کاهش ایمنی آسترازنکا پس از گذشت ۳ ماه از تزریق دوم

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصونیت ناشی از واکسن آسترازنکا پس از گذشت سه ماه از تزریق دز دوم کاهش می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر واکسن آسترازنکا بر پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ مطالعه جدیدی انجام دادند و داده‌های مربوط به دو میلیون نفر در اسکاتلند و ۴۲ میلیون نفر در برزیل که واکسن آسترازنکا را دریافت کرده بودند تجزیه و تحلیل کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان بستری شدن در بیمارستان یا مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید -۱۹ پنج ماه پس از تزریق دز دوم واکسن آسترازنکا در مقایسه با دو هفته پس از دریافت دز دوم تقریباً پنج برابر افزایش یافته است.

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که میزان اثربخشی واکسن آسترازنکا تقریباً سه ماه پس از دریافت دز دوم کاهش می‌یابد و خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نسبت به گذشت دو هفته پس از تزریق دز دوم تقریباً دو برابر می‌شود. همچنین احتمال این خطر تنها کمتر از چهار ماه پس از تزریق دز دوم واکسن آسترازنکا سه برابر افزایش می‌یابد.

به گفته متخصصان، واکسیناسیون تنها راه مقابله با بیماری کووید -۱۹ است، اما کاهش اثربخشی واکسن‌ها نگران کننده است، بنابراین لازم است افراد دز تقویت‌کننده واکسن کرونا را تزریق کنند تا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مطالعه انجام شده نیز بر اهمیت تزریق دز تقویت‌کننده واکسن آسترازنکا تاکید دارد.

کد خبر 543649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.