اَبَر پروژه "سدسازی ترکیه" کشت و صنعت ۴ استان را نابود می‌کند!

نابودی کشت و صنعت ۴ استان توسط سدسازی ترکیه، مخالفت معاون سازمان محیط زیست با احداث سد " مارون ۲"، ممنوعیت صدور مجوز شکار برای اتباع آمریکایی، کاهش شدید عمق تالاب انزلی، بیش از ۸۶ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی، بروز شدن تجهیزات موتوری محیط‌بانان سراسر کشور را در بسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سدسازی‌های ترکیه در حوضه آبریز ارس، اظهار کرد: اَبَر پروژه سدسازی ترکیه در حوضه آبریز ارس در حال پیشرفت است و هدف ترکیه از این سدسازی‌ها انتقال آب به مناطق شرق این کشور و توسعه صنعت و کشاورزی است. اَبَر پروژه سدسازی ترکیه کشت و صنعت را در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و گیلان نابود خواهد کرد و حقابه خزر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی گفت: در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت نیرو و وزارت امور خارجه را دعوت کردیم و آن‌ها را موظف کردیم که درباره روند مذاکرات خود با ترکیه با محوریت پروژه‌های سدسازی داپ و گاپ پاسخ دهند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی گفت: در ایران بیشتر از اینکه با کم‌آبی روبه‌رو باشیم، با بی‌مسئولیتی و سو مدیریت درباره بحران آب روبه‌رو هستیم. کشت غرق آبی که سال‌هاست در همه دنیا منسوخ شده است همچنان در کشور ما الگوی غالب در آبیاری زمین‌های کشاورزی است و با وجود اینکه در شرایط کم‌آبی قرار داریم همچنان شاهد این هستیم که اراضی کشاورزی در کشور در حال افزایش است.

جلال‌زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه فعالیت‌های پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و دستگاه‌های مسئول در حوزه بحران آب، خروجی مناسبی نداشته است و نداشتن دیدگاه بلندمدت و عدم آینده‌نگری در مدیریت منابع آب کشور، شرایط کنونی را رقم زده است.

اقدامات آبی ترکیه در بالادست حوضه آبریز ارس، این حوضه را در آینده‌ای نه چندان دور آبستن تنش آبی میان کشورهای واقع در این حوضه آبریز خواهد کرد. ابرپروژه در دست اجرای ترکیه در حوضه ارس، پروژه آناتولی شرقی موسوم به "پروژه داپ" است که تکمیل آن، کشور ما را به صورت مستقیم تحت تأثیر کاهش حقابه ارس قرار خواهد داد. دولت ترکیه "پروژه داپ" در رودخانه ارس را که شاهرگ حیاتی دشت مغان است توسعه داده است. این پروژه سدهای آرپاچای، کاراکورت، تولوزجاست را شامل می‌شود.

کاهش حقابه از حوضه آبریز رودخانه ارس، علاوه بر تأثیر بر آب شرب، از حاصل‌خیزی زمین‌های کشاورزی در ایران و سایر کشورهای پایین‌دست این حوضه نیز خواهد کاست. "پروژه داپ" تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است و شکل‌گیری پدیده مهاجرت، از جمله چالش‌های قابل پیش‌بینی در حوضه رود ارس خواهد بود که دست کم سه استان اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی از آن متأثر خواهند شد. سدسازی‌های ترکیه تنها به پروژه گاپ و داپ محدود نمی‌شود و این کشور ۱۰ پروژه عظیم سدسازی بزرگ دیگر را نیز دنبال می‌کند.

مخالفت معاون سازمان محیط زیست با احداث سد "مارون 2"

مخالفت معاون سازمان محیط زیست با احداث سد " مارون ۲"

احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست معرفی طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های بختگان و شادگان، از فعال‌سازی مجدد پروژه احداث سد مارون ۲ انتقاد کرد و گفت: احداث این سد به‌طور قطع تأثیر منفی بر کشاورزی، محیط زیست و تالاب شادگان خوزستان دارد و باید جلوی آن گرفته شود.

