زنان باردار قربانی سویه دلتا در آمریکا/افزایش ۱۸ درصدی بودجه معاونت امور زنان و خانواده

تشدید مشکل مثانه زنان باافزایش سن، برنامه‌های مفصل دولت برای کاهش آسیب‌های خانواده، زنان باردار قربانی سویه دلتا در آمریکا، فراخوان دریافت ایده‌های سیاست گذارانه در حوزه زنان، افزایش ۱۸ درصدی بودجه معاونت امور زنان را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران اظهار کرد: انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در توییتی از افزایش ۱۸ درصدی بودجه این معاونت در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار کرد: نه تنها ردیف بودجه مستقل⁧‫ معاونت امور زنان و خانواده⁩ ۱۸ درصد افزایش یافته است؛ بلکه به دلیل طرح‌های جامعی که بزودی اجرایی می‌شود، این معاونت توانسته از بودجه مرتبط برخی دیگر از وزارتخانه‌ها نیز در قالب ⁧‫تفاهم‌نامه⁩ بهره‌مند شود.

انسیه خزعلی در مورد هجمه‌های دروغین که حاکی از حذف بودجه معاونت امور زنان و خانواده از بودجه ۱۴۰۱ بود، افزود: جای تأسف است که خطای تایپی موجود در لایحه مستمسکی برای تحلیل‌های بی‌اساس گردیده بدون آنکه از ⁧‫معاونت امور زنان⁩ در این زمینه استفسار شود.

وی تاکید کرد: پس از تصویب بودجه ۱۴۰۱، مطالبی با مضمون نفی استقلال معاونت امور زنان در بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد که در بخشی از آن عنوان شده از رخدادهای مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱، حذف ردیف مستقل و فصول ۴ گانه بودجه معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده است.

مشکل مثانه در زنان با افزایش سن تشدید می‌شود

نتایج یک مطالعه جدید تأیید می‌کند که مشکلات مثانه در زنان مسن تشدید می‌شود، محققان دانشگاه گونما ژاپن دریافتند زنان یائسه بین ۴۵ تا ۵۴ سال بیشتر در معرض ابتلاء به سندرم مثانه بیش فعال هستند و چاقی و زایمان‌های متعدد خطر بی اختیاری استرسی ادرار را در آنها افزایش می‌دهند.

به طور کلی بی اختیاری ادرار در بین زنان شایع است. تحقیقات نشان می‌دهد که ۳۸ درصد از افراد ۶۰ ساله و بالاتر دچار این اختلال هستند، دو نوع اصلی بی اختیاری ادراری وجود دارد، یکی «بی اختیاری آنی» که از دست دادن غیرارادی ادرار همراه با میل به تخلیه مثانه است.

مورد دیگر «بی‌اختیاری استرسی» که ناشی از تلاش یا فعالیت بدنی، از جمله فعالیت‌های ورزشی، عطسه، خنده و سرفه است. زنان بیشتر در معرض بی اختیاری استرسی هستند. محققان در بررسی بیش از ۱۲ هزار زن دریافتند ارتباط معناداری بین یائسگی و مثانه بیش فعال در زنان بین ۴۵ تا ۵۴ سال وجود دارد. همچنین مشخص شد که بی اختیاری استرس ممکن است پس از یائسگی تسکین یابد.

اما بر اساس این مطالعه، خطر بی اختیاری استرسی با تعداد دفعات زایمان و شاخص توده بدنی بالاتر افزایش می‌یابد، سایر عوامل خطر مرتبط با مشکلات مثانه در زنان شامل سیگار کشیدن، دیابت، هیسترکتومی و استفاده از هورمون درمانی بود، محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

اعلام فراخوان دریافت ایده‌های سیاست گذارانه در حوزه زنان و خانواده

فراکسیون زنان و خانواده مجلس با همکاری مرکز پژوهش‌ها، فراخوان دریافت ایده‌های سیاست گذارانه در حوزه زنان و خانواده با اولویت برنامه هفتم را همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌کند.

