چطور پوست خشک را در زمستان درمان کنیم؟

آسیب‌های خشکی پوست در زمستان، علل خشکی پوست، عوامل خطرزای خشکی پوست، نحوه پیشگیری از خشکی پوست، تغییر سبک زندگی و درمان خانگی خشکی پوست، اهمتی تشخیص خشکی پوست، روش‌های درمانی خشکی پوست و لزوم دانستن نکات بیشتر برای خودمراقبتی از پوست در زمستان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوای زمستان می‌تواند به پوست آسیب شدیدی بزند و باعث خشکی، تحریک و خارش آن شود. خشکی پوست در زمستان یکی از مشکلات شایع این فصل است. شاید احساس کنید که راه گریزی از این وضعیت نیست؛ بیرون از خانه، آب‌وهوای سرد و وزش باد باعث آسیب رسیدن به پوست‌تان می‌شود و گرمای داخل خانه نیز رطوبت هوا و در نتیجه رطوبت پوست‌تان را از بین می‌برد.

علل خشکی پوست چیست؟

وقتی‌که پوست انسان به‌اندازه کافی دارای روغن و چربی محافظ نباشد، رطوبت می‌تواند از پوست خارج شود. در پی این اتفاق و زمانی که آب کافی در خارجی‌ترین لایه پوست بدن انسان وجود نداشته باشد، پوست دچار خشکی خواهد شد. گفتنی است این اثر می‌تواند در فصل زمستان که هوا سرد است و میزان رطوبت هوا کاهش می‌یابد تشدید شود. سایر عللی که موجب خشکی پوست می‌شوندعبارتند از:

- استفاده بیش‌ازحد از صابون و آب داغ

- در معرض مواد شیمیایی مضر برای پوست قرار داشتن

- برخی بیماری‌های پوستی

چطور پوست خشک را در زمستان درمان کنیم؟

افزایش خشکی پوست چه آسیبی دارد؟

شاید خشکی پوست به‌تنهایی مشکل بزرگی برای انسان نباشد اما ممکن است با برخی بیماری‌ها و شرایط دیگر مرتبط باشد، این بیماری‌ها و شرایط معمولاً خوشایند نیستند و می‌توانند فعالیت روزانه انسان را تحت تأثیر قرار دهند.

خشکی پوست می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که عبارتند از:

- خارش پوست

- ضخیم و خشن شدن مناطقی روی پوست

- ترک‌های دردناک در پوست

- درماتیتی که شامل قرمزی، التهاب و پوست‌پوست شدن باشد

- اگزمایی که می‌تواند با پوسته‌پوسته شدن، خارش و قرمز شدن بخش‌هایی از پوست همراه باشد

-- عفونت باکتریایی

عوامل خطرزای خشکی پوست

همه ما ممکن است به خشکی پوست مبتلا شویم، اما شرایط زیر احتمال خشکی پوست را افزایش می‌دهد:

- سن بالای چهل سال

- زندگی در آب و هوای سرد یا خشک

- مشاغلی که لازمه آن تماس درازمدت پوست با آب است، مانند آرایشگری

- شنا کردن مرتب در آب دارای کلر زیاد

نحوه پیشگیری از خشکی پوست

برای جلوگیری از خشکی بیش از حد پوست، نکات زیر را به‌کار بندیم:

