پیش بینی بورس فردا ۳۰ آذر ۱۴۰۰/تصمیمات وزیر اقتصاد بورس را سبز می‌کند؟

در کل در بین ۱۰ تصمیم این ۴ مورد مهم‌ترین آنها بود و پیش بینی می‌شود بازار بتواند روند معاملاتی بهتری را طی روزهای آتی به دست بیاورد. پیش بینی می‌شود بازار فردا بتواند ۱۰ الی ۲۰ واحد تغییر مثبت را تجربه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهم‌ترین تصمیماتی که توسط سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به بازار مخابره شد و تحت تأثیر آن شاهد رشد ۱۰ هزار واحدی شاخص کل کرد.

این تصمیمات شامل:

۱- در سال ۱۴۰۱ سقف گاز خوراک صنایع پتروشیمی معادل قیمت گاز صادراتی و حداکثر پنج هزار تومان همچنین سقف سوخت صنایع عمده مانند فولادی‌ها و پالایشگاه‌ها معادل ۴۰% خوراک پتروشیمی و حداکثر ۲,۰۰۰ تومان تعیین شد. قیمت گاز مصرفی صنایع سیمان و سایر صنایع هم ۱۰ درصد قیمت گاز خوراک پتروشیمی تعیین شد.

۲. مقرر شد مالیات شرکت‌های تولیدی پنج واحد درصد کاهش داشته باشد.

۳. در سال ۱۴۰۱ فرمول حقوق دولتی معادن تغییر نمی‌کند.

۴. در سال ۱۴۰۱ رقمی معادل مالیات نقل و انتقال سهام جهت تقویت به صندوق تثبیت بازار سرمایه برگردانده شود.

۵. مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان جهت افزایش سرمایه صندوق تثبیت بازار تخصیص داده شود. البته این مصوبه نیازمند تأیید مجلس است.

۶. ۱۰ درصد وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولتی جهت بازارگردانی سهام عرضه شده اختصاص پیدا می‌کند.

۷. انتشار اوراق دولتی در بازار منوط به رعایت نسبت پنجاه درصد جریان ماهانه ورودی به بازار سرمایه است.

۸. بانک مرکزی موظف است نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را حداقل معادل ۹۰ درصد نرخ نیما اعلام کند.

۹. رئیس سازمان بورس برای جلسات ستاد اقتصادی دولت و همچنین تصمیم‌گیری برای انتشار اوراق در کمیته بند و تبصره پنج دعوت می‌شود.

۱۰. بانک مرکزی موظف شد در بازار بین بانکی و بازار ثانویه مداخله کرده و سقف نرخ سود بین بانکی را در سطح ۲۰ درصد نگه دارد.

تصمیم اول منجر به بهبود وضعیت معاملات سهام گروه فولادی شد که به واسطه تصمیم قبلی در بودجه افت محسوسی را تجربه کرده بودند و لذا "فولاد" نمادی بود که بیشترین تأثیر را در روند معاملات امروز ثبت کرد.

تصمیم دوم می‌تواند هزینه‌های شرکت‌های بورسی را بکاهد و لذا منجر به افزایش میزان سودآوری آنها شود. مورد چهارم نیز در خصوص تقویت صندوق تثبیت به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان است و در صورتی که محقق شود می‌تواند تأثیر مثبتی در بازار ایفا کند و در خصوص مورد آخر نیز می‌توان گفت زمانی که نرخ بهره کاهش یابد جذابیت بازار سرمایه افزایش می‌یابد.

در کل در بین ۱۰ تصمیم این ۴ مورد مهم‌ترین آنها بود و پیش بینی می‌شود بازار بتواند روند معاملاتی بهتری را طی روزهای آتی به دست بیاورد. پیش بینی می‌شود بازار فردا بتواند ۱۰ الی ۲۰ واحد تغییر مثبت را تجربه کند.

کد خبر 543293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دادا 6 ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 1
    هر چند دیر ولی باز تشکر از آقای خاندوزی و امید وارم پایدار و ادمه دار باشد /
  • حمید ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    1 0
    سلام . سیستم معاملاتی بورس واقعا یا مشکل داره یا دست کاری شده چون نمادهای که کاهش می یابند براتون خرید می‌کنه ولی اونایی که افزایش می‌یابند حذف سیستم معاملاتی می زند واز یک سال و نیم گذشته که وارد بورس شدم با 42میلیون تومن حالا 5, میلیون مونده همه را بورس خورد