اوضاع انسانی در افغانستان، بدترین فاجعه زمان حال ما است

وزیر خارجه آلمان درباره وضعیت مردم افغانستان و بدون اشاره به نقش کشورهای غربی در ایجاد اوضاع فعلی، گفت: اوضاع انسانی در افغانستان بدترین فاجعه زمان حال ما است.

به گزارش ایمنا، همزمان با وخامت اوضاع بشردوستانه در افغانستان، «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان امروز پنجشنبه هشدار داد که این کشور به سمت آنچه وی بدترین فاجعه انسانی عصر حاضر خواند، پیش می‌رود.

وی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در مقابل چشمانمان، افغانستان به سمت بدترین فاجعه انسانی زمان ما می‌رود.

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: بخش‌های عمده اقتصاد فرو پاشیده است و بسیاری از مردم گرسنه هستند. به سختی می‌توان این مسئله را که خانواده‌های افغان در اوج ناامیدی دخترانشان را می‌فروشند تا غذا بخرند، تحمل کرد.

بائربوک ضمن تشریح یک «برنامه اقدام»، خاطرنشان کرد: برلین به دنبال این مسئله است که اطمینان حاصل کند کمک‌های خارجی به نیازمندترین افغان‌ها می‌رسد و تخلیه و خارج کردن افرادی را که در معرض تهدید طالبان هستند، به ویژه زنان و دختران را افزایش دهد.

وی ادامه داد: تخمین زده می‌شود حدود ۲۴ میلیون نفر از افغان‌ها برای زنده ماندن در زمستان امسال به کمک نیاز داشته باشند.

وزیر خارجه آلمان اضافه کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم صدها هزار کودک بمیرند فقط به این دلیل که نمی‌خواهیم اقدامی انجام دهیم.

بائربوک تصریح کرد: برلین «به دنبال راه‌هایی با شرکای بین المللی خود خواهد بود تا کمک‌های بشردوستانه به این کشور برسد و مخصوصاً کسانی را که نیاز به حفاظت دارند، از کشور خارج کند».

سازمان ملل متحد نیز پیش تر و در همین رابطه با قید فوریت هشدار داده بود که چنانچه برای سرپا نگه داشتن بانک‌های افغانستان اقدامی صورت نگیرد، با توجه به ناتوانی مردم از بازپرداخت وام‌ها، کاهش سپرده گذاری و همچنین کندی چرخش نقدینگی، نظام مالی این کشور بیش از چند ماه تا فروپاشی فاصله نخواهد داشت.

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی سه صفحه‌ای با تمرکز بر نظام مالی و بانکی افغانستان، افزود: هزینه اقتصادی و نتایج منفی اجتماعی حاصل از این فروپاشی، بسیار عظیم خواهد بود. از نیمه ماه آگوست که طالبان بر افغانستان مسلط شده است، حمایت‌های مالی خارجی از این کشور عملاً متوقف شد. در همین حال، آمریکا نیز حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را بلوکه کرده است.

منبع: مهر

کد خبر 543990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.