مشکلات صنایع‌دستی مسی فراتر از توان اداره کل

مدتی قبل معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان در نشستی که با حضور هنرمندان پیشکسوت و تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان صورت گرفت، مباحث مرتبط با تولید در حوزه صنایع‌دستی و ارتباط این هنر صنعت با گردشگری و ظرفیت‌های آن در دوران پساکرونا را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندسالی می‌شود که با توجه به نوسانات بازار، قیمت فلز مدام در حال تغییر و البته افزایش است؛ در این میان، مس که از فلزات مورد استفاده در صنایع دستی است با افزایش قیمت شدیدی مواجه شده و نه تنها هنرمندانِ این عرصه را با مشکلات متعددی مواجه کرده است بلکه با توجه به هزینه بالای این فلز، خریداران نیز از صنایع دستی مسی کمتر استقبال می‌کنند. از سوی دیگر یکی از مباحثی که هنرمندان صنایع دستی استان اصفهان همیشه به آن تأکید کرده و از اجرا نشدن آن گلایه داشته‌اند فقدان وجود ویترینی از صنایع دستی استان در سفارتخانه‌ها و اداره‌های استان است.

اما در خبری که به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان منتشر شد، نورالله عبدالهی به هماهنگی با وزارت امور خارجه در خصوص نصب ویترین‌های صنایع‌دستی در سفارتخانه‌های ایران اشاره کرده و بر ضرورت آشنایی رایزنان فرهنگی و اقتصادی با هنر صنایع‌دستی ایران و ارائه آموزش‌های لازم به آن‌ها تأکید کرده است. وی در این نشست از توافق برای رفع موانع دریافت تسهیلات ویژه فعالان حوزه صنایع‌دستی به‌منظور ایجاد دفتر فروش مس خبر داد که در این صورت تهیه بدون واسطه این فلز برای تولیدکنندگان صنایع‌دستی مقدور خواهد شد.

خواهرخواندگی‌ها باید بر اقتصاد شهر اثرگذار باشد

در همین راستا عباس شیردلی، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اکنون بدون هیچ دلیل موجهی، مس با افزایش قیمت روبه‌رو است و حتی با روی کار آمدن دولت جدید نیز این موضوع بر طرف نشد، البته گرانی مس بدون دلیل خاصی بوده است و ربطی به قیمت دلار ندارد.

وی ادامه داد: نامتعادل بودن قیمت بازار مس ضربه بزرگی به هنرمندان این عرصه وارد کرده است زیرا هنگامی که هنرمندان، صنایع خود را می‌فروشند با یک افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند و دیگر توان خرید وسایل ابتدایی کار خود را ندارند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه قرار بود مسئولان شهری و استانی مقداری از صنایع دستی را خریداری و در اداره‌ها استفاده کنند، تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که همه با آن مواجه هستیم مسئولان نیز توان خرید این محصولات را ندارند و شاهد استفاده این محصولات در اداره‌های مختلف نیستیم.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری با شهرهای مختلفی خواهرخوانده شده است اما این اقدام هیچ تأثیری بر اقتصاد شهری ما نمی‌گذارد و از نظر من این خواهرخوانده‌ها تنها هزینه اضافی بر دوش شهرداری می‌گذارد.

شیردلی با بیان اینکه مسئولان استانی و کشوری قدرشناس صنایع دستی نیستند، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت صنایع دستی به‌درستی استفاده شود چراکه این هنر در آینده می‌تواند جایگزین نفت باشد؛ اگر مسئولان از این موضوع آگاه بودند از این ظرفیت به درستی استفاده می‌کردند تا شرایط اقتصادی بهتر از گذشته باشد زیرا صنایع دستی با تحریم مواجه نیست.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: چندین ماه از دولت جدید می‌گذرد، اما همچنان فرد جایگزین برای معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی کشور انتخاب نشده چراکه این معاونت یکی از ناکارآمدترین معاونت‌ها در سال‌های اخیر بوده و همچنان عملکرد آن مانند گذشته است.

مشکلات زیادی برای صنایع دستی مسی وجود دارد

در این خصوص نورالله عبدالهی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان نیز با بیان اینکه نحوه درج خبری که پیش از این به نقل از وی در رسانه‌ها منتشر شده دارای اشکال بوده است، به خبرنگار ایمنا گفت: موضوع نصب ویترین‌های صنایع‌دستی در سفارتخانه‌ها جزو برنامه‌های آینده است و اکنون در حال عبور از مراحلی است که هنوز این مراحل طی نشده است؛ این موضوع در راستای اقدامی است که استاندار اصفهان انجام داده بود و در همین راستا نامه‌ای به اعضای وزارت میراث فرهنگی نوشته بود و از وزیر امور خارجه و سفیران دعوت کرد که به اصفهان بیایند و جلسه‌ای داشته باشند.

وی افزود: در این راستا ما با هنرمندان صحبتی داشتیم و نقطه‌نظرات آن‌ها را جمع‌آوری کردیم که بتوانیم برای آن جلسه آمادگی داشته باشیم. چون این موضوع از جانب آقای استاندار است ما اطلاع رسانی نکنیم بهتر است چراکه اگر ایشان صلاح بدانند این کار را انجام می‌دهند. ما در حال آماده‌سازی مقدمات آن هستیم که اگر چنین جلسه‌ای برگزار شد بتوانیم از آن بهره‌برداری خوبی داشته باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان بابیان اینکه آموزش رایزنان فرهنگی نیز در راستای همان موضوع قبل است، خاطرنشان کرد: فعلاً در حال ایجاد آمادگی‌های لازم هستیم و با هنرمندان جلسه خواهیم داشت و همکاران ما در حال ارزیابی جوانب امر هستند که برای جلسه‌ای که قرار است با حضور اعضای وزارت میراث فرهنگی و وزیر امور خارجه و سفیران برگزار شود آمادگی لازم را داشته باشیم و بتوانیم به به نحو احسن از آن بهره‌برداری کنیم.

نورالهی در خصوص ایجاد دفتر فروش فلز مس نیز گفت: در همان جلسه‌ای که با حضور هنرمندان داشتیم این موضوع موردبررسی قرار گرفت و زمانی که ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اصفهان سفر کرد گزارش‌های آن به وی ارائه شد، یعنی پیگیری‌های لازم را از طریق استان و شخص وزیر انجام دادیم و ایشان هم قول مساعدت داد که پیگیر این موضوع باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه مشکلاتی که در صنایع دستی مسی وجود دارد بسیار حاد است و تقریباً از توان اداره‌کل و معاونت صنایع دستی اصفهان خارج شده است چراکه فلز مس در بورس قرار دارد و با نوسانات بازار، قیمت آن نیز بالا و پایین می‌شود و همین موضوع باعث شده است که با بالا رفتن دلار هرروز شاهد گرانی این فلز باشیم.

گزارش از: محمدمهدی هادیان، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 543986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.