نقش بازیافت در ایجاد شهرهای پایدارتر با اقتصاد مدور در آینده

گرایش مدیران شهری به ایجاد سیستم‌های بازیافت کارآمد از دیرباز تا به امروز در حال افزایش بوده و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در بازیافت مکانیکی به منظور تلفیق علم واقعی با سیستم‌های پیشرفته در راستای ایجاد شهرهای پایدار و مدور سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از شهروندان آمریکایی هیچ رابطه‌ای بین ضایعات و بازیافت آن‌ها نمی‌بینند چرا که اغلب به دفع تمام مواد زائد خود در سطل‌های زباله می‌پردازند. در این میان، حدود ۳۴ میلیون خانواده روستایی یعنی ۴۰ درصد از کل خانواده‌های آمریکایی از دسترسی راحت به خدمات بازیافت محروم هستند که همین امر منجر به مشکلات بسیاری در جمع‌آوری مواد زائد در سراسر کشور شده است. البته محدودیت جمع‌آوری تنها مشکلات پیش روی شهروندان در زمینه بازیافت نیست بلکه ناسازگاری زیادی بین میزان مواد قابل بازیافت و مقداری از آن‌ها که مورد بازیافت قرار می‌گیرد، وجود دارد. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد نشان داد که بیش از ۲۹۲ میلیون تن ضایعات قابل بازیافت در سراسر ایالات متحده آمریکا تولید شد، تنها ۹. ۶۹ میلیون تن مورد بازیافت قرار گرفت و باقی مواد در دفن‌گاه‌های زباله انباشته شد.

اگرچه بازگویی مزایای بازیافت ضایعات، کلیشه‌ای بیش به نظر نمی‌رسد با این حال، تکرار اثربخشی آن بر ایجاد شهرهای پایدارتر و با اقتصاد مدورتر می‌تواند ساکنان شهری را به اعمال هر چه بیشتر اقداماتی برای بازیافت مواد زائد خود سوق دهد.

نقش بازیافت در ایجاد شهرهای پایدارتر با اقتصاد مدور در آینده

بهبود زیرساخت‌های محلی

در بالتیمور، بزرگ‌ترین شهر و مرکز فرهنگی ایالت مریلند در ایالات متحده آمریکا، طی چند سال اخیر نرخ بازیافت ضایعات به طور پیوسته رو به کاهش نهاده و به پایین‌تر از میانگین سطح ملی رسیده است. گزارش‌ها از نرخ ۱۸ درصدی بازیافت مواد زائد در سال ۲۰۲۰ خبر داده و این در حالی است که مدیران شهر دسترسی ۹۰ درصد ساکنان شهر را به امکانات بازیافت راحت فرض کرده‌اند. شیوع بیماری کووید -۱۹ نیز چالش‌های بیشماری را پیش روی مدیران بالتیمور قرار داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییر جمعیت و کاهش قابل توجه درآمدهای شهری برای سرمایه‌گذاری‌های هر چه بیشتر در افزایش پایداری مناطق اشاره کرد. البته با وجود تمام مشکلات پیش روی شهر، مقامات همواره تلاش کرده‌اند به بررسی موشکافانه آن‌ها بپردازند و از ایجاد همکاری بین بخش‌های خصوصی و عمومی بیشترین بهره را در این زمینه ببرند.

امروزه بسیاری از نهادهای دولتی به همکاری با بخش‌های خصوصی مشغول هستند تا از طریق ارائه رویکردهای مناسب یا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد، شهروندان را به اتخاذ شیوه‌های کارآمد برای بازیافت ضایعات سوق دهند. بدون شک، نتیجه این اقدامات، مزایای بسیاری را هم برای بالتیمور و هم ساکنان آن در پی خواهد داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رونق اقتصاد مدور و پایداری بیشتر شهر اشاره کرد.

نقش بازیافت در ایجاد شهرهای پایدارتر با اقتصاد مدور در آینده

نقش مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی در بهبود زیرساخت‌ها

بدیهی است که پایدارسازی بالتیمور بدون مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی امکان‌پذیر نخواهد بود و اقدامات مقامات برای افزایش بازیافت ضایعات در شهر، اثربخشی خاصی از خود به جای نخواهد گذاشت. در این راستا، نهادهای مختلفی به ارائه رویکردهایی به دولت محلی برای افزایش فرصت کارآفرینی در زمینه بازیافت پرداخته‌اند و امیدوار هستند نه تنها از این طریق در اشتغال بیشتر افراد بیکار سهیم باشند بلکه برای بهبود هر چه بیشتر زیرساخت‌ها نیز بکوشند. همین همکاری بین بخش‌های خصوصی و دولتی در تابستان سال جاری به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری از سوی آن‌ها برای بازیافت بیش از ۵۰۰ میلیون پوند پلاستیک منجر شد.

نهادهای دولتی و خصوصی آمریکایی در زمینه بازیافت از سه جنبه دسترسی، سازمان‌دهی و تولید، بازیافت مکانیکی را تحت پوشش قرار می‌دهند و حتی برای افزایش همکاری خود با سایر نهادهای بین‌المللی می‌کوشند. اقدامات این گروه‌ها بر ارتقا سیستم‌های بازیافت برای جمع‌آوری بهتر و طبقه‌بندی هر چه کارآمدتر مواد پلاستیکی برای بهره‌وری مفیدتر از آن‌ها متمرکز می‌شود.

نقش بازیافت در ایجاد شهرهای پایدارتر با اقتصاد مدور در آینده

استفاده از ابزارهای مختلف برای ایجاد تغییرات کارآمدتر

طی یک قرن اخیر، منابع حیاتی کره خاکی با سرعتی باورنکردنی در حال استفاده بوده و همین رویداد، توانایی مردم و مدیران سراسر جهان را برای جایگزین کردن آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. با تشدید روزافزون تغییرات اقلیمی، کمبود منابع از اهمیت بیشتری برخوردار شده و انتظارات مردم از مدیران خود برای حل بحران را بالاتر برده است. در این راستا، برنامه‌ریزان اغلب شهرهای جهان به استفاده از ابزارهای مختلف برای به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی بر مناطق روی آورده و برای به ارمغان آوردن پایداری برای شهرها و شهرنشینان کوشیده‌اند. بازیافت و ارتقا اقتصاد مدور و فراگیر از مهم‌ترین این ابزارها به شمار می‌رود که در شهرهایی نظیر بالتیمور به جمع‌آوری بیشتر مواد پلاستیکی، بهینه‌سازی زیرساخت‌های بازیافت و ارتقا تولید پایدار منجر شده است.

بدون شک، استراتژی‌های خلاقانه متعددی برای بازیافت کارآمد مواد زائد وجود دارد که مدیران می‌توانند با تأمل بیشتر در این زمینه به آن‌ها دست یابند و از طریق سرمایه‌گذاری مکانیکی، دانش روز را با سیستم‌های پیشرفته تلفیق کنند تا در نهایت شهرهایی پایدارتر با اقتصاد مدورتر به وجود آورند.

نقش بازیافت در ایجاد شهرهای پایدارتر با اقتصاد مدور در آینده

کد خبر 543594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.