کدام مواد غذایی در درمان زخم معده نقش موثری دارد؟

اگر تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده به دلایل مختلف دچار اختلال شود و اسید معده افزایش یابد، زخم دردناک معده رخ می‌دهد. در کنار درمان‌های شیمیایی، گیاهان دارویی نیز در درمان زخم معده نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زخم معده در حقیقت وجود زخم‌های دردناک در مخاط معده است. زخم معده نوعی بیماری اولسر پپتیک است. اولسر پپتیک هر گونه زخمی است که هم معده و هم روده باریک را تحت تأثیر قرار دهد. زخم معده هنگامی اتفاق می‌افتد که ضخامت لایه مخاطی که از معده در برابر مایعات گوارشی محافظت می‌کند، کاهش یابد. در نتیجه اسیدهای گوارشی بافت پوششی معده را از بین برده و زخم ایجاد می‌شود. زخم معده ممکن است به راحتی درمان شود، اما بدون دریافت درمان مناسب می‌تواند رفته رفته شدیدتر شود، اهمیت درمان زخم معده برای کنترل این بیماری حائز اهمیت است، همچنین نقش مؤثر داروهای گیاهی و مواد غذایی که خواص دارویی دارد، در کنترل و بهبود این بیماری غیرقابل انکار است، در این زمینه با رضا عباسی، کارشناس ارشد گیاهان دارویی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

شایع‌ترین علائم زخم معده چیست؟

شدت علائم زخم معده به شدت زخم بستگی دارد، احساس سوزش یا درد در وسط شکم یکی از شایع‌ترین علائم زخم معده است، البته ممکن است این درد هنگام خالی بودن معده شدیدتر شود. لازم است بدانیم درد معده، کاهش وزن، اجتناب از غذا خوردن به علت درد، حالت تهوع یا استفراغ، نفخ شکم، سیری زودرس، سوزش معده، مدفوع تیره و استفراغ خونی نیز از جمله دیگر علائم زخم معده است. بیمار در صورت مشاهده هر یک از علائم زخم معده بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه کند، چرا که ممکن است عدم درمان علائم خفیف منجر به شدت زخم معده شود. گیاهان دارویی در کنار داروهای شیمیایی مکمل درمان و بهبود زخم معده است که اگر به طور صحیح مصرف شود، تأثیرگذار خواهد بود.

آیا بابونه در درمان زخم معده مؤثر است؟

بابونه به عنوان یکی از گیاهان دارویی شناخته می‌شود که طبع گرم و خشک دارد و از تقویت کننده‌های تلخ محسوب می‌شود و یکی از مواردی که در درمان ورم و زخم معده نقش مؤثری دارد، بابونه است و افراد مبتلا به این مشکلات با استفاده از بابونه می‌توانند به درمان و بهبود زخم معده خود کمک مؤثری کنند، مصرف چای بابونه در وعده صبح و به صورت ناشتا در بهبود این بیماری نقش مهمی دارد. این گیاه تقویت کننده معده است.

گیاه بابونه بر عملکرد صحیح معده تأثیر بسزایی دارد، به هضم غذا کمک کرده، ترشحات هضم را بالا برده و گوارش را تسهیل می‌کند، گیاه بابونه به عنوان کولاگوگ نیز عمل می‌کند به این معنا که ترشح اسید هیدروکلریک موجود در صفرا و آنزیم‌های معده را افزایش داده و بدین وسیله قدرت هضم را بالا می‌برد. بهتر است چای بابونه همراه با عسل مصرف شود.

شنبلیله چگونه در درمان زخم معده نقش دارد؟

شنبلیله گیاهی است که اندازه آن به حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد، برگ‌های سبز و کوچکی دارد و گل‌های سفید آن دارای غلافی است که تخم‌های کوچک و قهوه‌ای گیاه در آن قرار دارد، شنبلیله گیاهی بسیار مفید و پرخاصیت است که می‌تواند جایگزین بسیاری از داروهای شیمیایی باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف شنبلیله در افراد مبتلا به ناراحتی و سوزش معده به مدت دو هفته موجب کاهش علائم و نشانه‌های بیماری می‌شود، این گیاه دارای اثر خنک‌کنندگی برای بدن است و دانه شنبلیله را می‌توان در آب خیس کرد و در نتیجه خیس کردن بذر شنبلیله در آب، یک مایع لعاب‌دار حاصل به دست می‌آید که نوشیدن آن در تشکیل غشای محافظ روی دیواره معده و روده مؤثر است، که این امر نیز باعث کاهش شدت زخم معده خواهد شد و در نهایت به بهبود این بیماری کمک می‌کند.

چه نکاتی باید در مصرف شیرین‌بیان برای درمان زخم معده مورد توجه قرار گیرد؟

یکی از مهم‌ترین کاربردهای گیاه شیرین‌بیان درمان زخم‌های معده است که باعث از بین بردن باکتری معده می‌شود و در از بین بردن عفونت نیز کاربرد دارد، گاهی دلیل ایجاد زخم معده ممکن است عفونت باشد.

