راز قدرتمند بودن بایرن مونیخ در آلمان چیست؟

باشگاه بایرن مونیخ همواره در سالیان اخیر سعی کرده با تضعیف رقبای مستقیم خود، جلوی موفقیت آنها را بگیرد

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالیان سال است که باشگاه بایرن مونیخ، به واسطه قدرت مالی بسیار بالای خود، از طریق جذب ستاره‌های دیگر تیم‌های لیگ آلمان، دست به تضعیف آن‌ها می‌زند، اما چگونه این باشگاه با خرید بازیکنان، باشگاه رقیب را تضعیف می‌کند؟

موضوعی که شاید هواداران فوتبال آلمان از آن اطلاع ندارند. در این گزارش می‌خواهیم به همین داستان بپردازیم. این مقاله از چند قسمت و هر قسمت به یک باشگاه ارتباط دارد.

در تاریخ بوندسلیگا بارها پیش آمده است که بایرن با خرید بازیکنان، دست به تضعیف باشگاه‌های رقیب در بوندسلیگا می‌زند. اوتمار هیتسفلد، مربی موفق در آلمان که هم در باشگاه دورتموند و هم بایرن سرمربی بود، در این مورد اظهار می‌کند: "این استراتژی باشگاه بایرن مونیخ است که نه تنها با خرید بازیکن خود را قوی کند، بلکه دست به تضعیف باشگاه رقیب می‌زند. به همین جهت با خرید گوتزه، لواندووسکی و هوملس سعی به برکنار کردن دورتموند در بوندسلیگا شده است."

حال به این مسئله در تاریخ بوندسلیگا یک نگاهی می‌کنیم تا متوجه شوید.

راز قدرتمند بودن بایرن مونیخ در آلمان چیست؟

قسمت اول؛ بروسیا مونشن گلادباخ

در سال ۱۹۸۰ و یک سال پس از انتخاب اُلی هوینس به عنوان مدیر ورزشی بایرن، این باشگاه اقدام به خرید "کاله دل‌های" بازیکن رقیب مونیخ در دهه ۷۰ یعنی مونشن گلادباخ کرد. در حالی که در آن سال با سیستمی که بازی می‌کردند، احتیاجی به وینگر نداشتند. "کاله دل‌های" در بایرن نیمکت نشین شد و بعدها در مورد جنگ روانی در باشگاه بایرن صحبت کرد. وقتی که گلادباخ در سال‌های ۸۳ و ۸۴ به بایرن نزدیک شد، دست به خرید لوتار ماتیوس ستاره این باشگاه زدند.

راز قدرتمند بودن بایرن مونیخ در آلمان چیست؟

قسمت دوم؛ نورنبرگ

نورنبرگ بعد از صعود به بوندسلیگا در سال ۱۹۸۵ یک خطر بزرگ برای بایرن در منطقه باواریا شد. بدین ترتیب بایرن قصد ضعیف کردن این رقیب در منطقه داشت و "هانس دورفنر" را در سال ۱۹۸۶ و سپس، "اشتفان رویتر" و "رولند گرامر" را در سال ۱۹۸۸ و بعدها "مانفرد شوالب" را در سال ۱۹۸۹ از چنگ نورنبرگ در آورد که این باعث تضعیف رقیب منطقه شد و نورنبرگ دوباره به پایین جدول بازگشت.

قسمت سوم؛ اف سی کلن

در سال ۱۹۸۹ کلن با "کریستوف دائوم" در بوندسلیگا دوم شد و دنبال کننده اصلی بایرن در بوندسلیگا محسوب شد. به همین دلیل بایرن "یورگن کوهلر" دفاع کلن را خرید تا سرنوشت این باشگاه با نورنبرگ پیوند بخورد. بعد از سال ۱۹۹۰ دیگر کلن تأثیری در بوندسلیگا نداشت.

راز قدرتمند بودن بایرن مونیخ در آلمان چیست؟

قسمت چهارم؛ باشگاه کارلسروهه

تیم کارلسروهه با سرمربیگری "وینفرد شفر" در دهه ۹۰ به اوج بوندسلیگا و حتی اروپا رسید. این تیم به اندازه‌ای قوی بود که شفر در مورد قهرمانی بوندسلیگا تا سال ۲۰۰۰ صحبت می‌کرد، اما او نمی‌دانست که بایرن چه نقشه‌ای برای او کشیده است. در این سناریو بایرن ابتدا در سال ۱۹۹۰ "میشائل اشترن کوپف" و سپس در سال ۱۹۹۱، "اولیور کرویزر" و بعد از آن "مهمت شول" در سال ۱۹۹۲، "اولیور کان" سال ۱۹۹۵ و در سال ۱۹۹۷ نیز "تورستن فینک" و "میشائل تارنات" را خرید. این باعث شد که یک سال بعد در سال ۱۹۹۸، باشگاه کارلسروهه به بوندسلیگا دسته دو سقوط کند!

