اقدامات ویژه بسیج سازندگی در شرق اصفهان/ جان دوباره‌ به اشتغالزایی استان

امروز بسیج سازندگی در محور خدمات جهادی، خدمت رسانی، محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند چراکه به فرموده مقام معظم رهبری فقط با انجام فعالیت‌های جهادی و انقلابی می‌توان پیشرفت جمهوری اسلامی را رقم زد حال می‌توان گفت حرکت انقلابی یکی از اصلی‌ترین محورهای فعالیت بسیج سازندگی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فعالیت‌های بسیج سازندگی در سال ۱۳۶۳ به منظور کمک در امر سازندگی به ویژه عمران و آبادانی روستاها آغاز شد که اجرای صدها طرح عمرانی را از نتایج این تلاش‌ها دانست. با اوج‌گیری جنگ تحمیلی، فعالیت‌های بسیج سازندگی کمرنگ شده و توجه اصلی به جنگ معطوف گردید.

پایان جنگ و آغاز دوره جدید فعالیت‌های بسیج سازندگی در سال ۱۳۶۹ به منظور بهره‌گیری از نیروی جوانان کشور با سازماندهی مناسب همراه شد و واحد بسیج سازندگی به صورت یک تشکیلات منسجم به وجود آمده و برای آن جایگاه و شرح وظایف مدون و مشخصی اعلام شد.

چنانکه واحد بسیج سازندگی در قالب گروه مستقلی با عنوان گروه "بسیج سازندگی " در دفتر مشارکت و بسیج مردمی وزارت جهاد سازندگی فعالیت خود را در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی، بسیج جوانان، جذب و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی به منظور حفظ و احیای منابع طبیعی، آبخیزداری، عمران و آبادانی روستاها و … در قالب طرح‌ها و پروژه‌های خاص آغاز کرد و نتیجه این حرکت بسیج و سازماندهی بیش از ۱۰ میلیون نفر روز از جوانان بوده است که موجب احیای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و تولید هشت میلیون اصله نهال و ۸۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی شده است.

همچنین از سال ۱۳۷۵ به عنوان دستگاه نیرو بر در اجرای طرح همیاران جوان با "سازمان ملی جوانان" همکاری داشته است که در این موضوع نیز بیش از ۵۰۰ هزار نفر روز را در پروژه‌های عمرانی، آموزشی و اجرایی به کار گرفته است.

فعالیت از این نوع ادامه داشت تا اینکه مقام معظم رهبری طرح بسیج سازندگی را جهت استفاده از نیرو و نشاط جوانان در امر سازندگی و همچنین پر کردن اوقات فراغت آنان از بعد جدیدی در جلسه ۱۳۷۹ در حضور فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران مطرح کرده و خواستار بسیج قشر جوان در عمران و آبادانی مناطق روستایی با همکاری " نیروی مقاومت بسیج " و " وزارت جهاد سازندگی " شدند.

با شیوع ویروس کرونا بسیج سازندگی که تا کنون در همه عرضه فعال بوده مجدد به صحنه آمده و به مردم خدمت رسانی کرد که اطلاع رسانی این خدمات می‌تواند منجر به دلگرم شدن مردم شده است؛ در همین راستا خبرگزاری ایمنا گفت‌وگویی با حسن عجمی، رئیس بسیج سازندگی استان اصفهان داشته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

بسیج سازندگی با چه تفکر و هدفی تشکیل شد؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جای خالی یک نهاد خدمت‌رسان در نظام احساس می‌شد که با تدبیر امام خمینی (ره)، جهاد سازندگی شکل گرفت و شاهد اقدامات شایسته این نهاد بودیم که به مردم شهرها و روستاها خدمت کرده و در دفاع مقدس هم این نهاد با عنوان سنگر سازان بی سنگر به جنگ کمک کرد. در دوران دولت اصلاحات با ادغام جهاد سازندگی و مجموعه کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شد که منجر به لطماتی به محرومیت زدایی در کشور زد، به همین دلیل مقام معظم رهبری دستور تشکیل سازمان بسیج سازندگی را درون مجموعه بسیج صادر کردند و این نهاد در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۹ تشکیل شد.

بسیجیان با عمل خود به مردم نشان می‌دهند که هنوز هم می‌توان بی مزد و منت به آنها خدمت کرد. توصیه‌های ۹ گانه مقام معظم رهبری به بسیجیان حرکت بسیج سازندگی را به جریان بزرگی تبدیل کرده که مطالبه گر، تسهیل کننده، الگوساز و کمک دهنده به مردم است.

