۱۳۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض و تهدید

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک هزار و ۳۰۰ گونه جانوری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰ گونه در خطر انقراض و معرض تهدید است.

به گزارش ایمنا، حسن اکبری شامگاه چهارشنبه در ادامه سفر به استان سمنان و بازدید از پارک ملی توران شهرستان شاهرود، اظهار کرد: یوزپلنگ، میش مرغ، درنای سیبری، گورخر و برخی از خزندگان و دوزیستان از جمله گونه‌های در خطر انقراض و تهدید است.

وی افزود: قاچاق قابل توجه و تخریب زیستگاه از عوامل اصلی قرارگیری برخی گونه‌های جانوری در خطر انقراض است و ترویج فرهنگ مهربانی با محیط زیست و تقویت مشارکت اجتماعی یکی از راهکارهای مهم و مؤثر در حفاظت از محیط زیست است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: قرارگیری سلاح و فشنگ سهمیه‌ای زیاد در اختیار سودجویان از دیگر عوامل خطر و تهدیدکننده جمعیت حیات وحش است. هوبره یک گونه بیابانی است که اکنون به دلیل قاچاق قابل توجه در شمارش در بیابان کم شده است و یا پرنده بالابان به صورت زنده‌گیری قاچاق می‌شود.

وی تصریح کرد: ۳۰۹ منطقه چهارگانه شامل پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است که این نقاط ۱۱.۶ درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص می‌دهد و حفاظت از وسعت با این تنوع با ترویج فرهنگ مهربانی با طبیعت امکان‌پذیر است.

اکبری تاکید کرد: راهبرد و اولویت سازمان حفاظت محیط‌زیست در حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض و معرض تهدید حفظ زیستگاه است، اما در برخی مواقع و در نگاه کلان لازم است تکثیر گونه در اسارت و یا با جا به جایی گونه دنبال شود.

وی ادامه داد: برخی از گونه‌های جانوری مانند خزندگان و دوزیستان به دلیل ناشناخته بودن و نداشتن اطلاعات کافی مردم از این گونه نابود می‌شوند و اکنون پراکنش سمندرها به عنوان یکی از گونه‌های خزندگان به دلیل نامهربانی و نداشتن اطلاعات کافی مردم کم شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه گردشگران و دامداران به دلیل ناآگاهی به گونه‌های خزنده و دوزیست آسیب می‌زنند و افزایش آگاهی لازمه حفاظت است، ادامه داد: بانک اطلاعاتی در زمینه پژوهش‌های انجام شده در زمینه محیط زیست به منظور ارتقای کیفی حفاظت از محیط زیست تشکیل می‌شود؛ درباره تنوع زیستی کشور مقاله‌های زیادی چاپ شده که پراکنده است و تلاش می‌شود با ایجاد یک بانک اطلاعاتی این پژوهش‌ها تجمیع و استفاده شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 543786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.