گردشگری مخاطب‌محور؛ رمز موفقیت شهرها

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: رویکردی که برای مداخله در گردشگری شهری لازم است باید کل‌گرا باشد، تا علاوه بر پرداختن به نیازهای گردشگران، شهر را نیز به عنوان مکانی که مردم در آن زندگی می‌کنند، در نظر بگیرد.

عبدالمطلب کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهری می‌تواند در زمینه گردشگری موفق باشد که ابعاد مختلف مانند زمان، مکان، تاریخ و تمدن آن را به صورت توأمان در بر بگیرد و مداخلاتی که برای آن انتخاب می‌کند، جزئی‌نگر نباشد و آن را در کل شهر و در ارتباط با تمامی عوامل مؤثر در نظر بگیرد.

وی افزود: این رویکرد رویکردی کلی‌نگر به شهر است که آن را موجودی پویا می‌داند، نه صرفاً کالبدی و می‌تواند در توفیق گردشگری شهری تأثیرگذار باشد.

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: پاسخگویی و ایجاد رابطه دوطرفه میان گردشگر و شهروندان شهر به عنوان جامعه محلی که علاوه بر گسترش گردشگری شهری، بتواند رونق حیات مدنی شهر را نیز موجب شود، از شاخصه‌ها مورد نیاز برای موفقیت در عرصه گردشگری است.

کریم‌زاده با تاکید بر اینکه رویکردی می‌تواند در این زمینه موفقیت‌آمیز باشد که مخاطب محور است، تصریح کرد: این رویکرد باید جامعه و خاطره جمعی را به عنوان عاملی مشترک و پیوند دهنده مخاطبان خود مدنظر قرار دهد زیرا اینگونه است که مداخلات گردشگری در شهر علاوه بر برآورده کردن نیازهای گردشگران و درک مناسب آن‌ها، حضور ساکنان شهر و تعامل اجتماعی آنان با این بازدیدکنندگان را موجب می‌شود و تنها چنین رویکردی می‌تواند شهر را متعلق به شهروند و گردشگر کند.

وی تاکید کرد: کلی‌نگری یکی از عوامل موفقیت گردشگری شهری است زیرا نمی‌توان اقداماتی را برای گردشگر در شهر انجام داد اما به تأثیراتی که در دیگر بخش‌ها می‌گذارد، توجه نکرد.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: در واقع رویکردی که برای مداخله در گردشگری شهری لازم است باید رویکردی کل‌گرا باشد تا علاوه بر پرداختن به نیازهای گردشگران شهر را نیز به عنوان مکانی که شهروندان در آن زندگی می‌کنند، در نظر بگیرد.

کد خبر 543619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.