گالیله، فراتر از زمان و مکان

«گالیله» نمایشی است که با تغییراتی در زبان، پی‌رنگ‌، شخصیت‌پردازی و دیگر عناصر درام می‌تواند در هر زمان و مکانی موضوعی جذاب برای مخاطبان اندیشمند تئاتر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محتوای تئاتر، اندیشه و بیان و حرکت است که بخش اندیشه و بیان آن ریشه‌ای فرا زمینی و معنوی دارد و باعث تعالی روح انسان به سوی کمال می‌شود. تئاتر یک ضرورت است، یک ضرورت اجتماعی، همواره بوده و خواهد بود و نمی‌توان منکر آن شد؛ ضرورتی که همگان بر تأثیر شگرف آن بر اجتماع در ادوار مختلف تاریخی اذعان دارند. تئاتر، دیدنِ هنر انسان‌های خوش نیت است، کسانی که در کمال زیبایی و وقار، افکار خود را بر روی صحنه و در حضور مردم می‌پرورانند و برای تحت تأثیر قرار دادن، به جای حیله و ترفند، صرفاً از حضورِ کاملاً انسانی خود استفاده می‌کنند.

گالیله، فراتر از زمان و مکان

در این چند روز اگر در خیابان‌های شهر گذر کرده و یا در فضای مجازی، تئاترهای روی صحنه را رصد کرده باشیم، حتماً نام نمایش "گالیله" برای ما آشنا است. نمایشی متفاوت که با داستانی متفاوت‌تر گره می‌خورد؛ به همین دلیل خبرنگار ایمنا در این باره صحبتی با «محمدرضا بزرگ‌زاد» کارگردان نمایش «گالیله» داشته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در مورد نمایش "گالیله" توضیحاتی دهید.

زندگی گالیله اثر گرانقدر برتولت برشت به تشریح فرازهایی از زندگی گالیله گالیلئو دانشمند و منجم قرن شانزده میلادی پرداخته است. از آنجا که کشف گالیله درباره آسمان برخلاف تصور دو هزار ساله کلیسا است و مبین گردش زمین به دور خورشید است با مخالفت شدید کلیسا مواجه شد تا آنجا که گالیله مجبور به توبه و خانه‌نشینی می‌شود.

اما "گالیله" نوشته محمدرضا بزرگ‌زاد با توجه به حوصله و سلیقه مخاطب امروز دچار تغییراتی شده است تا ضمن کوتاه کردن متن، وجوه دراماتیک اثر را از طریق پرداختن دقیق‌تر به شخصیت‌ها و اضافه کردن خرده پی‌رنگ‌ها، پی‌رنگ اصلی را تقویت و جذاب‌تر جلوه دهد.

سبک نمایش و طراحی صحنه و دکور چگونه است؟

در کارگردانی اثر، مطابق با سایر تولیدات گروه تئاتر خاک، اصل بر استفاده حداقلی از دکور و حتی ابزار صحنه است، چرا که من معتقدم عناصر جوهری صحنه از جمله بدن و بیان بازیگر، مناسبات صحنه (میزانسن) همراه با پرداخت صحیح و دقیق دیالوگ‌ها به منظور انتقال مفهوم به مخاطب کفایت می‌کند و نیاز چندانی به استفاده از عناصر تشریفاتی وجود ندارد.

گالیله، فراتر از زمان و مکان

موضوع نمایش و دلیل انتخاب این عنوان برای آن چیست؟

همان‌طور که قبلاً عرض شد، مخالفت شدید کلیسا با نظریه گالیله و مجبور کردن او برای پس گرفتن و انکار و توبه از این نظریه است. گالیله کشف کرده بود که زمین به دور خورشید می‌گردد.

عوامل نمایش گالیله چه کسانی هستند؟

نگارش متن، طراحی و کارگردانی نمایش گالیله بر عهده من بوده است. در گروه کارگردانی زهرا حسومیان و نگین هنرجو، مجید اصولی و محمد بارانی من را همراهی کردند. حضور اساتیدی همچون حسن جویره و جهانگیر نکویی در کنار بازیگران توانمند دیگر از جمله احمدرضا سلیمانی، محمد رادمهر، مسعود یزدانبخش، محمد بارانی، علی ایرانپور، سپهرام سلیمانی، ریحانه مظاهری‌مهر، بیتا محسنی و جواد مدنی ترکیبی با تجربه و توانمند در امر بازیگری در اختیار نمایش گالیله قرار داده است.

گالیله، فراتر از زمان و مکان

چگونگی گرایش و تمایل برای ساخت چنین داستانی چه بود؟

گالیله در درون‌مایه خود فراتر از زمان و مکان حرکت کرده است. بنابراین با تغییراتی در زبان، پی‌رنگ‌، شخصیت‌پردازی و سایر عناصر درام می‌تواند در هر زمان و مکانی موضوعی جذاب برای مخاطب اندیشمند تئاتر باشد.

از دیدگاه شما چه راهکاری برای بهتر شدن تئاتر اصفهان وجود دارد؟

تئاتر علاوه بر حمایت‌های مالی، به ارزش‌گذاری و اهمیت نیاز دارد. بدون تردید هر مقدار به تشخیص و ارزش‌گذاری امر هنر در جامعه تمرکز شود جامعه در مسیر اندیشه محوری و فرهیختگی قرار می‌گیرد. با توجه و ارزش‌گذاری به تئاتر از طریق توجه مسئولین و امکانات تبلیغاتی، می‌توان مسیرهای بسیار ساده و کم هزینه برای پشت سر گذاشتن معضلات اجتماعی جامعه امروز از جمله خشونت، تضعیف نهاد خانواده و اعتیاد پیش رو قرار داد.

گالیله، فراتر از زمان و مکان

در حوزه‌ای که شما بیشتر تئاتر کار کردید، تئاتر اصفهان را در چه سطحی می‌بیند؟

توجه به کیفیت در تولید آثار هنری، توجه و تقویت اجراهای عمومی، پرهیز از جشنواره محوری و ایجاد رقابت‌های بی حاصل و ارتقای امکانات فنی سالن‌ها می‌تواند به تقویت و رشد تئاتر کمک کند. اما آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد "مسئله محور" بودن تئاتر است. توجه به نوعی از تئاتر که فارغ از هر ژانر و سبکی مسئله‌ای برای بیان داشته باشد، ترجیحاً مسئله‌ای که جامعه مخاطب با آن درگیر است.

نقش سازمان‌های مرتبط مثل حوزه هنری، سازمان فرهنگی شهرداری و اداره ارشاد برای ارتقای سطح تئاتر اصفهان در چه اندازه است؟

بدون تردید در شرایط اجتماعی و سیاسی سرزمین ما که تمرکز قدرت و اقتصاد در دست بخش‌ها و نهادهای دولتی است، تعامل و حمایت این نهادها راه‌گشا و موجب تقویت تئاتر است. اما آنچه سرانجام است و در درازمدت راه‌گشا خواهد بود تقویت نهادهای فرهنگی و هنری خصوصی است. تا هنر بتواند به دور از تمرکزگرایی در جای‌جای شهر به دست خود مردم و حتی بنا به ضرورت و نیازهای هر منطقه و هر محله شکل بگیرد و گسترش پیدا کند.

به گزارش ایمنا، نمایش گالیله از ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ به روی صحنه رفته است و علاقه‌مندان برای تماشای آن می‌توانند تا ۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۰ همه روزه ساعت ۱۹ به تماشاخانه اصفهان واقع در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان مراجعه کنند.

گفت‌وگو از: علی باقری، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 543985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.