تصمیم کاهش جمعیت در دهه هفتاد عجولانه بود

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان به مناسبت روز ثبت، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین غفرانی، مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اصفهان به مناسبت روز ملی ثبت، اظهار کرد: علت اصلی تشکیل ثبت احوال در سوم دی ماه سال ۱۲۵۷، این بود که هویت مهم‌ترین مسئله است. جامعه و سرزمینی که می‌خواهد قدرتمند به پیش برود، طبیعتاً برای تنظیم رابطه بهتر و بهزیستی این جامعه و مردم نیازمند به ثبت احوال است.

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان توصیف روند توسعه این سازمان پس از انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: مسئله ثبت احوال به عنوان دغدغه‌های اولین دغدغه اولین برنامه ریز اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی قرار گرفت. پس از تغییر و تحولاتی که دهه ۶۰ در ساختار ثبت و احوال انجام شد، سازمان ثبت و احوال با اهداف نظام مند در مسیرش قرار گرفت، ۵۰۰ بایگانی با شیوه‌های قدیمی که از قلم و مرکب تبدیل به بایگانی تمام الکترونیکی با ظرفیت ۱۰ میلیون رکورد مردم ایران شد که مهم‌ترین مزیت‌های آن را می‌توان به دست آوردن آمارهای جمعیتی، آدرس و ارتباط دانست که نتیجه مأنوس در جامعه کنونی ایران است.

غفرانی در خصوص نقش‌های ثبت احوال، تصریح کرد: از مهم‌ترین نقش‌های سازمان ثبت و احوال، ارائه خدمات به سازمان‌هایی مانند نیرو انتظامی و آموزش پرورش بود. تنها به این بسنده نشد و هر جا نیاز پیش آمد، نظام اداری ثبت احوال در خدمت آن قرار گرفت. هر جا که شماره ملی را مشاهده کردید، حضور ثبت و احوال را حس می‌کنید.

وی افزود: بزرگترین صحنه تعیین سرنوشت ملت ایران که با کلام امام راحل قدم خورد، انتخاب بود که کلیه مراحل اجرایی آن مبتنی بر اطلاعات هویتی است.

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: مؤمن باید کارهایش را محکم انجام دهد. مقام معظم رهبری فرمودند اتقان اسناد هویتی مردم ایران بسیار با اهیمت است. هم اکنون تمام مراحل در خصوص اطلاعات هویتی مردم و انتشار آن مکانیزه و سامانه محور است. امروز نزدیک به ۵۰ شاخص آماری را تقدیم کشور می‌کنیم.

غفرانی با اشاره به مسئولیت‌های سازمان ثبت احوال در خصوص سرانه جمعیتی، اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف ثبت احوال، تولید و انتشار آمارهای انسانی است. ثبت احوال در این سال‌ها به خاطر چالش جمعیت نگرانی‌ها و روزهای سختی را دنبال کرده است‌. همواره جمعیت متناسب و درحد مورد انتظار یعنی عدد رشد ۲ بوده است. در سال ۱۳۶۵ این موقعیت به عدد ۴ رسیده بود. عدد ۴ مسئولین وقت را نسبت به نرخ بیکاری و تأمین نیازمندی‌هاا نگران کرد.

وی ادامه داد: این نگرانی موجب شد تصمیمی عجولانه که باید در دهه ۹۰ رخ می‌داد، در همان ابتدا دهه هفتاد رخ داد و جمعیت استان و کشور سقوط کرد که در سرشماری سال ۹۵ نرخ رشد جمعیت ما در اصفهان به یک ممیز ۹۷ صدم درصد رسید.

غفرانی با بیان اینکه فرصت‌ها را در این سال‌ها از دست داده‌ایم‌، خاطر نشان کرد: خوشبختانه مجلس در سال ۹۹ با تصویب طرح فرزندآوری و حمایت از خانواده به جنگ با این پدیده رفت. ما هم به عنوان اداره کل در خصوص چالش کاهش نرخ جمعیت و سالمندی جمعیتی این تذکر را دادیم و روز گذشته نیز این مشکلات را به استاندار محترم مطرح کردیم.

مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان با گلایه از برخورد نامناسب با سالمندان، تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات، فرهنگ برخورد با سالمندان است. متأسفانه کمی از فرهنگ برخورد باآن‌ها و هدایت سال‌مند به خانه سالمندان مقداری با آموزه‌های اخلاقی، وجدانی، دینی، سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد و از دست شورای راهبردی جمعیت کاری ساخته نیست و باید اهل دانشگاه و حوزه وارد عمل شوند. کسانی که ما را تربیت کردند، سزاوار این نیستند که در دوران نیازمندی در سختی به سر ببرند.

کد خبر 544039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.