اقتدار اعظم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، ۱ دی‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتصاد ایران ۳/۳ درصد بزرگ‌تر شد» به بررسی تولید ناخالص در نیمه نخست سال پرداخت و نوشت: پس از نزولی شدن روند نرخ تورم درماه‌های مهر و آبان امسال، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از رشد تولید ناخالص داخلی یا همان رشد اقتصادی در شش‌ماهه نخست امسال هم نوید روزهای بهتری را پیش روی کشور قرار داده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی کشور در شش ماهه امسال به ۳.۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که رشد اقتصادی بدون نفت نیز در این مدت به ۲.۴ درصد رسیده است. عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به رقم ۷۵۳۰.۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رقم ۴۰۵۴.۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹، رشد یک درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۰.۵ درصد بوده است.

رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات» و «نفت» به ترتیب معادل ۴.۲ و ۷.۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است؛ این در حالی است که گروه‌های «کشاورزی» و «صنایع و معادن» طی همین مدت متأثر از مواجهه با مشکلاتی همچون کاهش میزان بارندگی‌ها و محدودیت در تأمین برق مورد نیاز برخی واحدهای صنعتی در تابستان سال جاری و نیز کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های ساختمانی با کاهش عملکردی به ترتیب معادل ۱.۹ و ۵.۳ درصد مواجه بوده‌اند.

در نخستین فصل سال جاری نرخ رشد اقتصادی ۶.۲ درصد محاسبه شده بود که در فصل دوم امسال به یک درصد محدود شده بود، اما در شش ماهه سال، این رشد به ۳.۳ درصد افزایش یافته است. همچنین در نرخ رشد اقتصادی بدون نفت، میزان افزایش در فصل اول امسال ۴.۷ درصد و در فصل دوم نیم درصد بود که در شش ماهه به ۲.۴ درصد رسید.

بررسی ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد تولید و افزایش صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی با رشد ۱۵.۱ درصدی در میان گروه‌های اصلی بیشترین تأثیر را در رشد اقتصاد داشته است و پس از آن بخش خدمات که در ماه‌های اخیر با خروج از قرنطینه بواسطه افزایش واکسیناسیون فعالیت‌های خود را افزایش داده‌اند با رشد ۵.۷ درصدی قرار دارد. ولی همچنان گروه کشاورزی به‌دلیل کم آبی و گروه صنعت به‌دلیل بی‌برقی همچنان با نرخ رشد منفی مواجهند.

اقتدار اعظم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتدار اعظم» به بررسی رزمایش پیامبر اعظم پرداخت و نوشت: سواحل نیلگون خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان، این روزها به صحنه نمایش اقتدار و بازدارندگی نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و همچنین یگان‌های مردم پایه بسیج در قالب رزمایش پیامبر اعظم (ص) تبدیل شده است. رزمایشی که از روز دو شنبه با رمز مقدس «یا فاطمه الزهرا (س)» و با شعار «اقتدار، امنیت و بازدارندگی فعال و هوشمندانه در سایه وحدت، همدلی و یکپارچگی ملی» آغاز شده و هدف آن افزایش سطح آمادگی‌های رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات و تاکتیک‌ها برای مقابله با تهدیدات متصور و جنگ‌های ترکیبی است.

این رزمایش علاوه بر تمرین آمادگی‌های دفاعی و به‌کارگیری تجهیزات دفاعی پیام روشنی به دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم دارد که در صورت کوچک‌ترین خطای راهبردی، با پاسخی قاطع و پشیمان‌کننده مواجه خواهند شد که بعضاً این هشدار در مواضع فرماندهان حاضر در رزمایش هم نمود داشت.

دیروز و در دومین روز از رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با حضور سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص)، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان و کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح دنبال شد، پهپادهای تهاجمی نقطه‌زن، اهداف ثابت و متحرک زمینی و دریایی را که بر اساس سختگیرانه‌ترین سناریوهای رزمایش جانمایی شده بودند با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

پشتیبانی هوایی به وسیله بالگردهای تهاجمی با شلیک دقیق به سمت اهداف ثابت و متحرک نیز در این مرحله از رزمایش به انجام رسید. تمرین دفاع از سواحل، با اجرای عملیات‌های دفاع ثابت، متحرک و ضد هلی برن در دومین مرحله از رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ به اجرا درآمد.

تمرین عملیات موشکی بالستیک علیه اهداف ثابت و متحرک دشمن از دیگر مراحل رزمایش بود که با موفقیت به مرحله اجرا درآمد. در این مرحله از رزمایش موشک‌های بالستیک زمین به زمین اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند.

اقتدار اعظم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تشکیل ۱۲۵۰ پرونده قضائی برای سودجویی ۱۰ میلیارد دلاری از ارز ۴۲۰۰ تومانی» نوشت: ذبیح‌اله خدائیان دیروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد ۶۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کره، اظهار کرد: در این خصوص پرونده‌ای در مرجع قضائی تشکیل نشده‌است. خبری اعلام شد و برخی از مسئولان گمرک مطالبی را گفتند؛ ولی پرونده‌ای جهت شناسایی و انتساب جرم تشکیل نشده‌است.
خدائیان در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری دادگاه‌های مختلف در سال‌های گذشته در مورد تخلفات ارزی و پولی به ویژه ارز ۴۲۰۰ و اینکه چه تعداد پرونده در این زمینه رسیدگی شده‌است، گفت: در رابطه با ارزهای ۴۲۰۰ تومانی متأسفانه در گذشته افرادی سوءاستفاده کردند که با ورود دستگاه قضائی با برخی از این افراد برخورد شد.
وی با بیان اینکه پرونده‌هایی که در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ تومانی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد، سه دسته هستند، ادامه داد: یک دسته ارزهای وارداتی هستند که در این راستا افراد زیادی اقدام به گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای مورد نیاز جامعه کردند، اما متأسفانه به تعهد خود عمل نکردند و یا کالایی وارد کشور نشد یا کالای مورد نیاز وارد نشده بود.
سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: در این خصوص با ورود دادسرای عمومی و انقلاب، بیش از ۱۲۵۰ پرونده فقط در تهران تشکیل شد که بیش از ۶۰۰ پرونده از آنها با کیفرخواست به دادگاه ارسال و حدود ۵۵۵ نفر هم در این راستا دستگیر شدند.

اقتدار اعظم

کد خبر 543608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.