قسمت پنجم؛ کایزرسلاترن

در سال ۱۹۹۱ این باشگاه به طور فوق‌العاده‌ای قهرمان بوندسلیگا شد. در این سال که کایزرسلاترن قهرمان شد، بایرن "برونو لابادیا" مهاجم این باشگاه را خرید و این تنها برای مونیخی‌ها کافی نبود، زیرا خطر جدی آنها را تهدید می‌کرد. بایرن در سال ۱۹۹۳ "مارسل ویتچک" ستاره جوان این باشگاه و سپس دو سال بعد "چریاکو اسفورزا" هافبک بازی ساز این باشگاه را از چنگ کایزرسلاترن در آورد. یک سال بعد این باشگاه به بوندسلیگا دسته دو سقوط کرد.

راز قدرتمند بودن بایرن مونیخ در آلمان چیست؟

قسمت ششم؛ وردر برمن

پس از دوران رقابت گلادباخ با بایرن در دهه ۷۰، این بار برمن با مربیگری "اوتو رهاگل" در اوایل دهه ۹۰ رقیب قرمزپوشان مونیخ شد، بنابراین بایرن از روش قدیمی خود استفاده کرده و دوباره دست به کار شد. باواریایی‌ها در سال ۱۹۹۵ "آندریاس هرتسوگ"، مهره اصلی باشگاه شمال آلمان را خرید و در کنار آن رهاگل را به عنوان سرمربی به خدمت گرفت؛ کسی که مغز اصلی باشگاه برمن شناخته شده بود. این اقدام هم تنها کافی نبود و بایرن یک سال بعد "ماریو باسلر" را به چنگ گرفت. برمن به قعر جدول سقوط کرد و بعدها دوباره جان گرفت تا اینکه در سال ۲۰۰۵ به دلیل خطرناک شدن این باشگاه برای بایرن، بار دیگر مونیخی‌ها با خرید بازیکنان، دست به تضعیف برمن زدند.

بایرن در این سال "والرین اسماعیل" رئیس خط دفاعی برمن را خریداری کرد و دو سال بعد، "میروسلاو کلوزه" مهاجم این باشگاه را خریدند. این هنوز کافی نبود و از یک حیله دیگر استفاده کردند و آن خرید "یان شلائودراف" بازیکن آخن بود که در آن زمان قصد پیوستن به برمن را داشت و بایرن برای اینکه برمن تقویت نشود، او را زودتر فریب داده و به سوی باشگاه خود کشاند. پس از اینکه برمن در سال ۲۰۰۸ در بوندسلیگا دوم شد، بایرن تیم بورووسکی را نیز از برمن جدا کرد.

قسمت هفتم؛ اشتوتگارت

این باشگاه که در آن زمان "یوآخیم لوو" هدایتش را بر عهده داشت، با "جووانه البر"، "فردی بوبیچ" و "کازیمیر بالاکوف" مثلث جادویی آن زمان را در بوندسلیگا تشکیل دادند. اشتوتگارت با فتح جام حذفی ۱۹۹۷، یک رقیب واقعی برای بایرن شد. جووانه البر در این فینال هر دو گل پیروزی را به ثمر رساند و در همان سال به بایرن ملحق شد. یک سال بعد اشتوتگارت به فینال جام در جام اروپا راه پیدا کرد، اما در بوندسلیگا به رتبه ۱۱ رسید. سال ۲۰۰۹ زمانی که بایرن به سراغ "ماریو گومز"، مهاجم این باشگاه رفت، تنها دو فصل از قهرمانی حذفی اشتوتگارت می‌گذشت.

راز قدرتمند بودن بایرن مونیخ در آلمان چیست؟

قسمت هشتم؛ لورکوزن

بایر لورکوزن در پایان دهه ۹۰ و شروع ۲۰۰۰ قوی‌ترین دوران فوتبالی خود را داشت. البته در پایان فصل همیشه بد شانسی بودند و به دومی بسنده می‌کردند، اما این باشگاه برای اطمینان، بازیکنان لورکوزن را مورد هدف خود قرار داد. بایرن در سال ۲۰۰۱ ابتدا "روبرت کوواچ" و سپس در سال ۲۰۰۲ "زروبرتو و بالاک" را خرید. آن‌ها در سال ۲۰۰۴ نیز "لوسیو" مدافع این باشگاه را جذب کردند. بعد از این خریدهای هوشمندانه مونیخی‌ها، لورکوزن دیگر هرگز در بوندسلیگا به قدرت سابق خود نرسید.

راز قدرتمند بودن بایرن مونیخ در آلمان چیست؟

قسمت نهم؛ شال که

شال که مانند لورکوزن با اینکه در رتبه‌های بالای جدول حضور داشت و حتی یک بار قهرمانی را در دقیقه ۹۴ از دست دهد، هرگز نتوانست قهرمان بوندسلیگا شود. با این حال بایرن در اینجا هم از خود با خریدهایی جذاب پذیرایی کرد. ابتدا "اولاف تون" پس از دیدار نیمه نهایی سال ۱۹۸۴ بین بایرن و شال که، "توماس لینکه" ستاره باشگاه آبی پوشان را به خدمت گرفت. پس از آن بایرن وقتی که شال که در سال ۲۰۱۱ قهرمان جام حذفی شد، "مانوئل نویر" دروازه‌بان با اقتدار شال که را با پول سمت خود کشید.