سد مارون ۲ در استان کهگیلویه و بویراحمد، گنجایش ذخیره ۱۷۷ میلیون متر مکعب آب دارد. این سد که روی سرچشمه اصلی رودخانه مارون جای‌گذاری شده است، قرار است به منظور انتقال آب از حوضه مارون به حوضه زهره (چرام و دهدشت) احداث شود. به گفته دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهبهان در حال حاضر مطالعات مربوط به احداث این سد پایان یافته است اما مراحل احداث آن هنوز اجرایی نشده است.

احداث سد مارون ۲ در بالادست سد مارون ۱ همواره با مخالف‌ها و موافقت‌های بسیاری از سوی کارشناسان، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و مردم استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد همراه بوده است.

پیش از این نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شادگان، مدیر عامل سازمان آب خوزستان و تعدادی از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوضه آب و محیط زیست مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده‌اند. مخالفان معتقدند که احداث سد مارون ۲ در بالادست سد مارون ۱، اثرات بسیار نامطلوب و بدی را خواهد داشت و باعث کاهش بیش از پیش ورود آب به رودخانه مارون بهبهان می‌شود. بنابراین احداث هرگونه سد در بالادست سد مارون ۱ و برداشت آب از رودخانه مارون، صدمات چشمگیری را به شهرهای پایین‌دست مذکور و به ویژه تالاب بین‌المللی شادگان وارد می‌کند.

جانمایی اشتباه این سد یکی دیگر از ایراداتی است که مخالفان به سد مارون ۲ وارد می‌کنند. سد مذکور روی شاخه اصلی رودخانه مارون که پرآب و هم شیرین است احداث خواهد شد، از طرفی در پایین دست سد مذکور، رودخانه شور با آب سولفاته، با درصد بسیار بالا از مواد گچی وجود دارد که می‌تواند کیفیت آب رودخانه را به خصوص در فصول خشک، دچار مشکل کند.

در مقابل موافقان ساخت سد مارون ۲ که عمدتاً از مردم و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد هستند، احداث این سد را باعث رونق کشاورزی و صنعت و ارتقا سطح معیشت مردم در این استان می‌دانند و معتقدند سهم استان کهگیلویه و بویر احمد از حقابه رود مارون همواره نادیده گرفته شده است و احداث سد مارون ۲ توازن را در تخصیص حقابه این رودخانه برقرار می‌کند.

بر اساس گفته‌های حجت‌الاسلام سید محمد موحد، نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی، با احداث این سد ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده "آبی می‌شود" (زیر کشت می‌رود) و تولید حداقل ۲۰ مگاوات برق در سال ازطریق سد مارون ۲، نقش مهمی در توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت.

"ممنوعیت صدور مجوز شکار برای اتباع آمریکایی" همچنان پابرجا است

"ممنوعیت صدور مجوز شکار برای اتباع آمریکایی" همچنان پابرجا است

شرکت بین‌المللی گردشگری شکار در جمهوری آذربایجان که ۱۲ سال است با همکاری شرکت گردشگری "یاسمین پارسه در ایران" برای شکارچیان خارجی در ایران تور شکار برگزار می‌کند، روز سه‌شنبه، مدعی باز شدن دوباره زیستگاه‌های ایران به روی شکارچیان آمریکایی شد؛ این ادعا در حالی مطرح شد که تیر ماه ۹۷ در پی اعتراض دادستان کل کشور نسبت به شکار اتباع آمریکایی در ایران، صدور مجوز شکار برای آمریکایی‌ها ممنوع شد.

شهاب‌الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: ممنوعیت دادستانی مبنی بر عدم صدور مجوز شکار برای اتباع آمریکایی همچنان پابرجاست و پروانه شکار برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

وی در رابطه با ادعای صدور مجوز شکار برای شکارچیان آمریکایی به تسنیم گفت: در حال حاضر دستورالعمل "پروانه شکار" (برای اتباع ایرانی و خارجی) تنها برای قرق‌های اختصاصی صادر شده است و فقط مجوزهایی که در محدوده قرق‌های اختصاصی صادر می‌شود، مورد تأیید سازمان محیط زیست است.

