نگرانی دانش‌آموزان کنکوری چیست؟

برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم مهم است که در فصل امتحانات چگونه درس بخوانند تا علاوه‌بر موفقیت در امتحانات از برنامه‌ریزی مطالعاتی کنکور جا نمانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانش‌آموزان سال دوازدهم که هم‌زمان برای کنکور و امتحانات سال دوازدهم مطالعه می‌کنند، در فصل امتحانات با دغدغه و نگرانی‌هایی از قبیل اینکه چگونه مطالعه کنند؟ برنامه‌ریزی آنها چگونه باشد؟ تمرکز خود را برای مطالعه بر روی دروس دوازدهم یا پایه قرار دهند؟ دچار چالش هستند. داوطلبان همیشه به دنبال پاسخ این پرسش می‌گردند که در فصل امتحانات چگونه برای مطالعه‌ای بهینه برنامه‌ریزی کنند تا علاوه‌بر موفقیت در امتحانات مدرسه از مطالعه دروس پایه برای آزمون سراسری کنکور عقب نمانند؛ در این زمینه با مائده کمالی، مشاور تحصیلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

دغدغه و نگرانی دانش‌آموزان کنکوری برای مطالعه دروس در فصل امتحانات چیست؟

بیشترین دغدغه دانش‌آموزانی که کنکور ۱۴۰۱ را در پیش دارند در این زمان از سال این است که بیشترین تمرکز خود را بر مطالعه چه مواردی قرار دهند و به این می‌اندیشند که بیشتر کتاب درسی و جزوات آموزشی را برای امتحانات مدرسه مطالعه کنند یا اینکه تمرکز خود را روی تست زدن و مطالعه برای کنکور متمرکز کنند و دچار چالش می‌شوند که آیا تفاوتی بین مطالعه برای امتحانات مدرسه و مطالعه برای آزمون سراسری کنکور وجود دارد یا خیر؟

برنامه‌ریزی برای چگونه درس خواندن در فصل امتحانات بسیار مهم است؛ چرا که دانش‌آموز باید علاوه‌بر برنامه‌ریزی دقیق برای موفقیت در امتحانات مدرسه به گونه‌ای درس بخواند که سرعت تست زدن وی افت نکند و بتواند آزمون‌های آزمایشی را به درستی پاسخگو باشد.

یکی دیگر از دغدغه‌های دانش‌آموزان این است که در فصل امتحانات باید دروس پایه را نیز برای آزمون کنکور سراسری مطالعه کنند یا بعد از فصل امتحانات به آن‌ها بپردازند و از این بابت نگران هستند که شاید برخی از مباحث را فراموش کنند.

دانش‌آموزان سال دوازدهم برای موفقیت در فصل امتحانات چگونه باید مطالعاتش را ادامه دهد؟

دانش‌آموزان در فصل امتحانات سه دسته می‌شوند، دانش‌آموزانی که سطح علمی آنها ضعیف، متوسط و قوی است؛ هر کدام از این دانش‌آموزان باید به گونه‌ای متفاوت برای فصل امتحانات مطالعه کنند تا بتوانند بهترین بهره را از زمان ببرند و نتیجه خوبی از امتحانات ترم در مدرسه به دست آورند:

نحوه مطالعه برای امتحانات مدرسه دانش‌آموزانی که سطح علمی ضعیف دارند؛

دانش‌آموزانی که اصطلاحاً "خیلی ضعیف" هستند در مطالعه دروس تشریحی مشکل دارند و نمرات تشریحی مدرسه را نیز به طور کامل و در حدی که باید کسب نمی‌کند و ضعف علمی شدید دارند؛ بنابراین به این دانش‌آموزان توصیه می‌شود که در فصل امتحانات دروس تشریحی مدرسه را بسیار عالی و با برنامه‌ریزی دقیق منطبق بر جزوه کلاسی، درسنامه‌های آموزشی و جزوات کلاس‌های کنکور خود مطالعه کنند و علاوه بر کتاب درسی خود، جزوات کامل‌تر را نیز مطالعه کنند تا فهم اولیه آنها در مباحث کتاب‌های درسی بیشتر شود و تسلط بیشتری بر روی مطالب داشته باشند.

بهتر است دانش‌آموزانی که ضعف علمی شدید دارند، در فصل امتحانات وارد مقوله تست زدن نشوند و تمرکز خود را بر روی مطالعه دروس دوازدهم برای موفقیت در امتحانات ترم قرار داده و برنامه‌ریزی برای تست زدن را به زمانی بعد از فصل امتحانات موکول کنند.

نحوه مطالعه برای امتحانات مدرسه دانش‌آموزانی که سطح علمی متوسط دارند؛

دست دوم دانش‌آموزانی هستند که از نظر علمی و تسلط بر مباحث درسی خود در حد متوسط و نه خیلی ضعیف و نه خیلی قوی قرار دارند؛ این دانش آموزان باید حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تمرکز خود را بر روی مطالعه دروس دوازدهم قرار داده تا در امتحانات پایان ترم موفق شوند. دانش‌آموزان متوسط برای مطالعه دروس در فصل امتحانات بهتر است در کنار مطالعه کتاب درسی، درسنامه کمک آموزشی، کتاب‌های تستی، جزوات آموزشی کامل را نیز به خوبی مطالعه کنند؛ چرا که درسنامه‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی کامل‌تر از کتاب‌های درسی است و سبب تسلط بیشتر آنها بر مباحث درسی خواهد شد. دانش‌آموزان با سطح علمی متوسط در ابتدا باید جزوات، کتاب‌های کمک آموزشی و تستی را مطالعه کنند و بعد از آن به سراغ مطالعه و مرور کتاب درسی بروند.