- استفاده بیشتر از مرطوب‌کننده پوست

- کاهش مدت تماس با آب و استفاده از آب ولرم (نه داغ) به‌خصوص هنگام استحمام

- استفاده از صابون یا شامپوی بدن ملایم و حاوی نرم‌کننده پوست

- پوشاندن پوست در آب و هوای سرد و هنگام وزش باد، با استفاده از دستکش و شال

- به‌کار بردن دستکش هنگام تماس دست با شوینده‌ها

روش درمان پوست خشک در زمستان

اولین قدم برای درمان خشکی پوست، تشخیص علت خشکی است. آب‌وهوای زمستان یکی از شایع‌ترین دلایل خشکی پوست است. البته اگر پوست فردی به‌شدت دچار خشکی شده باشد، بهتر است که این موضوع را به‌منظور تشخیص دلایل مشخص در آن فرد، با پزشک در میان گذاشت. ممکن است دلایل ایجاد خشکی پوست در افراد مختلف متفاوت باشد و برای تشخیص اختصاصی این موضوع بهتر است با پزشک مشورت شود.
پزشک می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و راه‌های پیشگیری از خشکی پوست را به شما بگوید. برای مثال ممکن است پزشک به فردی که دچار خشکی پوست است توصیه کند از تماس با برخی محصولات و یا مواد شیمیایی اجتناب کند.

تغییر سبک زندگی و درمان خانگی خشکی پوست

برای درمان خانگی خشکی پوست انجما کارهایی می‌تواند کمک کند که پوستی شاداب و سالم داشته باشیم که عبارتند از:

- استفاده از آب ولرم و کاهش مدت استحمام

- پرهیز از صابون‌های قوی و خشک‌کننده پوست

- مرطوب نگه داشتن هوا با دستگاه بخور یا سایر موارد

- به‌کارگیری موادی که با پوست سازگاری بیشتری دارند، مانند پارچه‌های نخی و پودر لباسشویی بدون بو

- کمپرس سرد روی محل خشکی پوست در صورت خارش

- مرطوب نگه داشتن پوست

- استفاده از مرطوب‌کننده پوست برای درمان خشکی پوست

- مرطوب‌کننده‌ها روی پوست را می‌پوشانند و از بخار شدن رطوبت موجود در پوست جلوگیری می‌کنند. مرطوب‌کننده‌های غلیظ و قوی بهتر هستند. بهتر است برای درمان خشکی پوست روزی چند نوبت، به‌ویژه پس از استحمام از مرطوب‌کننده پوست استفاده کنیم.

- برخی از مایعات یا پمادهای چرب مانند روغن نوزاد یا وازلین طبی هم برای نگه داشتن رطوبت موجود در پوست کارآیی بالایی دارند، اما به دلیل چرب بودن استفاده از آن‌ها دشوار و برای برخی افراد ناخوشایند است.

تشخیص خشکی پوست

اگر با رعایت نکات معمول خشکی پوست بهبود نیافته است، حتماً باید به پزشک مراجعه کنیم. پزشک پس از شنیدن شرح حال و معاینه، پرسش‌هایی درباره داروهای مصرفی، تاریخچه بیماری‌ها، زمان آغاز خشکی پوست، عوامل مؤثر در بهبود یا وخامت آن، عادات استحمام، وضع تغذیه و رویکرد ما در مراقبت از پوست مطرح خواهد نمود.

پزشک معالج ممکن است برای تشخیص علت خشکی پوست آزمایش‌هایی درخواست کند؛ زیرا گاهی اوقات برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید باعث خشکی پوست می‌شوند. روش‌های ساده خیلی زیادی برای مبارزه با عوامل خشکی پوست در فصل زمستان وجود دارند؛ مثل تغییر دادن عادت‌های روزمره. این روش‌ها به حفظ رطوبت و نرمی پوست در تمام طول فصل کمک می‌کنند. برای مثال، می‌توانید چند دقیقه بعد از گرفتن دوش آب گرم، با استفاده از یک مرطوب‌کننده قوی به حفظ رطوبت پوست‌تان و از رفع خشکی آن کمک کنید.

لزوم دانستن نکات بیشتر برای خودمراقبتی از پوست

نکات بیشتری که برای مراقبت از پوست در زمستان لازم دارید تا بتوانید زمستان بهتری را تجربه کنید عبارتند از:

۱. یک دستگاه بخور بخرید تا رطوبت را به حداکثر برسانید

استفاده از یک دستگاه بخور در خانه یا محل کارتان رطوبت بیشتری به هوای خشک زمستان می‌دهد و به حفظ رطوبت پوست‌تان کمک می‌کند. پس برای اتاق‌هایی که وقت بیشتری را در آن‌ها سپری می‌کنید (مثل اتاق خواب یا دفتر کار) یک دستگاه بخور تهیه کنید.

