طراحی مناطق مدرن به پیروی از شهرهای باستانی

شهرهای باستانی برای مردم و نه خودروها طراحی می‌شد و مدیران در ایجاد آن‌ها، تمام تمرکز خود را بر مناطقی قابل پیاده‌روی معطوف می‌کردند تا امکان تهیه تمام ملزومات را برای مردم در فاصله نزدیک فراهم آورند؛ این ویژگی‌ها اخیرا از اهمیت بسیاری در میان برنامه‌ریزان شهرهای مدرن برخوردار شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای مدرن به مناطق امروزی با شمایل آسمانخراش‌ها اشاره دارد حال آنکه منظور از نوع باستانی آن، شهرهایی را در بر می‌گیرد که پیش از قرون وسطی یعنی قبل از سال ۱۵۰۰ میلادی ظهور پیدا کرد. شهرهای مدرن تفاوت‌های بسیاری با نوع باستانی آن‌ها دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اختلاف نرخ جمعیت میان دو دسته اشاره کرد. امروزه جمعیت در بسیاری از شهرهای جهان به بیش از ۱۰ میلیون می‌رسد حال آنکه در قرون وسطی تنها هفت شهر جهان جمعیتی حدود یک میلیون نفر را در خود جای داده بود. البته با وجود این تفاوت‌ها، شهرهای مدرن و باستانی شباهت‌های زیادی دست کم از حیث چگونگی رشد و امکانات نیز با هم دارد. علاوه بر این، در هر دو دسته، مردم با افزایش جمعیت، مایل به زندگی در مناطق پرتراکم هستند تا اینکه بخواهند در محیط‌های پراکنده و دور از سایر شهروندان مستقر شوند. مهم‌تر از همه اینکه ساکنان مناطق قدیمی و مدرن هر دو به یک اندازه مایل هستند به تولید محصولات مورد نیاز خود، خواه خوراکی و غیر خوراکی بپردازند ضمن اینکه گرایش هر دو دسته به اتخاذ زندگی سالم و انرژی خودکفا نیز رو به افزایش است.

طراحی مناطق مدرن به پیروی از شهرهای باستانی

البته شباهت بین زندگی در شهرهای مدرن و باستانی تنها به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود، بلکه ویژگی‌های زیاد دیگری نیز در هر دو منطقه در حال رشد است و این در حالی است که حتی مدیران شهرهای امروزی در بسیاری از موارد، نوع طراحی مناطق قدیمی را مورد توجه قرار می‌دهند تا از این طریق، پایداری را برای محیط‌های مدرن اطراف خود به ارمغان آورند.

گرایش مدیران شهرهای مدرن و قدیمی به ایجاد سازه‌های متراکم و چند منظوره

بدیهی است که از زمان‌های قدیم تا به امروز، بشر زندگی در نزدیکی سایرین و حتی دسترسی به امکانات در نزدیکی محل سکونت خود را بسیار حائز اهمیت دانسته و این ویژگی را در رأس اولویت‌های خود برای انتخاب محل سکونت خود قرار داده است. به عنوان مثال بر اساس ادعای مورخان در پمپئی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان واقع در ایتالیا که امروزه از آن جز ویرانه‌ای به جای نمانده است، مردم مایل بودند به تمام امکانات مورد نیاز خود در نزدیکی محل سکونتشان دسترسی داشته باشند و حتی در محل زندگی خود به کسب و کار بپردازند به همین دلیل، بسیاری از سازه‌های آن زمان به صورت چند منظوره ساخته شده بود. شواهد حاکی است که این روزها در بسیاری از نقاط دنیا نیز، مدیران به ایجاد سازه‌های چند کاربردی روی آورده‌اند تا از این طریق، پیمودن مسیرهای طولانی برای شهرنشینان را جهت برآورده کردن نیازها و حضور در محل کار به حداقل برسانند.

