاط دنیا، فضاهای زیرزمینی اعجاب‌انگیزی را نیز در بر گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه شهرهای جهان، فضاهای زیرزمینی گسترده‌ای را در بر گرفته که اغلب به ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر فاضلاب‌ها و سایر موارد مشابه اختصاص داده شده است. با این حال، نقاطی از جهان نیز وجود دارد که در چندین متر پایین‌تر از سطح خیابان‌های آن‌ها، زیرساخت‌های متعددی نظیر تونل‌ها، انبارها، خیابان‌های قدیمی، فروشگاه‌ها و حتی شهرهایی تقریباً مستقل واقع شده است. بسیاری از منتقدان یا افرادی که زندگی در زیر سطح زمین را تجربه کرده‌اند، زیست‌پذیری این مناطق را به مراتب بیشتر از فضاهای شهری معمولی دانسته و این در حالی است که اخیراً، مدیران شهری به ایجاد شهرهای زیرزمینی برای افزایش هر چه بیشتر پایداری آن‌ها روی آورده‌اند. در ادامه به شگفت‌انگیزترین شهرهای زیرزمینی جهان پرداخته می‌شود که نقش مهمی در سازگار سازی مناطق با افزایش جمعیت امروزی ایفا کرده است.

آسمان‌خراش عمودی زیرزمینی مکزیکوسیتی در کشور مکزیک

گروهی از معماران خلاق اهل مکزیکوسیتی در نظر دارند برجی بسیار عظیم در اعماق ۳۰۰ متری تحت عنوان زمین‌خراش عمودی ایجاد کنند که قرار است در مجموع از ۶۵ طبقه تشکیل شود. این برج به شکل یک هرم وارونه ساخته خواهد شد که همین ویژگی امکان تأمین روشنایی را برای سازه فراهم خواهد آورد. معماران در نظر دارند ۱۰ طبقه بالایی سازه را به موزه و مراکز فرهنگی متعدد اختصاص دهند حال آنکه، طبقات زیرین را نیز خرده‌فروشی‌ها، ساختمان‌های مسکونی و مناطق تجاری فرا خواهد گرفت. تأمین روشنایی سازه از طریق نور طبیعی، نیاز به مصرف انرژی آن را به حداقل می‌رساند که این خصوصیت در کاهش آلودگی شهر زیرزمینی و پایداری بیشتر آن نسبت به سازه‌های سطح زمین نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

اعجاب‌انگیزترین فضاهای زیرزمینی جهان

شهر زیرزمینی درین‌کویو در ترکیه

کاپادوکیه از قدیمی‌ترین قلمروهای ترکیه به شمار می‌رود که شهرهای زیرزمینی متعددی نظیر درین‌کویو به عنوان بزرگترین منطقه احداث شده در پایین‌تر از سطح خیابان‌ها را در بر گرفته است. پیدایش بسیاری از این شهرهای زیرزمینی به قرن هشتم قبل از میلادی باز می‌گردد با این حال، ساختار بسیاری از آن‌ها شبیه به شهرهای امروزی است. درین کویو، بخش‌های متعددی متشکل از آشپزخانه‌ها، چاه‌ها، کارخانه‌های نوشیدنی‌سازی و فضایی مسکونی برای جای دادن بیش از ۲۰ هزار نفر را در بر گرفته است. به ادعای مورخان، این شهر پایدار در زمان‌های قدیم برای حفظ ساکنان از خطرات متعدد مانند حملات بیگانگان احداث شد.

اعجاب‌انگیزترین فضاهای زیرزمینی جهان

شهرک PATH در اعماق زمین‌های تورنتو، کانادا

اگرچه شهرهای زیرزمینی مدرن بسیار متفاوت با نوع باستانی آن‌ها ساخته شده است با این حال، جذابیت منحصر به فرد این بخش‌ها توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب می‌کند و حتی جوامع زیادی را به ادامه زندگی در آن‌ها سوق می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی شهرهای زیرزمینی مدرن که آن‌ها را از مناطق زیرزمینی قدیمی متمایز کرده وجود امکانات رفاهی بیشتر در آن‌ها بوده ضمن اینکه، طراحی این شهرها نیز سازگار با نیازهای روز بشر انجام شده است. شهرک PATH با حدود ۳۰ کیلومتر طول، تا کنون بزرگترین شهر زیرزمینی دنیا، واقع در تورنتوی کانادا بوده که ایستگاه‌های حمل‌ونقل بی‌شمار، صدها فروشگاه، رستوران و حتی مرکز فرهنگی و سرگرمی را در بر گرفته است.

اعجاب‌انگیزترین فضاهای زیرزمینی جهان

خیابان‌های باستانی ناپل در ایتالیا

امروزه ناپل یکی از مدرن‌ترین شهرهای ایتالیا به حساب می‌آید که تصور وجود فضاهای باستانی در آن، امری تعجب‌آور به نظر می‌رسد. اما واقعیت نشان می‌دهد که شهر فضاهای زیرزمینی زیادی را در بر گرفته که همگی از دوران باستان و به سبک معماری قدیم به جای مانده است. شهر زیرزمینی ناپل در عمق ۴۰ متری زیر سطح خیابان‌های معمولی واقع شده و از زمان‌های قدیم تا به امروز با طراحی منحصر به فرد خود به عنوان یک مرکز گردشگری محبوب میان جهانگردان عمل کرده است. بازدیدکنندگان با تماشای بخش‌های مختلف این فضای زیرزمینی که بخش اعظم آن متشکل از خیابان‌های پیچ در پیچ است معماری دوران یونان باستان و امپراتوری روم را به خوبی تمام در ذهن خود تجسم می‌کنند.

اعجاب‌انگیزترین فضاهای زیرزمینی جهان

مرکز خرید زیرزمینی Crysta Nagahori در ژاپن

کلانشهر اوساکا در ژاپن یکی از معروف‌ترین مراکز خرید جهان به شمار می‌رود که بخش اعظم محبوبیت آن به فروشگاه‌های زیرزمینی شهر مربوط می‌شود. شهرک Crysta Nagahori از بهترین مراکز تجاری زیرزمینی شهر محسوب می‌شود که با طراحی بسیار زیبای سقف شیشه‌ای، مسیرهای تردد داخلی و تنوع زیاد فروشگاه‌ها چشم هر عابر پیاده‌ای را برای مدتی طولانی به خود خیره نگه می‌دارد. امروزه بسیاری از گردشگران جهان تنها با هدف بازدید از شهر زیرزمینی Crysta Nagahori راهی ژاپن و اوساکا می‌شوند.

اعجاب‌انگیزترین فضاهای زیرزمینی جهان

ترجمه از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 544222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.