کسب رتبه برتر پروژه «تدوین مؤلفه‌های سنجش حق به شهر در کلانشهر اصفهان»

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: پروژه پژوهشی «تدوین مؤلفه‌های سنجش حق به شهر در کلانشهر اصفهان» در سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در محور «دیپلماسی شهری» رتبه برتر کشور را کسب کرد.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در آغاز هزاره سوم گفتمان حق به شهر، به طور کامل شیوه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در شهر را تغییر داده است و در صورت کاربست آن به مثابه یک انقلاب شهری تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: حکمرانی شهری رنسانس بزرگی را تجربه کرده است. حق به شهر تجلی بخش، عالی‌ترین شکل حقوق است، به این معنا که ترجمان و یادآور حق آفرینش، آزادی، حق خصوصی شدن در جامعه پذیری، سکونت و زیست، حق مشارکت و تخصیص فضای شهری است. به عبارت دیگر، دامنه آن از حق تحرک در فضای عمومی بدون محدودیت‌های زمانی و فضایی تا حق کار، اموال شخصی و آزادی آفرینش متغیر است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: چارچوب تمرکز حق به شهر بر حقوق و مسئولیت‌های مدنی و تحقق شهر شهروند محور استوار است در واقع حق به شهر در جست و جوی بازآفرینی حقوقی است که تاکنون یا نادیده گرفته شده و یا انکار شده است و در نهایت به این گزاره مهم ختم می‌شود که تمام اقشار جامعه نسبت به فضای شهری حق دارند.

مهدویان تاکید کرد: دیپلماسی شهری ساختارها و پلتفرم‌هایی برای نهادینه کردن ابعاد حق به شهر در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند. به بیان بهتر دیپلماسی بسان فریاد و یا مطالبه‌ای است که همه شهروندان در یک شهر از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حائز حقوق هستند و این حقوق باید از طریق تغییر در روابط قدرت و ثروت فراهم شود.

وی ادامه داد: کاربست حق به شهر با برابری و عدم تبعیض، دربرگیرندگی اجتماعی، حمایت ویژه از افراد و گروه‌های آسیب‌پذیر، افزایش همبستگی اقتصادی و سیاست‌های مترقی سازنده، توسعه شهری عادلانه و پایدار، مشارکت، شفافیت، حق به اطلاعات عمومی، آزادی، عدالت، گردهمایی، حق به امنیت عمومی و همزیستی مسالمت‌آمیز بر اساس صلح، همبستگی و چند فرهنگی، دسترسی به خدمات عمومی شهری و خانگی و تأمین آن‌ها، حق به حمل‌ونقل عمومی، حق مسکن، آموزش، کار، حق به فرهنگ و اوقات فراغت و سلامت و حق به محیط زیست، همراه است که تحقق این مهم جز با دیپلماسی فعال شهری امکان‌پذیر نیست.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با پروژه پژوهشی «تدوین مؤلفه‌های سنجش حق به شهر در کلانشهر اصفهان» در سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در محور «دیپلماسی شهری» شرکت و بر اساس نظر داوران جشنواره رتبه برتر کشور را کسب کرد.

کد خبر 543137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    با سلام. چگونه می‌توان به مفاد این پروژه پژوهشی دسترسی پیدا کرد؟