بورس امروز سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

پیش بینی می‌شود تا سطح یک میلیون ۳۶۰ هزار واحد رشد داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۱۶ هزار ۹۲۵ واحدی به سطح ۱ میلیون ۳۱۸ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۴۱۳۰ واحدی در سطح ۳۴۸ هزار ۲۱۳ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۱.۳۰ درصد و شاخص هم وزن رشد ۱.۲۵ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۸۳ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۵۲۳ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۴۵% رشد یافت.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۳ هزار ۱۲۰ و ۲۴ هزار ۶۵۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴ میلیارد ۳۸۳ و ۱ میلیارد ۵۹۶ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی می‌شود تا سطح یک میلیون ۳۶۰ هزار واحد رشد داشته باشیم.

توقف پذیره نویسی های فرابورس تا آخر ۱۴۰۰

حجت اسماعیل زاده، معاون پذیرش فرابورس در خصوص پذیره‌نویسی‌های اخیر گفت: پذیره‌نویسی شرکت‌های بیمه پردیس، بیمه زندگی کاریزما، بیمه هوشمند فردا و بیمه اتکایی تهران رواک به این دلیل انجام شد که با توجه به مجوز صادره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار این شرکت‌ها فقط تا هفته اول دی ماه برای انجام پذیره‌نویسی مهلت داشتند.

وی افزود: اگرچه ما متوجه برخی انتقادات هستیم ولی از سویی دیگر این شرکت‌ها طی بیش از یک سال گذشته پیگیر دریافت مجوزهای لازم از بیمه مرکزی، سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها به منظور انجام پذیره‌نویسی بودند که در صورت عدم انجام آن این فرآیند ابتر می‌ماند. وی همچنین اعلام کرد که ان شاالله در آینده با تعامل مناسب و تنظیم تقویم عرضه‌ها و پذیره نویسی ها امکان برنامه‌ریزی بهینه‌تری برای بازار فراهم می‌شود و فعلاً" پذیره نویسی جدیدی نداریم.

این مسئول گفت: هیچ پذیره نویسی که سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز صادر کرده باشد، نداریم. گفتنی است، پذیره نویسی سهام برای شرکت‌های در شرف تأسیس انجام می‌شود و عدم انجام پذیره نویسی جدید در فرابورس به معنی انجام نشدن عرضه اولیه نیست.

به زودی؛ برخورد هوشمند رنج کشیدن متخلفین در بورس

سید مهدی پارچینی، سرپرست مدیریت نظارت بر بورس‌ها: در حال حاضر پس از سفارش‌گذاری و انجام تخلفاتی چون رنج و غیره، برخورد ناظر با تخلفات صورت می‌گیرد ولی ان‌شاءالله در نظر داریم نظارت پیشینی محقق بشود، یعنی قبل از رسیدن سفارشات خاص به هسته معاملات این نوع سفارشات شناسایی و برخورد صورت خواهد گرفت.

اخبار شرکت‌ها

فارس: قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه این جلسه با حضور اعضای این هیئت، وزرای مربوطه و نمایندگان مجلس برگزار شد گفت: فروش سهام شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در روزهای آتی با شرایطی که در جلسه تعیین شد از مصوبات این جلسه بود. وی افزود: شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در قالب سه بلوک عرضه خواهد شد که جزئیات و اطلاعیه عرضه آن در هفته آینده منتشر می‌شود.

قربان زاده در این رابطه اظهار داشت: این شرکت ارزندگی بالایی دارد و شرکت‌های بزرگی زیر مجموعه این شرکت هستند و عملاً ۴۰ درصد پتروشیمی کشور وابسته به شرکت هلدینگ خلیج فارس بوده که در سال گذشته نیز ارز آوری خوبی برای کشور داشته است. معاون وزیر اقتصاد افزود: در رابطه با این عرضه، قطعاً شاهد رقابت خوبی خواهیم بود و البته مذاکرات خوبی نیز با مشتریان بالقوه که آمادگی حضور در مزایده را دارند، صورت گرفته است.

تاپیکو: شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ به ازای هر سهم ۱۶۹ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰% افزایش داشته است. «تاپیکو» با سرمایه ثبت شده ۸۱,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ مبلغ ۱۳,۷۵۹,۰۲۹ میلیون ریال سود محقق کرده است.

کگل: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۳۴% در این دوره به ازای هر سهم ۱,۰۶۲ ریال سود محقق کرده است. «کگل» با سرمایه ثبت شده ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۰۶,۲۲۵,۵۷۰ میلیون ریال سود محقق کرده است. ️شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۱۵۴,۰۶۲,۸۵۳ میلیون ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۷% رشد داشته است.

قصفها: شرکت قند اصفهان در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۱,۱۳۶ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹% افزایش داشته است. «قصفها» با سرمایه ثبت شده ۱۹۴,۰۴۹ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۲۰,۴۲۸ میلیون ریال سود محقق کرده است.
دجابر: شرکت داروسازی جابر ابن حیان در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۱۰۰% در این دوره به ازای هر سهم ۰ ریال سود محقق کرده است. «دجابر» با سرمایه ثبت شده ۲,۲۶۸,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۴۷۴,۲۵۰ میلیون ریال سودی محقق نکرده است. شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۱,۵۵۶,۰۹۲ میلیون ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴% رشد داشته است.