طراحی مناطق مدرن به پیروی از شهرهای باستانی

البته در اغلب نقاط دنیا، همچنان خودروها مالکیت شهرهای مدرن را از آن خود کرده است و مردم چاره‌ای جز سپری کردن مسیرهای طولانی حتی برای برآورده کردن پیش پا افتاده‌ترین نیازهای خود ندارند. علاوه بر این، برتری بخشیدن طراحی شهری به وسایل حمل‌ونقل، چشم‌انداز فضاهای بین سازه‌ها را نیز به طور قابل توجهی تغییر داده و آن‌ها را در خیابان‌هایی وسیع، مملو از خودروهای عمومی و شخصی محصور کرده است. عابران در بسیاری از شهرهای مدرن امروزی جز بر پیاده‌روهایی که اغلب با عرض بسیار کم ساخته می‌شود، سهمی از معابر شهری ندارند و همین امر مشکلات و خطرات بسیاری را پیش روی تردد آن‌ها قرار داده است.

البته خبر خوش این است که، بسیاری از برنامه‌ریزان شهرهای مدرن با نگاهی به طراحی مناطق باستانی به ایجاد شهرهای مردم محور روی آورده و تلاش کرده‌اند مناطقی چندمنظوره به وجود آورند که در آن‌ها امکان کار، انجام امور ضروری، تأمین ملزومات و زندگی به طور همزمان برای ساکنان وجود دارد.

طراحی مناطق مدرن به پیروی از شهرهای باستانی

آسمان‌خراش‌های امروز، همچون دیوارهای بلند قدیمی، اقتدار شهرها را به تصویر می‌کشد

در زمان‌های قدیم به ویژه در قرون وسطی، اغلب مدیران شهرها را با دیوارها یا دژهایی بسیار بلند محصور می‌کردند تا از این طریق، قدرت خود را به جهانیان ثابت کنند ضمن اینکه وجود کلیساها و معابر عظیم نشان از اهمیت مذاهب در مناطق باستانی داشت. آسمان‌خراش‌ها در بسیاری از شهرهای مدرن امروزی نیز موفقیت تجاری و قدرت اقتصادی شهرها را به تصویر می‌کشد به طوری که اغلب مردم جهان، شهرهایی با بیشترین تعداد برج ساختمانی را در رده ثروتمندترین نقاط دنیا تصور می‌کنند. شباهت دیگری که میان مدیران شهرهای باستانی و امروزی در ایجاد سازه‌های عظیم قدیمی و آسمان‌خراش‌های جدید وجود دارد، گرایش هر دود دسته به افزایش پایداری آن‌ها است به طوری که در هر دو مورد، پوشش سبز به وفور مشاهده می‌شود.

گرایش مدیران قدیم و امروز به ایجاد شهرهای ایمن و افزایش تعاملات اجتماعی میان مردم

مدیران شهرهای باستانی اغلب با هدف قدرت بخشیدن به مناطق و حتی ساکنان آن‌ها به ایجاد دیوارهای بلند یا دژهای عظیم در دور تا دور شهرها می‌پرداختند حال آنکه وجود این سازه‌ها برای ساکنان شهری به معنای ایجاد امنیت و حفظ آن‌ها از خطرات احتمالی بود. اگرچه هنوز در بسیاری از نقاط دنیا، آثاری از دیوارهای بلند یا قلعه‌های عظیم قدیمی به چشم می‌خورد اما مردم دیگر کاربری قدیمی آن‌ها را فراموش کرده‌اند و آن‌ها را تنها بازمانده‌هایی از دوران باستان برای زیباسازی شهر و جذب گردشگر در نظر می‌گیرند.

طراحی مناطق مدرن به پیروی از شهرهای باستانی

امروزه مدیران در تلاش هستند ساکنان شهرهای خود را نه از طریق ایجاد دیوارهای بلند بلکه به شیوه‌هایی متفاوت از امنیت کافی برخوردار کنند. تأمین اطمینان بصری برای مردم امروز نیز همچون شهرنشینان دوران باستان از اهمیت بسزایی برخوردار است که در این راستا، مدیران در تلاش هستند از طریق پاکسازی مناطق از هر گونه آلودگی، افزایش نظم و همچنین زیباسازی شهرها، این نیاز منطقی ساکنان را برآورده کنند.

علاوه بر این، مردم امروز همچون ساکنان شهرهای قرون وسطی برقراری ارتباط اجتماعی بین یکدیگر را بسیار ضروری می‌دانند که در این خصوص نیز مدیران در تلاش هستند به پیروی از شهرهای قدیمی برای ایجاد هر چه بیشتر فضاهای عمومی بکوشند.

ترجمه از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 544161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.