آخرین وضعیت پروژه‌های روی زمین مانده اراک

اراک دارای پروژه‌های ناتمام عمرانی در بخش‌های مختلف و به ارث مانده از دوره پنجم شورا است که شکستن طلسم آن و بهره‌برداری در کمترین زمان ممکن از مهمترین مطالبات شهروندان این کلانشهر به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود پروژه‌های نیمه‌تمام شهری به عنوان چالش سال‌های اخیر در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اراک به دغدغه‌ای اساسی برای مردم و مدیران جدیدی شهر در نقاط مختلف کشور تبدیل و رفع موانع برای اجرای هر چه سریع‌تر آنها، راهبرد اساسی مدیران‌شهری شده است؛ با وجود نیمه تمام ماندن پروژه‌های بزرگ عمرانی اراک، رویکرد شورای ششم تکمیل این پروژه‌ها و سپس تعریف پروژه‌های جدید است.

اخیراً رئیس شورای اسلامی شهر اراک در اظهار نظری و با گله‌مندی‌ها از شورای پنجم اراک اعلام کرده بود که این شورا در شش ماه پایانی مسئولیت‌ها، برخی از پروژه‌ها را زخمی کرده و تحویل شورای ششم داده است؛ به موازات پروژه میدان مقاومت که نام آن به میدان سردار حاج قاسم سلیمانی تغییر کرد، میدان امام حسین (ع) نیز زخمی و ورودی شهر را به بیابان تبدیل کرده در حالی که این نقطه استراحتگاهی بود که مسافران از آن استفاده می‌کردند.

در حال حاضر پس از گذشت چهار ماه از فعالیت شورای ششم اراک، عملکرد کمیسیون‌های آن نشان خواهد داد که اعضای شورای اسلامی شهر تا چه میزان به شعارها و وعده‌هایی که دادند پایبند بوده‌اند.

به منظور بررسی وضعیت پروژه‌های روی زمین مانده و راکد این کلانشهر و عملکرد عمرانی و شهرسازی مدیریت شهری اراک، گفت‌وگویی را با علی چگینی، رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی اراک انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه تدبیری برای فعال‌سازی پروژه‌های راکد شهر دارید؟

در مدت چهار ماه که از فعالیت شورای ششم می‌گذرد، پروژه‌هایی متوقف شده همچون پروژه آفتاب و پروژه دره گردو را تعیین تکلیف کردیم؛ این پروژه‌ها به علت وجود اشکال در قراردادها یا ایرادهای فنی راکد مانده بود.

مجموعه شهرداری نمی‌دانست بر اساس چه ضابطه‌ای این قبیل پروژه‌ها را پیش ببرد چرا که به حال خود رها شده و پیمانکار از نظر قانونی قادر به ادامه پروژه نبود از این رو با تعیین تکلیف آن و برگزاری مناقصه جدید کار از سر گرفته خواهد شد.

تأمین اعتبار این پروژه‌ها از چه طریقی انجام می‌شود؟

بررسی تقاطع‌های غیر همسطح و پیگیری برای تأمین اعتبار آن از دیگر مواردی است که در کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی اراک دنبال می‌شود، به طور مثال در خصوص تقاطع غیر همسطح سنجان درخواست تخصیص اعتبار لازم را از اداره مسکن و شهرسازی داشته‌ایم.

این پروژه تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت داشته است اما در نتیجه پیگیری‌های شورای اسلامی شهر اراک روند اجرای پروژه در روزهای آینده با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد، همچنین کلنگ پروژه میدان امام حسین (ع) زده شده و بتن‌ریزی در قسمت تحتانی عرشه در حال انجام است.

کدام یک از پروژه‌های عمرانی شهر تا پایان سال به اتمام می‌رسد؟

اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد و خللی در روند اجرای پروژه‌ها ایجاد نشود، پروژه‌های میدان مقاومت و تقاطع غیرهمسطح سردار شهید قاسم سلیمانی در روزهای آینده افتتاح خواهد شد.

در برنامه‌ها و طرح‌های شهری چقدر از نظرات نخبگان و کارشناسان بومی استفاده می‌شود؟

باور داریم نظرات و تجربیات نخبگان و کارشناسان راهگشای کارهای زیربنایی شهر است از این رو قطعاً از نظرات صاحب نظران شهر در زمینه‌های مختلف عمرانی استقبال خواهیم کرد؛ در این راستا ذیل کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی اراک کارگروه‌هایی تشکیل شده که از آن جمله می‌توان به کارگروه‌های فنی و مهندسی، حمل و نقل و ترافیک، معماری و شهرسازی، سیما و منظر شهری اشاره کرد.

در این کارگروه‌ها از نخبگان و کارشناسان در زمینه‌های مختلف شهری دعوت شده تا شورای اسلامی شهر اراک را یاری دهند.

در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک چه اقداماتی انجام شده است؟

در این حوزه مرکز معاینه فنی شهرداری اراک و مرکز هوشمند کنترل ترافیک را بار دیگر راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر نیز در حال بررسی محدودیت‌های ترافیکی در شهر هستیم.

پرونده طرح جامع شهر اراک به کجا رسید؟

مشکلاتی در طرح جامع شهری وجود دارد که مانع از تحقق اهداف توسعه شهر در تمامی ابعاد کالبدی، فرهنگی، اجتماعی، رفاهی خواهد شد؛ ما به دنبال احصای این مشکلات هستیم.

متأسفانه با وجود این ایرادها در طرح جامع ظلم بسیار بزرگی به مردم اراک شده است که ما قطعاً این موارد را پیگیری خواهیم کرد؛ به طور مثال در این طرح توجهی به مناطق کم برخوردار شهر نشده و تدبیری در این زمینه اندیشیده نشده است، اما در کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی برای مناطقی که در اطراف هسته مرکزی شهر قرار گرفته‌اند، تشویقی‌هایی را در نظر گرفته‌ایم زیرا یکی از اهداف شورای ششم پیگیری این مسائل بود.

کد خبر 543897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.