مصرف شیرین‌بیان می‌تواند برای درمان زخم معده بسیار مفید باشد، البته افرادی که به بیماری‌های قلبی عروقی یا فشار خون بالا مبتلا هستند، باید در مصرف شیرین‌بیان احتیاط کنند و حتماً این داروی گیاهی را زیر نظر و با تجویز متخصص طب سنتی مصرف کنند تا دچار عوارض مصرفی شیرین بیان نشوند، چرا که ممکن است مصرف بی‌رویه شیرین‌بیان باعث ورم مفاصل شود و سلامت بیماران قلبی عروقی را نیز به خطر بیندازد.

چرا آویشن و چای سبز در درمان زخم معده مفید است؟

آویشن یکی از گیاهان دارویی از گروه نعناعیان است، ساقه‌های آویشن پوشیده از کرک و برگ‌های کوچک و دارای طبیعت گرم و خشک است. آویشن برای هضم صحیح غذا و از بین بردن نفخ و گاز معده و سوء‌هاضمه توصیه می‌شود، البته برای درمان و بهبود زخم معده نیز مؤثر است، چرا که حاوی فلاونوئید است.

همچنین فلاونوئید موجود در چای سبز سبب شده است که چای سبز یکی از مؤثرترین درمان‌های گیاهی و طبیعی برای زخم معده شناخته شود، در این خصوص بهتر است آویشن به صورت دم کرده مصرف شود. فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله انگور قرمز، کلم پیچ، کلم بروکلی، سیب، گیلاس، پرتقال و زیتون یافت می‌شود. فلاونوئیدها از سلول‌های پوشش داخلی معده در برابر هلیکوباکتری‌ها حفاظت کرده و به بهبود زخم معده کمک می‌کند.

زنجبیل چگونه در بهبود زخم معده مؤثر است؟

زنجبیل برای زخم معده بسیار مفید است، برای بهبود زخم معده می‌توان هر روز از دم‌نوش زنجبیل به همراه عسل استفاده کرد؛ استمرار در مصرف آن به التیام زخم معده کمک خواهد کرد، از زنجبیل برای درمان بیماری‌های معده و گوارشی مانند یبوست، نفخ و التهاب معده استفاده می‌کنند، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، زنجبیل می‌تواند به درمان زخم‌های معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری کمک و از ایجاد زخم‌های ناشی از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی جلوگیری کند.

چرا عسل برای درمان زخم معده توصیه می‌شود؟

عسل خواص فراوانی دارد و دارای اثرات ضد میکروبی علیه هلیکوباکترپیلوری بوده، بنابراین برای درمان زخم معده مفید است.

کدام ترکیبات موجود در رازیانه و زردچوبه التیام‌بخش زخم معده است؟

رازیانه طبعی گرم و خشک دارد و تخم رازیانه منبعی عالی از مواد معدنی ضروری و فیتواستروژن‌ها و مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، کامفن و فنکون است، رازیانه دارای خواص ضد التهاب است و به همین دلیل می‌توانیم آن را برای درمان التهاب ناشی از بیماری‌ها استفاده کنیم. چرا که رازیانه حاوی آنتول است که یک فلاونوئید ضد التهابی قوی است که به التیام زخم معده نیز کمک می‌کند.

همچنین زردچوبه حاوی ترکیبی مفید به نام کورکومین است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین فعالیت‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی داشته و به جلوگیری از زخم معده کمک می‌کند. اگرچه در مورد خواص زردچوبه در درمان زخم‌ها به بررسی‌های بیشتری نیاز است، اما نتایج اولیه نشان می‌دهد این ادویه می‌تواند به کاهش علائم زخم و درمان آن کمک کند.

آیا روغن بادام و زیتون در پیشگیری از زخم معده کاربرد دارد؟

روغن بادام التهاب را کاهش می‌دهد. در حالت کلی این روغن علاوه بر درمان زخم معده برای افرادی که درد معده دارند، مفید خواهد بود، بنابراین افرادی که دچار زخم معده هستند و یا درد معده را تجربه کردند، می‌توانند روغن بادام شیرین را در برنامه غذایی خود بگنجانند، و یا چند بادام در طول روز بخورند، بادام باعث افزایش بعضی از باکتری‌های مفید در معده می‌شود، بنابراین در سلامت و تقویت دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری‌های گوارشی از جمله زخم معده مؤثر خواهد بود.

همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده، روغن زیتون نیز می‌تواند در پیشگیری و درمان عفونت‌های هلیکوباکتر که عامل ابتلاء به ورم و زخم معده است، مؤثر باشد.

چرا سیاه‌دانه در درمان زخم معده نقش بسزایی دارد؟

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان زخم معده استفاده از سیاه‌دانه است، زیرا خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضدباکتریایی دارد که با افزایش ترشح مخاط معده سبب کاهش اثرات بد زخم و ورم معده می‌شود، البته داروهای گیاهی دیگری نیز در درمان و پیشگیری از زخم معده کاربرد دارد که تمام موارد باید زیر نظر متخصص طب سنتی مصرف شود، چرا که برخی افراد بیماری‌های دیگری دارند و داروهای دیگری هم مصرف می‌کنند و لازم است جزئیات توسط متخصصان این حوزه بررسی شود تا تداخل دارویی و یا مشکلات بیشتری برای افراد ایجاد نشود و به خوبی شاهد درمان زخم معده با مصرف گیاهان دارویی و طب سنتی باشیم.

کد خبر 544151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.