۲. دمای داخل خانه را پایین بیاورید تا از خشکی پوست در زمستان جلوگیری شود

هنگامی که هوای بیرون خیلی سرد است، اولین کاری که انجام می‌دهید چیست احتمالاً دمای خانه را بیشتر می‌کنید تا خانه گرم‌تر شود؛ اما به خاطر داشته باشید سیستم گرمایش مرکزی می‌تواند هوای خانه شما را خشک‌تر کند. سعی کنید درجه حرارت را روی دمای پایین‌تر و مناسب‌تر، مثل دمای ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا پوست سالم‌تری داشته باشید.

۳. مدت زمان حمام و درجه حرارت آب را کم کنید

گرفتن دوش طولانی‌مدت با آب داغ وسوسه‌کننده است؛ اما پوست شما با یک حمام ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای با آب ولرم وضعیت بهتری خواهد داشت. علاوه بر این، مهم است که از شستن دست‌هایتان با آب داغ اجتناب کنید. اگر آب باعث قرمزی پوست‌تان شود، یعنی دمای آن بیش از حد بالاست. به یاد داشته باشید شستن دست‌ها با آب ولرم یا سردتر، به همان اندازه آب گرم در از بین بردن آلودگی‌ها مؤثر است و کمتر به پوست‌تان آسیب می‌زند. اگر در دستشویی از دستگاه خشک‌کن استفاده می‌کنید، اجازه ندهید که دست‌هایتان به‌طور کامل خشک شوند.

۴. پاک‌کننده‌های ملایم و بدون رایحه را انتخاب کنید

ک صابون نامناسب می‌تواند خشکی و خارش پوست را بدتر کند. برای مثال، صابون‌های قالبی معمول ممکن است حاوی مواد تحریک‌کننده و عطری باشند. به جای این صابون‌ها، پوست‌تان را با پاک‌کننده یا ژل مرطوب‌کننده بدون عطر بشویید.

می‌توانید با کم کردن مصرف صابون، از مشکلات پوست در زمستان اجتناب کنید و مصرف صابون را تنها به نواحی ضروری مانند دستان، زیر بغل، کشاله ران و پاها محدود کنید.

چطور پوست خشک را در زمستان درمان کنیم؟

۵. برنامه و روش‌های مراقبت از پوست صورت‌تان را متناسب با فصل تنظیم کنید

برای درمان سریع خشکی پوست در زمستان، پاک‌کننده‌هایی با پایه کِرِمی را انتخاب کنید و کمتر به دنبال استفاده از تونرها و محصولات قابض باشید. بیشتر محصولات قابض حاوی الکل هستند و می‌توانند پوست شما را خشک‌تر کنند. اگر پوستی خشک و حساس دارید، به شما توصیه می‌کنیم استفاده از محصولات حاوی الکل و مواد عطری را متوقف کنید تا پوست‌تان چربی‌های طبیعی خود را حفظ کند. برای شب‌ها نیز از کرم‌های مرطوب کننده صورت غنی استفاده کنید.

لب‌ها را فراموش نکنید، استفاده از یک بالم لب مرطوب‌کننده مانند وازلین یا سایر پمادها، می‌تواند به درمان ترک لب و پوسته پوسته شده کمک کرده و از ترک خوردن لب‌هایتان جلوگیری کند. اگر بالم لب مورد استفاده‌تان باعث سوزش لب شما می‌شود، از محصول دیگری استفاده کنید.

