ایجاد منطقه عاری از سلاح‌‎های کشتار جمعی مستلزم حضور بازرسان است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصمیم مصر برای پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را انتخاب درستی خواند.

به گزارش ایمنا، رافائل گروسی تصمیم مصر برای پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را انتخاب درستی خواند و اظهار کرد: آژانس نمی‌تواند کشورها را مجبور به امضای این پیمان کند.

وی افزود: آژانس به صورت پیوسته، تلاش‌ها برای عدم وجود سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما این روند را دنبال می‌کنیم و ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی مستلزم حضور بازرسان است که این کار را در چارچوب توافقات دوجانبه با کشورها انجام می‌دهیم، همانطور که با مصر و اکثر کشورها انجام می‌دهیم. برخی کشورها هستند که کنوانسیون منع سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده‌اند.

گروسی تصریح کرد: این موضوع تردیدهایی را در مورد امکان پذیر بودن توافق ایجاد می‌کند و مردم را وادار می‌کند که خواستار پیوستن همه کشورهای منطقه (خاورمیانه) به این معاهده شوند که این مساله به یک فرآیند سیاسی و تصمیمات ملی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه هر کشوری تصمیم خود را می‌گیرد و مصر تصمیم درستی مبنی بر عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گرفته است، تاکید کرد: این کشور ترجیح داده است کشوری دوستدار صلح باشد و همانند بیش از ۱۹۰ کشوری که طرف‌های کنوانسیون منع سلاح‌های هسته‌ای هستند، مورد بازرسی قرار گیرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: زمانی که کشورهایی این معاهده را امضا نکنند، جامعه بین المللی از طریق مصوبات سازمان ملل و آژانس بین المللی خواستار پایبندی به این معاهده می‌شود.

منبع: مهر

کد خبر 543359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.