آفت یک شکل شدن ساختمان‌ها در ایران

یک کارشناس شهرسازی گفت: امروزه تمام مصالح و فرم‌های به کار گرفته شده برای ساخت بناها در شهرهای ما یک شکل و یک دست است که این خود مصرف انرژی را بالا برده و موجب هدر رفت منابع می‌شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: منظر شهری ابعاد مختلفی دارد و با عنوان فرم و ظاهر شهر شناخته می‌شود و اولین دیدی که مخاطب نسبت به شهر دارد بیان کننده منظر شهری است.

وی افزود: به طور مثال فرم ساختمان‌های شهرهای شمالی کشور شکل مخصوصی دارد که با اقلیم منطقه سازگار است و اولین چیزی که یک مخاطب می‌بیند، سقف‌های شیروانی و آجرهایی است که مناسب اقلیمی شمال کشور است.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: زمانی که به مرکز کشور نزدیک‌تر می‌شویم و به سمت شهرهایی مثل یزد یا اصفهان حرکت می‌کنیم، فرم ساختمان‌هایش به نحوی دیگر است به طوری که با اقلیم مناطق مرکزی کشور سازگاری دارد و سیما و چهره خاصی را به شهرهای کویری مرکز کشور می‌دهد.

مؤمنی تصریح کرد: سازندگان این بناها هرکدام بنا بر شرایط زمانه و بر اساس اقلیم مناطق، به منظور بهره‌وری بالا از مصالح و فرم خاصی در ساخت بناهای شهری استفاده می‌کردند در حالی که امروزه تمامی مصالح و فرم‌های به کار گرفته شده برای ساخت بناها در شهرهای ما یک شکل و یک دست است که این خود مصرف انرژی را بالا برده و موجب هدر رفت منابع می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از مصالح بومی و نماهای سازگار با شرایط اقلیمی در ساخت بناهای شهری علاوه بر سازگاری با محیط زیست و کاهش هدر رفت منابع، هویت و چهره خاصی را به شهرها می‌بخشد، آنچه امروزه مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته است به نحوی که سیمای شهرها به خصوص شهرهای کوچک شبیه به هم شده است.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه اولین تصویری که از یک شهر به چشم مخاطب می‌آید نمایانگر منظر شهری است، تاکید کرد: به کار بردن مصالح بومی، فرم‌های متناسب با ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و شرایط زیست محیطی برند سازی شهری را نیز تقویت می‌کند و چهره خاصی به هر شهر می‌دهد.

کد خبر 542940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.