از تدوین اساسنامه جدید مرکز پژوهش‌های شورای شهر تا پیوند با دانشگاه

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مرکز پژوهش‌ها باید اتاق فکر و پشتیبان کارشناسی تصمیمات و برنامه‌های مطرح در شورا باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی در نخستین جلسه هیأت امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر، اظهار کرد: در هیأت امنای این مرکز باید پنج نفر از اساتید و نخبگان صاحب نظر و ایده در حوزه مدیریت شهری حضور داشته باشند تا بتوانند هدایت و راهبری برنامه‌ها و سیاست‌گذاری مرکز پژوهش‌ها را بر عهده داشته باشند.

وی افزود: مرکز پژوهش‌ها بر اساس چارچوب، وظایف انجام کارهای پژوهشی و مطالعاتی، بررسی و نظارت بر عملکرد شهرداری، بررسی و تصویب لوایح شهرداری و طرح‌هایی که در شورا مطرح می‌شود را بر عهده دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید اتاق فکر و پشتیبان کارشناسی تصمیمات و برنامه‌های مطرح در شورا باشد، خاطرنشان کرد: در این دوره «نباتی‌نژاد» به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان انتخاب شد.

وی ادامه داد: در ذیل هیأت امنای مرکز پژوهش‌ها، شورای پژوهشی مرکب از رئیس مرکز پژوهش‌ها، معاون برنامه‌ریزی شهردار و چند نفر از متخصصان حضور دارند که مجموعه‌ای کارآمد و مستعد انجام کارهای زیربنایی است و انتظار می‌رود حداکثر استفاده از این ظرفیت را داشته باشیم.
فاصله‌ها باید ترمیم شود

ایجاد فضای همگرایی در انجام امور

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: این مرکز باید با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، سرمایه‌های اجتماعی و علمی موجود برای رفع مسائل شهر اقدام کند.

وی ادامه داد: این روزها یکی از مسائل اصلی شهر و جامعه، وجود فاصله‌ها و گسست‌های نسلی، قومیتی، قشری، گسست بین حوزه و دانشگاه و… است که باید از تمام ظرفیت‌ها برای ترمیم این گسست‌ها استفاده کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در این دوره مدیریت شهری فضای همگرایی را در انجام امور مورد توجه قرار خواهیم داد.

استفاده از تجربه کلانشهرها برای کاهش موازی کاری‌ها

در ادامه سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: باید با اساسنامه جدید مرکز مقیاس بزرگ‌تری از شهر را درگیر کنیم و این اساسنامه باید تمام زمینه‌های موجود را ببیند.

وی ادامه داد: اگر شیوه عمل ما مشخص شود، این اساسنامه در حوزه‌های شهری از شهرداری فراتر رفته و جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند بنابراین مرکز پژوهش‌ها می‌تواند در حوزه‌های مختلف به دیگر دستگاه‌ها کمک کند.

تصمیم‌سازی، حلقه مفقوده پیشرفت کشورها

رضا نصراصفهانی، رئیس دانشگاه هنر اصفهان نیز در ادامه با بیان اینکه حلقه مفقوده تصمیم‌سازی یکی از ارکان پیشرفت کشورها است، اظهار کرد: اگر مرزهای مأموریت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و معاونت برنامه‌ریزی شفاف شود، استفاده بهینه‌ای از ظرفیت‌های شهر برای تصمیم‌سازی صورت خواهد گرفت.

پیوند اقدامات شورا با پژوهش‌های دانشگاه

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز گفت: در دانشگاه‌ها حجم زیادی پایان‌نامه وجود دارد که تعدادی از آنها انجام شده و تعدادی در حال انجام است. وی ادامه داد: شهرداری‌ها از جمله شهرداری اصفهان از پایان‌نامه‌ها حمایت می‌کند، البته در این راستا باید پایان‌نامه‌ها متناسب با نیازها و موقعیت فعالیت ساماندهی شود. نجفی تصریح کرد: پیوند دادن تصمیمات شورای شهر با فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد و بی‌شک این زنجیره نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

استفاده از ظرفیت حوزه و دانشگاه به عنوان دو مرکز علمی و پژوهشی

علیرضا باطنی، جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در این جلسه اظهار کرد: اساسنامه مرکز پژوهش‌ها که در واقع شرح وظایف آن محسوب می‌شود، به لحاظ محتوا ظرفیت خوبی به شمار می‌رود و معتقدیم اگر همه ظرفیت آن فعال شود، نتایج مربوطه در تصمیمات و اقدامات ظهور و بروز خواهد کرد.

وی با ابراز خرسندی از دیدگاه جدید مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: دیدگاه جدید قابل احترام است زیرا ترکیب اعضا را از قالب اشخاص حقیقی خارج کرده و به قالب اشخاص حقوقی گرایش پیدا کرده است، حوزه و دانشگاه به عنوان دو مرکز علمی و پژوهشی هر کدام ظرفیت‌هایی دارند که می‌توانند از آنها در مأموریت‌ها استفاده کنند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه اساسنامه جدید مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان قرائت شد

کد خبر 543794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.