راز قدرتمند بودن بایرن مونیخ در آلمان چیست؟

قسمت دهم؛ بروسیا دورتموند

این داستان را اکثراً می‌دانند. در دهه ۹۰ که دورتموند با اقتدار در بوندسلیگا و اروپا به اوج خود رسیده بود، برای باشگاه بایرن مونیخ خوش‌آیند نبود و در این زمان سعی کرد "ماتیاس سامر"اشتفن فرویند"، "اشتفان رویتر" و "لارس ریکن" را به سمت خود بکشاند ولی سران باشگاه تمام پیشنهادات بایرن را رد کردند. لارس ریکن بازیکنی که در دورتموند به دنیا آمده بود، بعدها گفت: "بایرن پیشنهاد بزرگی به من داده بود، اما من جواب رد به آنها دادم". تنها بایرن توانست "اوتمار هیتسفلد" سرمربی موفق در آلمان را که در سال پایانی مدیر ورزشی دورتموند شده بود، به سوی خود بکشاند که این آغاز به پایان رسیدن دورتموند بود. با این حال دورتموند توانست در سال ۲۰۰۲ قهرمان بوندسلیگا شود اما بعد از آن به مرز ورشکستگی رسید که سال‌ها با آن مبارزه می‌کرد.

در آغاز سال ۲۰۱۰ تیم جوان باشگاه بروسیا دورتموند با مربیگری یورگن کلوپ، همه را در اروپا شگفت زده کرد. تیم گرسنه زردپوشان در فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ بایرن را در فوتبال آلمان کنار زد و با جوان‌ترین تیم تاریخ بوندسلیگا قهرمان آلمان شدند. یک سال بعد در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ حتی موفق به کسب دوگانه در آلمان شدند و این شروع دوران طلایی دورتموند پس از سال‌ها دوری در اروپا بود. دورتموند با اقتدار در فصل ۲۰۱۲/۱۳ به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید و در این فینال به رقابت با بایرن در ویمبلی رفت.

از آنجا که روباه فریبکار همیشه در مقطع زمانی خاصی به رقیبانش ضربه زده بود، این بار پشت صحنه با ماریو گوتسه ستاره جوان دورتموند به مذاکره پرداخت و در آغاز سال ۲۰۱۳ از بند خرید قرارداد او استفاده کرد. بایرن این کار کرد و در اصل این مسئله باید در پایان فصل اعلام می‌شد و دورتموند از آن اطلاع پیدا می‌کرد. با این وجود بایرن برای تضعیف روحیه تیم فینالیست، این خبر را پس از صعود دورتموند در اختیار مطبوعات گذاشت.

بایرنی‌ها در قبال دورتموند به همین جا بسنده نکردند و در سال ۲۰۱۴ لواندوفسکی مهاجم دورتموند را نیز از چنگ رقیب خود در آورد. در پایان متس هوملس کاپیتان تیم بروسیا دورتموند را در سال ۲۰۱۶ به سمت خود کشید. اکنون باید گفت که بایرن دیگر زورش به دورتموند نخواهد رسید زیرا باشگاه زردپوش آلمانی از نظر اقتصادی و هم ورزشی، به سطح بالایی در اروپا رسیده‌اند. در ضمن باید به این موضوع اشاره کرد در دهه ۹۰ به دلیل وضعیت اقتصادی خوبی که باشگاه بروسیا دورتموند داشت، تمام تلاش‌های بایرن برای به خدمت گرفتن بازیکنان دورتموند از جمله لارس ریکن بیهوده بود.

راز قدرتمند بودن بایرن مونیخ در آلمان چیست؟

قسمت یازدهم؛ لایپزیگ

نیم فصل اول بوندسلیگا به پایان رسید و بایرن مونیخ بار دیگر در صدر جدول قرار گرفت. لایپزیگ یکی از رقبای مستقیم بایرن در فصل گذشته، در این فصل به طور کامل سقوط کرد و این سقوط بی‌دلیل نیست. لایپزیگی‌ها در حال حاضر در رده نهم بوندسلیگا قرار دارند و ۲۱ امتیاز، آنها را از بایرن جدا می‌کند. علت آن هم بدون شک سیاست خرید بازیکنان و مربی این باشگاه از طرف بایرن بود چراکه تابستان گذشته بایرن با خرید "دایوت اوپامکانو"، "مارسل سابیتزر" و مربی " یولیان ناگلزمن" سه مهره اصلی این تیم، باعث تضعیف تیم لایپزیگ در این فصل شد.

کد خبر 543860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.