منتظمی متذکر شد: ممنوعیت صدور مجوز شکار برای اتباع آمریکایی، مبنی بر دستور دادستانی کشور، همچنان برقرار است و همه محدودیت‌ها همچنان پابرجا و لازم‌الاجراست.

اَبَر پروژه "سدسازی ترکیه" کشت و صنعت ۴ استان را نابود می‌کند!

کاهش شدید عمق تالاب انزلی

احمد لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست امروز در نشست بررسی وضعیت تالاب‌های گیلان که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد، با بیان اینکه هر اتفاقی که در دریاری خزر می‌افتد بر اکوسیستم تالاب انزلی بی تأثیر نیست، اظهار کرد: به دلیل تغییر اقلیم دریای خزر با پسروی آب مواجه است و با افزایش دما و تبخیر آب این روند کاهشی تا ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: با کاهش مساحت دریاچه خزر فاجعه‌ای در تنوع زیستی این دریا اتفاق خواهد افتاد و در حال حاضر در حوزه بندرانزلی به سمت کشور آذربایجان پسروی آب خزر کاملاً مشهود است. تالاب‌های ساحلی شمال ایران در خطرهای مختلف زیست محیطی هستند، تالاب انزلی مشکل اساسی رسوب گذاری دارد و این روند افزایشی عمق تالاب را به شدت کاهش داده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اگر روند رسوبگذاری ها به همین منوال ادامه یابد تا سال ۱۴۱۵ بخش‌هایی از تالاب انزلی خشک خواهد شد. یک شرکت لایه روب بزرگ در کشور اعلام آمادگی برای لایه روبی تالاب انزلی را دارد و پیشنهاد می‌شود مسئولین استان با مدیرعامل این شرکت جلسه بگذارند.

لاهیجان زاده در خصوص وضعیت سنبل آبی در تالاب انزلی تصریح کرد: مبارزه بیولوژیک قطعاً اساس کار برای نابودی این گیاه مزاحم است اما فعلاً ناچاریم از مبارزات مکانیکی استفاده کنیم. هرجا که عمق تالاب را از دست دادیم، گسترش این گونه مهاجم نیز بیشتر شده است و با عمق دار شدن تالاب انزلی سنبل آبی از بین خواهد رفت.

اَبَر پروژه "سدسازی ترکیه" کشت و صنعت ۴ استان را نابود می‌کند!

بیش از ۸۶ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی

همه ۳۱ استان کشور درگیر درجات مختلفی از خشکسالی هستند که ۸۶.۱ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود. خروجی داده‌های پهنه‌ای بارش کشور نشان می‌دهد که از ابتدای مهرماه تا ۲۵ آذر ماه به‌طور متوسط ۲۸.۹ میلیمتر بارش در پهنه کشور بود که ۴۸.۵ درصد کمتر از نرمال است. مقدار متوسط بلند مدت (بارش نرمال) بارش تجمعی تا ۲۶ آذر ۵۶.۱ میلی متر در پهنه کشورب ود.

به‌طور کلی وضعیت بارش در ۲۷ استان کشور نزولی بوده است و تنها چهار استان یزد، قم، گیلان و مازندران شرایط بارشی نرمال و بیش از نرمال داشته‌اند. در این بازه سیستان و بلوچستان در جنوب شرق با دریافت ۴ میلیمتر باران، کم بارش ترین و گیلان با ۳۵۱ میلیمتر، پربارش ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

بر اساس شاخص خشکسالی هواشناسی SPEI موسوم به «بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده» در دوره ۱۰ ساله منتهی به اول آذر ۱۴۰۰ همه ۳۱ استان کشور درگیر درجات مختلفی از خشکسالی بودند که ۸۶.۱ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود. در این بین وضعیت خشکسالی در ۱۱ استان کشور وسیع‌تر از سایر مناطق است به طوری‌که ۱۰۰ درصد از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد، ۹۹.۸ درصد از مساحت استان‌های قزوین و بوشهر و۹۹.۵ درصد از مساحت خوزستان درگیر درجات مختلف خشکسالی هستند.