امروز در کشور مجمع جهادی وجود داشته که در سطوح شهرستان‌ها، استان‌ها و کشور فعالیت می‌کند، هدف گذاری فعالیت‌های گروه‌های جهادی در این مجمع انجام می‌شود. استان اصفهان دارای دو هزار و ۸۰۰ گروه جهادی است که در سامانه اطلس به ثبت رسیده و در هشت استان اصفهان، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، کردستان، خوزستان و کرمان فعالیت می‌کنند. ۲۸ ناحیه مقاومت در ۶۰۰ روستا خدمات بهداشتی، درمانی، کشاورزی، علمی، آموزشی، فرهنگی، زیربنایی، اشتغالزایی و عمرانی ارائه می‌دهند.

بسیج سازندگی مسئولیت گروه‌های جهادی کل کشور را بر عهده دارد، گروه‌های جهادی سطح کشور تحت تکفل بسیج سازندگی هستند و در اتفاقات و مخاطرات مختلف از جمله سیل و زلزله در استان‌های آسیب دیده حضور داشته‌اند.

در اواخر بهمن ماه ۹۸ پس از زلزله سی سخت، اولین گروهی که در این منطقه حضور یافت بسیج سازندگی استان اصفهان بوده و اولین گزارشات تصویری از منطقه توسط گروه واکنش سریع این نهاد ارسال شد. تخریب منازل، باز کردن راه آب مزارع و ساخت منازل تخریب شده در دستور کار قرار گرفته است.

توجه ویژه بسیج سازندگی به شرق اصفهان/ حرکت انقلابی اصلی‌ترین محور فعالیت بسیج سازندگی

بسیج سازندگی استان اصفهان در دوران شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی انجام داده است؟

از ابتدای شیوع ویروس کرونا با توجه به دغدغه و نگرانی که مردم داشتند ضد عفونی معابر، مساجد و خودروهای شهروندان توسط بسیجیان انجام شد، در همان زمان بسیج سازندگی نهضت مردمی تولید ماسک را راه اندازی کرده و ۵۷۰ کارگاه تولیدی لباس به کارگاهی برای تولید ماسک‌های پارچه‌ای تبدیل شد و با قیمتی کمتر از دو هزار ۵۰۰ تومان به مردم عرضه و همچنین تعداد زیادی ماسک سه لایه بیمارستانی توسط بسیج سازندگی استان اصفهان تولید شد البته برخی از این کارگاه‌ها همچنان فعال است. کمک به بیماران کرونایی، حضور در بیمارستان و خدمت رسانی به بیماران به ویژه توسط گروه جهادی طلاب، غسل و تدفین بیماران کرونایی، طرح غربالگری اولیه در فروردین ۹۹ و اجرای طرح قرارگاه شهید قاسم سلیمانی برای شناسایی بیماران خانه به خانه از جمله اقداماتی بوده که در استان اصفهان انجام شد.

رزمایش کمک‌های مومنانه هم از نیمه شعبان سال ۹۹ شروع شد و با تشکیل ستاد استانی با مدیریت سپاه، ظرفیت‌های موجود در استان شناسایی شده و عملاً توانستیم با استفاده از ظرفیت صنایع مادر، استانداری، سپاه، نمایندگی ولی فقیه در استان، ادارات، ارگان‌ها، دستگاه‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد علوی و اصناف در سطح استان اصفهان اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

تا کنون یک میلیون بسته معیشتی به مردم اهدا شده است، در هفته بسیج ۱۴۰۰، تعداد ۱۵ هزار بسته معیشتی در کل استان اصفهان توزیع شد. اهدا هزار و ۵۰۰ جهیزیه در قالب طرح ازدواج آسان به همت معاونت اجتماعی استان، آزادسازی ۲۲۸ زندانی به همت بسیج حقوقدانان، اهدا ۶۰ هزار کیف و لوازم‌التحریر و دو هزار تبلت و ساخت ۳۷۸ منزل مسکونی از جمله اقدامات بسیج سازندگی استان اصفهان بوده است.

گروه جهادی مسکن ساز محرومان شهید برونسی در اصفهان تشکیل شده همچنین هزار و ۸۰۰ هکتار بیابان زدایی در دشت سجزی، شرق اصفهان و مزارع برخوار انجام شده است، مبارزه با سالک در شش شهرستان با همکاری شبکه بهداشت در حال انجام است. گروه جهادی سیدالشهدا چهار سال در زمینه‌های مختلف مسکن محرومان، اشتغال و سایر موضوعات فعالیت می‌کند. یکی از گروه‌های جهادی بسیج سازندگی اصفهان هنوز در پلدختر ساختمان سازی می‌کند. یکی از این گروه‌ها هم مسائل دندانپزشکی در سطح زندان اصفهان را دنبال کرده است، در اربعین ۱۴۰۰ هم، ۳۰۰ موکب توسط گروه‌های جهادی در اصفهان راه اندازی شد.