بررسی جایگاه زنان و خانواده در برنامه‌های توسعه، الگوی ساختاری برنامه توسعه هفتم با تاکید بر اجرای مفاد بند دو سیاست‌های کلی خانواده، ارائه الگوی مداخله در راستای تشکیل و استحکام خانواده و حمایت از مادری و فرزندآوری، ارائه الگوی مداخله در مسائل مرتبط با حوزه زنان از قبیل زنان خانه دار، زنان سرپرست خانوار و زنان سالمند، ارائه الگوی اشتغال منعطف و موازنه نقش‌های متکثر زنان و ساز و کار تقویت مشاغل خانگی، کارآفرینی و تعاونی‌ها، ارائه الگوی توانمندسازی زنان از جمله محورهای این فراخوان است.

ارائه الگوی بهینه سازی سبک زندگی با تاکید بر ساماندهی مد و لباس، ورزش نشاط و اوقات فراغت زنان و سبک زندگی عفیفانه، ارائه الگوی مداخله در مسائل مرتبط با کودکان، از قبیل برنامه‌های فراغتی کودکان، اصلاح ساختارها و قوانین حوزه کودکان و ارائه الگوی ارتقا نظام مند سلامت زنان، مادران و کودکان در ابعاد مختلف محورهای دیگر این فراخوان اعلام شد.

همچنین از ایده‌های نو و خلاقانه در راستای حکمرانی مطلوب حوزه زنان و خانواده استقبال می‌شود و مهلت ارسال ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی تا تاریخ ۳۰ دی ماه بوده است.

زنان باردار قربانی سویه دلتا در آمریکا

آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ در میان زنان باردار در بحبوحه شیوع سویه دلتا افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس داده‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، تعداد زنان بارداری که در ماه اوت و سپتامبر بر اثر ابتلاء به کووید -۱۹ جان خود را از دست دادند، افزایش داشته که دلیل آن گسترش سویه دلتا بوده است.

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرد داده‌های موجود بر اهمیت تزریق واکسن کووید -۱۹ به زنان باردار تاکید دارد به ویژه زمانی که سویه اومیکرون به سرعت در حال گسترش است. آمارهای این مرکز حاکی از آن است که بیش از ۲۰ مورد مرگ ناشی از کووید -۱۹ در میان زنان باردار در ماه‌های اوت و سپتامبر سال جاری ثبت شده است. علاوه بر این، بیش از ۴۰ درصد از مجموع ۲۴۸ مورد فوت زنان باردار از زمان آغاز همه‌گیری از ماه اوت بوده است.

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده با اشاره به گسترش سویه اومیکرون نسبت به عدم مراجعه زنان باردار برای واکسیناسیون ابراز نگرانی کرد و طبق اعلام این مرکز تا چهار دسامبر کمتر از ۳۵ درصد زنان باردار به طور کامل در برابر کروناویروس واکسینه شده‌اند در حالی که این آمار در میان عموم مردم نزدیک به ۶۱ درصد است.

دولت برای کاهش آسیب‌های خانواده برنامه مفصلی دارد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اظهار کرد: با توجه به حساسیت دولت به مباحث خانواده برای کاهش آسیب‌های این حوزه به خصوص در ارتباط با طلاق، اعتیاد و خودکشی برنامه‌های مفصلی توسط این معاونت تدوین شده است.

انسیه خزعلی افزود: تلاش می‌شود تا برنامه‌های تدوین شده در قالب برنامه‌ای جامع در همه استان‌ها اجرا شود، تلاش دولت بر حمایت از افرادی است که به دنبال تبدیل علم خود به تولید هستند و در این زمینه از افراد کارآفرین حمایت ویژه صورت می‌گیرد.

وی در مورد فقر و مشکلات معیشتی برخی گروه‌های زنان به زنان سرپرست خانوار تاکید کرد: تلاش دولت بر این است که در برنامه‌های حمایتی زنان سرپرست خانوار، آسیب‌پذیر و بدسرپرست در اولویت قرار گیرند و تا فشارهای اقتصادی و معیشتی این قشر کاهش یابد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: البته با بودجه‌های دولتی تأمین تمامی نیازهای زنان در معرض آسیب امکان پذیر نیست و در این زمینه از ظرفیت خیران و تشکل‌های مردمی استفاده نیز در کنار کمک‌های دولت، استفاده می‌شود.

کد خبر 543644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.