از نظر شدت خشکسالی، ۳۶.۷ درصد از مساحت کشور درگیر خشکسالی بسیار شدید است و این درجه خشکسالی بیش از ۵۰ درصد از مساحت هفت استان کشور را درگیر کرده است. استان خوزستان با ۸۰.۷ درصد مساحت استان خشکسالی بسیار شدید، بیشترین خشکسالی کشور را دارد.

بررسی پهنه‌ای داده‌های میانگین دمای هوای کشور از ابتدای سال زراعی تا ۲۵ آذر ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دمای کشور ۰.۹ درجه گرم‌تر از شرایط نرمال شده است.

به گزارش مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، این بررسی نشان می‌دهد که روند افزایش دما در ۳۰ استان کشور اتفاق افتاده است به طوری‌که بیشترین افزایش با میزان ۲.۵ درجه سلسیوس مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و کمترین افزایش دما با میزان ۰.۲ درجه سیلسیوس در خراسان شمالی و خراسان رضوی بوده است.

اَبَر پروژه "سدسازی ترکیه" کشت و صنعت ۴ استان را نابود می‌کند!

تقویت و بروز شدن تجهیزات موتوری محیط‌بانان سراسر کشور

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم رونمایی از موتورسیکلت‌های خریداری شده برای استفاده محیط‌بانان مناطق ۴ گانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست که در محل سازمان برگزار شد، گفت: بر اساس قرارداد سازمان حفاظت محیط زیست با شرکت تولیدی نیرومحرکه ایران خودرو برای خرید و تحویل ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت انژکتوری به نام (cc ۲۵۰) در راستای تأمین تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان، در مرحله اول تعداد ۵۰۰ دستگاه توزیع شد و امروز با افتخار شاهد رونمایی آن و ارسال مرحله دوم به تعداد ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت به سایر نقاط مناطق ۴ گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توزیع این دو مرحله، اکنون به هر یک از پاسگاه‌های محیط‌بانی در سراسر کشور، ۱۶ دستگاه موتورسیکلت تحویل شده است که فقط به استان قم به لحاظ منطقه و وسعت حوزه تحت مدیریتش ۱۰ دستگاه از این موتورسیکلت‌ها را ارسال کردیم. ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت جهت ساخت و تحویل به سازمان حفاظت محیط زیست با اعتبار ۶۵ میلیارد تومان خریداری شده است و در فاز بعدی وسایل نقلیه مناسب از جمله خودروهای استاندارد برای محیط‌بانان خریداری می‌شود.

سلاجقه در پاسخ به طرح محیط‌بانان اسب‌سوار گفت: خیلی از مسائل در داخل کشور در ابتدا اتفاق می‌افتد و بعد رها می‌شود، مطمئن باشید طرح محیط‌بانان اسب‌سوار را بررسی و هرجایی که اسب و قاطر قابلیت استفاده داشته باشد محیط‌بانان را تجهیز می‌کنیم اما بیشترین تلاش ما این است که از تجهیزات به‌روز و نو استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور درباره خشک شدن خلیج گرگان گفت: دو هفته پیش بازدید میدانی از تالاب‌های میانکاله و خلیج گرگان داشتم، لایروبی در حال انجام است چراکه اگر شیب کانال به سمت دریا باشد مابقی آب نیز از تالاب خارج می‌شود و طرح جامعی نیز برای احیای تالاب‌ها وجود دارد که این طرح در حال انجام است و همچنین تالاب انزلی به سازمان محیط زیست بازگشت و ما دیگر اجازه دست‌اندازی به تالاب‌ها را نمی‌دهیم.

کد خبر 544013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.