تحلیلی بر روند پلی اتیلن سبک در بورس کالا

روند قیمتی ماهیانه پلی اتیلن سبک معامله شده در بورس کالا در نمودار اول ترسیم شده است. تنها روند نزولی طی یکسال اخیر در نمودار پلی اتیلن سبک خطی مربوط بهار امسال است که علت آن هم مربوط به جو منفی بازار ناشی از فضای انتخابات، عدم قطعیت خرید و نوسانات منفی دلار بر می‌گردد. قیمت این محصول از ۳۲ هزار تومان در فروردین به ۲۵ هزار تومان در خرداد کاهش داشته است.

طبق این نمودار قیمت‌های بورس کالا از تیرماه صعودی بوده است. این محصول در ابتدای تابستان قیمت ۲۵ هزار تومان را داشته و در شهریور به ۲۹ هزار تومان رسیده است. در مهر از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرده و ۳۳ هزار تومان را ثبت کرده است. طی آبان و آذر نیز قیمت این محصول تغییر چندانی نداشته و در حدود همین قیمت ۳۳ هزار تومان معامله شده است.

در فصل بهار ۱۶۸ هزار تن تن پلی اتیلن سبک در تالار معاملاتی بورس کالا عرضه شده است. این عدد در فصل تابستان به ۲۰۲ هزار تن رسیده است. تالار معاملاتی بورس کالا در مهرماه میزبان عرضه ۶۰ هزار تن از این محصول بوده اما در آبان ماه میزان عرضه‌های هفتگی عقبگرد داشته و به ۵۳ هزار تن می‌رسد.

عرضه‌های آذر ماه هم در همان حدود آبان و ۵۴ هزار تن بوده است. به طور متوسط ۷۰ درصد از حجم عرضه‌ای پلی اتیلن سبک مورد تقاضا واقع شده و با ۳ تا ۴ درصد رقابت معامله می‌شود. در شرایط فعلی وجود دو سیگنال مضاعف کاهشی در بازار یعنی افت تقاضا و جذاب نبودن حجم عرضه‌ها، بر حجم دادوستدها تأثیر داشته و آن را نزولی کرده است. در آذر و آبان حجم معاملات به ترتیب ۴۴ و ۴۵ هزار تن بوده است.

تحلیلی بر روند میلگرد در بورس کالا

نمودار اول روند قیمتی ماهیانه کل میلگرد معامله شده در بورس کالا را نشان می‌دهد. قیمت ریالی میلگرد از سال گذشته به طور کلی روند صعودی داشته است که محرک اصلی رشد قیمت از مرداد ۹۹ تا آبان ۹۹ رشد قیمت دلار بوده و از آذر ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ با بهبود قیمت‌های جهانی بالا رفته است. از تیر تا شهریور نیز قیمت‌ها همگام با وضعیت مساعد قیمت‌های جهانی و نوسانات محدود دلار نیما رشد خوبی داشته است.

در پاییز روند قیمتی میلگرد در کانال ۱۴ تا ۱۶ هزار تومانی بوده است. در مهر با قیمت حدود ۱۴ هزار تومان (۵۹۵ دلار) معامله شد. با توجه به افزایش بهای تمام شده تولیدکنندگان و چشم انداز صعودی نرخ دلار قیمت این کالا در آبان مجدد به کانال صعودی بازگشت و رقم ۱۵ هزار تومان (۶۴۱ دلار) را ثبت نمود. در آذر هم با اصلاح جزئی در محدوده ۱۴،۳۰۰ تومان (۶۰۴ دلار) معامله شد.

در هفت ماهه امسال تولید کنندگان این محصول جمعاً ۵ میلیون ۱۳۷ هزار تن محصول تولید کرده‌اند که ۳ میلیون و ۸۳۷ هزار تن آن در داخل مصرف شده است و ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن صادر شده است. در بورس کالا نیز در طی ۸ ماهه امسال بیش از ۴ میلیون تن محصول عرضه شده است که ۱.۶ میلیون تن آن مورد تقاضا واقع شده است. علت افزایش عرضه‌های بورس کالا در سال جاری برداشتن محدودیت کف عرضه و تأمین نیاز بازار بیشتر از مقدار کف عرضه تعیین شده است.

در آبان ماه ۵۵۸ هزار تن عرضه میلگرد در بورس کالا ثبت شده که کمتر از نیمی از آن مورد تقاضا بوده و معامله شده است. در سه هفته ابتدایی آذرماه هم حجم عرضه و معاملات مشابه ماه قبل و عدد ۵۵۱ هزار و ۲۱۲ هزار تن بوده است.

تحلیل وضعیت پت در بازارهای جهانی

پلی اتیلن ترفتالات آسیا در هفته‌ی گذشته تغییر قیمتی نداشت و در ۱،۰۶۰ دلار به ازای هر تن در فوب جنوب شرق آسیا معامله شد.

فعالیت‌های تجاری بازار پت در هفته اخیر کم بوده است و خریداران و فروشندگان در انتظار روشن‌تر شدن وضعیت و جهت بازار هستند. از طرفی کمبود کانتینر و افزایش مداوم هزینه‌های حمل و نقل، نرخ فروش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برخی تولیدکنندگان معتقدند که کاهش قیمت نفت تأثیر کمی بر قیمت‌های محصول پت در آسیا داشته و این موضوع سبب شفاف نبودن بازار شده است و فعالین صنعت رویکرد انتظار را اتخاذ کردند. به گفته یکی از تولیدکنندگان جنوب شرق آسیا، نیاز ذخیره مجدد پت در میان خریداران آسیا وجود دارد و از این جهت انتظار می‌رود قیمت در هفته‌های آینده روند صعودی داشته باشد.

کد خبر 543520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.