۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
هندوانه به شرط چاقو

در سراسر ایران جایی را نمی‌یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزو آداب و رسوم آن نباشد، اما چرا هندوانه از خوردنی‌های ضروری سفره‌ شب یلدا است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از دلایل خوردن هندوانه رنگ سبز آن است زیرا رنگ سبز هندوانه نماد آبادانی و روند زندگی بر روی این کره خاکی هست. از دیگر علت‌های خوردن هندوانه در شب یلدا سرخی و شیرینی آن است که نماد عشق، دوستی، خوشی، بهروزی و همزیستی حاصل از آبادانی و آسودگی است.

یکی از دلایل خوردن هندوانه شب یلدا، شکل ظاهری آن یعنی گرد بودن هندوانه است که ما را به یاد زمین می‌اندازد. گرد و کروی بودن هندوانه مثل این است که با یک کره زمین سرسبز مواجه هستیم و رنگ سبز هندوانه یادآور و نماد آبادانی و زندگی روی کره خاکی است. هر چند چنین تصور می‌شود که تصور کروی و گرد بودن زمین، جدید است اما ایرانیان باستان عقایدی مبنی بر گرد بودن زمین داشته‌اند و بازتاب آن را حتی در دیگر رسوم مثل رها کردن سیبی شناور در آب در زمان چیدن سفره هفت سین هم می‌توانید ببینید.

رنگ سفید لایه درونی پوست هندوانه سمبل صلح، سازگاری، آرامش و آسودگی است و دانه‌های هندوانه نیز نشانه باروری و افزونی نژاد است.

همچنین خوردن هندوانه در شب یلدا موجب می‌شود شما در طول زمستان به بیماری دچار نشوید و سرما به شما غلبه نکند. عده‌ای اعتقاد دارند که اگر در شب چله هندوانه بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک، یعنی زمستانی که در پیش دارند، سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد. در حقیقت مصرف هندوانه، به دلیل سرشار بودن از انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، نیاز بدن به این مواد مغذی را تأمین کرده و مایعات هدر رفته را جبران می‌کند. وجود مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در این میوه، آن را ارزشمند ساخته است.

جالب است بدانید مردم تالش به جز خوردن هندوانه در شب یلدا، با پوست آن فال هم می‌گیرند. برای این کار، پوست هندوانه‌های شب یلدا را می‌برند، آن را چهار قسمت کرده، چهار تکه را در دست گرفته و نیت می‌کنند. پس از آن پوسته‌ها را از جلو به پشت سر می‌اندازند. طبق رسم تالشی‌ها، اگر دو قطعه سبز و دو قطعه سفید بیفتد، خوب است. یک قطعه سبز و سه قطعه سفید، باطل است و هر چهار قطعه سبز یعنی این‌که «شما خیلی خوش‌شانس‌ هستید».

کد خبر 543158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.