انسان‌محوری در شهر نامناسب برای معلولان، اولویت نیست

یک دکترای شهرسازی گفت: شهرهایی که نمی‌‎‌توانند فضاهای خوبی برای شهروندان معلول خود ایجاد کنند، معمولا برای سایر شهروندان نیز شرایط متناسب و در خور شأنی ندارند.

امیرحسین شبانی در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین معیارها برای توسعه پایدار شهری فراهم آوردن آن برای همه شهروندان فارغ از سن، جنسیت و یا شرایط جسمی و ذهنی است؛ آنچه امروزه در شهرهای کشورهای توسعه یافته به خصوص شهرهای کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گرفته و به واقع به آن عمل می‌شود.‎

وی افزود: مدیریت شهری در اجرای آن دسته از برنامه‌های خود موفق است که امکان دسترسی به امکانات، تجهیزات و تسهیلات شهری را برای همه شهروندانش فراهم کرده باشد.

این دکترای شهرسازی به ضرورت مناسب سازی فضاهای شهری برای سالمندان، کودکان، معلولان جسمی حرکتی و حتی ذهنی اشاره و خاطرنشان کرد: دسترس پذیری، استقلال در حضور پذیری، تردد بدون دغدغه و دلهره در سطح شهر، ایمن بودن فضاهای شهری و نحوه برخورد سایر شهروندان، هر آن چیزی است که به طور کلی برای یک شهر موفق و توسعه یافته ذکر می‌شود.

شبانی تاکید کرد: شهرهایی که نمی‌توانند فضاهای خوبی برای شهروندان معلول خود ایجاد کنند، معمولاً برای سایر شهروندان نیز شرایط متناسب و درخور شانی ندارند و می‌توان گفت انسان در طراحی، ساخت و برنامه‌ریزی چنین شهرهایی اولویت نبوده است.

وی تصریح کرد: برای ایجاد فضای شهری مناسب، صرف بستن خیابان با بلوک‌های بتونی یا نرده فلزی، قرار دادن چند کیوسک برای فروش موادغذایی در کنار خیابان و اقداماتی از این قبیل کافی نیست بلکه باید به این موضوع با نگاهی چند وجهی نگریست زیرا زندگی یک فرد توان خواه، دغدغه‌ها و نیازهای او تفاوتی با سایر شهروندان ندارد.

این دکترای شهرسازی اضافه کرد: فضای شهری و محل مراجعه و تجمع مردم باید زیبا، ایمن، پاک، حافظ کرامت انسان، با امکانات مناسب و مبلمان شایسته، دارای دسترسی مطلوب و پارکینگ مناسب و درخور شأن باشد تا بتوان گفت کرامت معلولان و بالاتر از آن کرامت انسان در چنین شهری حفظ شده است.

کد خبر 543836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.