کشور به تجهیز اصناف نیاز دارد

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: اگر اصناف حضور قوی خود را به عنوان مهم‌ترین عامل خدمات بازرگانی و حلقه واسط تولید تا مصرف نهایی مشخص نکنند، تجهیز نشوند و خود را با نیازهای جدید وفق ندهند، کشور صدمه خواهد دید.

به گزارش ایمنا و به نقل از اتاق اصناف ایران، محمدصادق مفتح، در نخستین آئین تجلیل از تشکل‌های صنفی برتر در حوزه پژوهش با حضور سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران، به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار کرد: هیچ تشکلی به گستردگی اصناف در کشور وجود ندارد که در آن پژوهش در حال نهادینه شدن است.

وی افزود: در فقدان پژوهش‌های صنفی، جامعه صنفی و به‌تبع آن نظام بازرگانی و کل کشور خسارت زیادی دیدند که باید مانع از ادامه این روند شد.

این مقام مسؤول گفت: اقتصاد ما در حال تحول کیفی و کمّی است و در این بین نقش اصناف به دلیل عدم پژوهش و مطالعات کافی مبهم است و در پاره‌ای از موارد، مشخص نیست چطور می‌خواهد خود را با شرایط جدید وفق دهد.

مفتح خاطرنشان‌کرد: این که اتاق اصناف ایران با برگزاری این رویداد به دنبال تقویت پژوهش در تشکل‌های صنفی است، اقدام مثبتی است.

وی با بیان اینکه اصناف باید جایگاه خود در نظام‌های جدید توزیع پیدا کنند، تاکید کرد: به عنوان نمونه بورس یکی از مهم‌ترین حلقه‌های نظام توزیع است، بورس را دولت راه اندازی نمی‌کند، بورس فعلی را کارخانه‌های فولادی ایجاد کردند که مجوز آن را از وزارت صمت و اقتصاد گرفته‌اند.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: چون بورس غیر فولادی نداریم، کالاهای غیر فولادی هم در آن عرضه می‌شود، حال اینکه ممکن است اصناف بخواهند بورس جداگانه‌ای داشته باشند و این موضوع خود مقوله‌ای برای پژوهش صنفی است.

مفتح تصریح کرد: اگرچه مرگ مشاغل و صنوف با پیشرفت و توسعه امری بدیهی است اما به همان اندازه هم باید در زایش صنوف مدرن خلاق باشیم، در غیر این صورت حوزه‌های دیگری از جمله شرکت‌ها خود را جایگزین خواهند کرد و این امر نیز نیازمند تولید پژوهش در اصناف است.

همچنین سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران در این آئین اظهار کرد: حوزه فعالیت اصناف بهترین محیطی است که می‌توان تأثیر تصمیمات دولت در حوزه اجتماعی و اقتصادی و اثرات آن بر بازار را اندازه‌گیری کرد. این مهم کمتر مورد توجه مراکز علمی و دانشگاهی است و بیشتر تمرکزشان معطوف به حوزه صنعت بوده است. از سوی دیگر، دستگاه‌های نظارت بر اصناف و نیز خود اصناف بر پژوهش در این عرصه کم توجهی بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال ارزیابی‌هایی که از سوی اتاق اصناف ایران انجام شد روشن کرد برخی از اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی طی سال‌های اخیر در عرصه پژوهش اقدامات مثبتی انجام داده‌اند و در بعضی موارد با مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی و استفاده از نیروهای متخصص اقدامات مؤثری داشته‌اند، به همین جهت در این مراسم از برترین‌های حوزه پژوهش در تشکل‌های صنفی تقدیر می‌شود.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در حوزه پژوهش صنفی باید اطلاع‌رسانی به جامعه اصناف انجام شود، افزود: برخی از پروژه‌هایی که در دانشگاه‌ها با همکاری اتاق اصناف شروع شده، رویکرد تأثیر قیمت‌گذاری بر مؤلفه‌های مختلف و بررسی نقش بازرسی در فرایندهای کسب‌وکارها را دنبال می‌کنند. در برخی از این پروژه‌ها استاد راهنما و تیم‌های کارشناسی مشخص شده‌اند و در بودجه ۱۴۰۰ اتاق نیز برای حمایت مالی این پروژه‌های تحقیقاتی منابعی در نظر گرفته شده است. همچنین برای حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه صنفی مصوبه هیأت عالی نظارت نیز داده شده است.

ممبینی درباره انتخاب نفرات برتر در حوزه پژوهش صنفی، خاطرنشان‌کرد: انتخاب اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی، بر اساس پارامترهای مشخص و اطلاعات فرستاده شده انجام شد که در این بررسی‌ها، معیارهایی از جمله انتشار کتاب و آثار پژوهشی با مجوز وزارت ارشاد، انتشار مقاله در مجلات مورد تأیید وزارت علوم و سایر نشریات علمی و انتشار طرح‌ها و گزارشات کاربردی و مستندات علمی در نظر گرفته شده‌اند.

کد خبر 543282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.