توجه ویژه بسیج سازندگی به شرق اصفهان/ حرکت انقلابی اصلی‌ترین محور فعالیت بسیج سازندگی

در راستای اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی انجام شده است؟

تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم یار اشتغال‌زا با محوریت بسیج سازندگی در دست انجام است که هدفمند کردن ظرفیت‌های کوچک، تشکیل تعاونی و ایجاد اشتغال اهداف آن است، تا کنون هزار و ۵۰۰ صندوق افتتاح شده که ۷۰ هزار عضو دارد. تا کنون ۴۰ میلیارد تومان وام توسط این صندوق‌ها پرداخت شده که چهار میلیارد تومان از آن وام اشتغال و مابقی در قالب موضوعات معیشتی بوده است.

تفاهم نامه‌ای هم با بانک انصار، صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت بسته شده است تا پرداخت وام‌ها سرعت بگیرد همچنین با کمک بنیاد علوی به واسطه همین صندوق‌ها ۳۰ هزار اصله درخت در استان کاشته شد در هر ناحیه مقاومت بسیج سازندگی استان اصفهان قطب‌های صنایع تبدیلی استان تشکیل شده، قطب سرکه سیب سمیرم، نان کمشچه، گلاب اسانس کاشان و صنایع دستی اصفهان از جمله قطب‌های برتر استان است.

سامان ebsvam برای پرداخت وام در سطح استان تأسیس شده و در امسال هم تا کنون ۴۸ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به بسیجیانی که می‌توانند اشتغال ایجاد کنند پرداخت شده است. هدف بسیج سازندگی از پرداخت این وام‌ها ایجاد اشتغال است، پس از پرداخت وام از مراحل ایجاد اشتغال هم بازدید می‌شود. بسیج سازندگی به افراد اعتماد کرده و نظارت‌های لازم را هم دارد، این تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است.

تولید انرژی پاک هم یکی از اقدامات بسیج سازندگی استان اصفهان در راستای بهبود وضعیت افت ولتاژ شبکه و با هدف کمک به تأمین برق در استان و کمک به محرومان بوده است. تعاملات خوبی با شرکت‌های توزیع برق استان و شهرستان اصفهان شکل گرفته است.

ساخت ۸۰۰ نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان در دستور کار بود که برای ساخت آن به مردم وام‌های ۵۰ میلیون تومانی پرداخت شد و با همکاری ادارت برق ۴۰۰ نیروگاه خورشیدی در هفته بسیج افتتاح شد و این روند ادامه دارد. قرار است در شرق اصفهان هم با همکاری وزارت نیرو ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی تأسیس شود.

توجه ویژه بسیج سازندگی به شرق اصفهان/ حرکت انقلابی اصلی‌ترین محور فعالیت بسیج سازندگی

بسیج سازندگی چه اقداماتی را در شرق اصفهان انجام داده است؟

کارگروه ویژه‌ای برای انجام اقدامات در شرق اصفهان تشکیل شده که به همراه مجمع نمایندگان استان اصفهان و دکتر طغیانی در این منطقه اشتغالزایی انجام شود.

با توجه به مشکلاتی که در شرق اصفهان اتفاق افتاده است، ظرفیت بسیج سازندگی به کار گرفته شده تا در این منطقه اقدامات لازم انجام شود، لازم است در این منطقه همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان کمک کرده تا بتوانیم اقدامات را ساماندهی کرده و به نتیجه برسانیم.

همچنین همکاری خوبی بین بسیج سازندگی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم استان وجود دارد که منابع طبیعی استان محور آن است، بسیج تفاهم نامه‌ای با سازمان جنگل‌ها و مراتع دارد تا به نام هر شهید نهالی در استان کاشته شود. در دوران جدید مدیریت استان توجه ویژه‌ای به بسی سازندگی شده و برای انجام اقدامات دست این نهاد باز گذاشته شده است.

تعریف شما از بسیج سازندگی چیست؟

امروز بسیج سازندگی در محور خدمات جهادی، خدمت رسانی، محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند چراکه به فرموده مقام معظم رهبری فقط با انجام فعالیت‌های جهادی و انقلابی می‌توان پیشرفت جمهوری اسلامی را رقم زد و این اقدامات هم در راستای همین موضوع است. حرکت انقلابی یکی از اصلی‌ترین محورهای فعالیت بسیج سازندگی است که امید است بتوان به کمک آن در راستای محرومیت زدایی عمل کرد.

کد خبر 544142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.