۶. به‌طور مرتب، از مرطوب‌کننده استفاده کنید

پس از شست‌وشوی پوستتان، با استفاده از کرم مرطوب کننده، سلامت آن را حفظ کنی، بهتر است در زمستان از کرم یا پماد و در هوای گرم و مرطوب از لوسیون بدن استفاده کنید. دست‌هایتان را فراموش نکنید. شستن دست‌ها، به‌ویژه در طول فصل سرما و شیوع آنفلوانزا بسیار مهم است. با وجود این، شست‌وشوی مداوم باعث آسیب دیدن دست‌ها می‌شود. استفاده از کرم دست بعد از هر بار شستن و استفاده از دستکش موقع شستن ظرف‌ها و تمیز کردن خانه، می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد

۷. حتی در روزهای ابری زمستان از ضدآفتاب استفاده کنید

برف در روزهای آفتابی زمستان، اشعه‌های خورشید را تا ۸۰ درصد منعکس می‌کند و خطر قرار گرفتن در برابر تابش نور خورشید را افزایش می‌دهد. بنابراین، در حال اسکی روی برف‌ها، در حال برف‌بازی یا حتی هنگامی که در یک روز برفی برای انجام کاری از خانه خارج می‌شوید، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب در آب‌وهوای خشن زمستان به اندازه استفاده از آن در تابستان مهم است.

در کنار برف، فریب روزهای تیره و ابری زمستان را نیز نخورید. اشعه‌های زیان‌آور فرابنفش می‌توانند حتی از ابرها هم عبور کنند و باعث آسیب شوند. قبل از اینکه از خانه خارج شوید از یک ضدآفتاب مرطوب‌کننده و طیف‌گسترده با حداقل ۳۰ SPF یا بیشتر برای تمام نواحی بدنتان که در معرض نور قرار می‌گیرند استفاده کنید و از فواید کرم ضد آفتاب ا در این فصل غافل نشوید.

۸. لباس مناسب، راحت و غیر آلرژیک بپوشید

بسیاری از لباس‌ها می‌توانند خشکی پوست در زمستان را افزایش دهند. لباس‌های پشمی و زبر را طوری بپوشید که مستقیم با پوست بدنتان در تماس نباشند. این لباس‌ها خشکی و خارش پوست را بدتر می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، لباس‌های زیر سبک‌تر با الیاف نرم که هوا از آن‌ها رد می‌شود بپوشید و لباس‌های زمستانی را روی آن‌ها به تن کنید. با پوشیدن دستکش، دست‌هایتان را در برابر سرما محافظت کنید. دستکشی بپوشید که پوست‌تان را ناراحت نکند و اگر دستکش پشمی می‌پوشید، حتماً پیش از به دست کردن آن، یک دستکش ابریشمی یا پنبه‌ای دستتان کنید.

۹. تغذیه مناسب داشته باشید و آب کافی بنوشید

گاهی اوقات پوست خشک می‌تواند با تغذیه و مصرف مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ مانند روغن ماهی یا روغن دانه کتان بهبود پیدا کند. اگرچه در بیشتر موارد مهم است که برای پوست‌تان از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

۱۰. برای اجتناب از خارش پوست، لباس‌های خیس را به‌سرعت تعویض کنید

پوشیدن لباس‌ها و کفش‌های خیس، می‌تواند باعث تحریک و خارش پوست شود. اگر دستکش‌ها، جوراب و شلوارتان مرطوب شد، هرچه سریع‌تر آنها را تعویض کنید.

اگر هنوز هم بعد از امتحان کردن این نکات، خشکی، حساسیت و ناراحتی پوستی دارید، از کرم هیدروکورتیزون یک درصد بدون نسخه استفاده کنید. اگر ظرف چند روز بهتر نشدید، با یک پزشک مشورت کنید؛ چون ممکن است به تجویز یک مرطوب‌کننده قوی‌تر نیاز داشته باشید تا بر خشکی پوست‌تان که از آب‌وهوای زمستان ناشی شده است، غلبه کنید.

کد خبر 543771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.