بازگشت به رویکردهای انسان‌گرا، راه مقابله با آلودگی‌های شهری

یک دکترای طراحی شهری گفت: رویکرد انسان‌گرا باید در تمامی جنبه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی یک شهر مورد توجه باشد و در غیر این صورت تحقق آن ممکن نخواهد بود.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین فضاهای شهری که نقش مؤثری در مدیریت و کنترل بحران‌های شهری دارد، فضاهای باز شامل فضاهای سبز، پیاده روه‌ها، فضاهای تفریحی و گردشگری، میادین و سایر فضاهایی است که مکانی مناسب را برای گردهم آمدن شهروندان فراهم می‌کند.

وی افزود: نقش این فضاها در شهرهای امروزی نسبت به قبل بسیار کمتر شده است و بیشتر مدیران و برنامه‌ریزان فضاهای شهری را برای حضور خودرو طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: این رویکرد موجب شده است تا کیفیت زندگی شهری، امنیت و ایمنی در شهرهای امروزی به شدت کاهش پیدا کند چرا که بیشتر فضاهای شهری به تردد خودرو و وسایل نقلیه موتوری و سایر فضاها به ساختمان‌های بلند مرتبه اختصاص پیدا کرده و نقش فضاهای باز بسیار کم شده است.

حسینیون تاکید کرد: کاهش سرانه فضاهای باز موجب گسترش آلودگی‌های شهری شده و شهرهای ما را در برابر بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی، آسیب‌پذیرتر می‌کند، لذا بازگشتی به رویکردهای انسان‌گرا و انسان محور مورد توجه قرار گرفته و کشورهای توسعه یافته دنیا راهکارهای متفاوتی را مدنظر قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین راهکارها گسترش پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه سواری است، به نحوی که هر روز فضا برای حضور و تردد خودروها تنگ‌تر شده و حضور شهروندان چه به صورت پیاده چه با استفاده از وسایل حمل و نقل پاک، آسان‌تر شود.

این دکترای طراحی شهری گفت: این یک رویکرد است که باید در تمامی جنبه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری مورد توجه باشد و در غیر این صورت تحقق آن ممکن نخواهد بود، اقداماتی در راستای این رویکرد در شهرهای ما انجام شده است اما این اقدامات باید ادامه‌دار و سیستمی باشد تا بتواند در طول زمان اثر خود را بر شهرهایمان بگذارد.

کد خبر 543823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.