دانش‌آموزان سطح متوسط باید حل تمارین را نیز باید در برنامه درسی خود داشته باشند و از حل تست‌های آزمون‌های گذشته به صورت درس به درس نیز نباید غافل شوند؛ توصیه می‌شود به صورت رفع اشکالی به نقاط ضعف خود بپردازند و برای تقویت نقاط ضعف خود می‌توانند از حل تست‌های آموزشی کمک بگیرند و حل تست‌های سرعتی و تسلط در این خصوص لازم نیست، اما در مباحثی که مهارت دارند، می‌توانند به حل تست‌های سرعتی بپردازند و اگر مبحث درسی را فراموش کردند، می‌توانند بر حل تست‌های تسلطی که زمان در آن مورد توجه نیست و بیشتر به یادگیری مبحث پرداخته می‌شود، تمرکز کنند.

این دسته از دانش‌آموزان بعد از تکمیل شدن مطالعه دروس دوازدهم می‌توانند به مطالعه دروس پایه بپردازند و حدود ۲۰ درصد از زمان مطالعه خود را می‌توانند به دروس پایه اختصاص دهند تا در فصل امتحانات علاوه‌بر دروس دوازدهم بتوانند دروس پایه را نیز مطالعه کنند، البته لازم است در فصل امتحانات دروس پایه‌ای را مطالعه کنند که بر آن تسلط دارند و ضعف علمی در آن مباحث ندارند و کمتر آن را مطالعه کردند. همچنین دانش‌آموزان متوسط در فصل امتحانات لازم نیست بیش از سه درس از دروس پایه را مطالعه کنند و پرداختن به تمام دروس در این برهه زمانی کار صحیحی نیست.

نحوه مطالعه برای امتحانات مدرسه دانش‌آموزانی که سطح علمی قوی دارند؛

دسته سوم دانش‌آموزان با سطح علمی قوی هستند که از ابتدای سال بر تمام دروس پایه دوازدهم تسلط کافی دارند و مباحث را به خوبی آموخته و مطالعه کافی برای مباحث سال دوازدهم داشته‌اند، قطعاً این دانش‌آموزان بر دروس پایه نیز تسلط و مهارت لازم را دارند و مباحث پایه را نیز به خوبی مطالعه کردند، این دانش‌آموزان بهتر است حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از زمان مطالعه خود را به دروس پایه دوازدهم در فصل امتحانات اختصاص دهند.

برای مطالعه دروس پایه دوازدهم نیز توصیه می‌شود حتماً از تست زدن سرعتی نیز بهره بگیرند تا مهارت لازم را در آزمون‌های آزمایشی و کنکور از دست ندهند و حتی تسلط‌شان بیشتر شود. دانش‌آموزان با سطح علمی بالا در فصل امتحانات می‌توانند حدود ۵۰ درصد از زمان خود را به حل تست‌های سرعتی به ویژه مباحثی که در آن ضعف دارند و یا متوسط هستند، بپردازند. دانش‌آموزانی که فارغ‌التحصیل شدند نیز وضعیت بهتر و زمان بیشتری برای مطالعه دروس بر اساس برنامه‌ریزی برای آزمون سراسری کنکور دارند، چرا که نگرانی فصل امتحانات را ندارند و با آسایش خاطر بیشتری برنامه خود را پیش می‌برند.

آیا خلاصه‌نویسی در فصل امتحانات لازم است؟

دانش‌آموزان در فصل امتحانات لازم نیست به خلاصه‌نویسی بپردازند، چرا که زمان مطالعه در فصل امتحانات بسیار کم است و پرداختن به خلاصه‌نویسی برای آزمون سراسری کنکور زمان دانش‌آموزان از دست می‌رود و بهتر است صرفاً زمان خود را به مطالعه دروس سال دوازدهم بپردازند.

روش مطالعاتی بازیابی چه کمکی به دانش‌آموزان در فصل امتحانات می‌کند؟

دانش‌آموزان در فصل امتحانات که مدام امتحان دارند، می‌توانند از برنامه مطالعاتی بازیابی استفاده کنند؛ به این معنا که تعدادی سوال تستی یا تشریحی از آن مبحثی که قرار است کار شود، آماده کنند و نسبت به پاسخگویی آن‌ها اقدام کنند؛ البته در این روش بهتر است مباحث و قسمت‌هایی از دروس پایه دوازدهم که فراموش کردند و یا در آن ضعف دارند در اولویت قرار گیرد.

روش بازیابی برای مطالعه دروس سال دوازدهم در فصل امتحانات به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا حدود ۳۰ درصد در زمان و کیفیت مطالعه‌شان به بهره‌وری برسند، چرا که دانش‌آموزان برای مطالعه در فصل امتحانات با اینکه ممکن است ۷۰ درصد از مباحث را بدانند، اما ۱۰۰ درصد کتاب و مباحث را مطالعه می‌کنند پس روش بازیابی کمک می‌کند تا متوجه شوند که نقطه ضعف آنها کدام قسمت‌ها است و بیشتر تمرکز خود را بر آن موارد می‌گذارند.

ضرورت برنامه‌ریزی مطالعاتی پیش از شروع فصل امتحانات چیست؟

دانش‌آموزان می‌توانند قبل از فصل امتحانات بر اساس برنامه امتحانی دروسی را برای مطالعه در اولویت بگذارند که فرجه و فرصت زمانی آن تا امتحان بعدی کم است، در این صورت در فصل امتحانات کمتر دچار کمبود زمان و افت کیفیت مطالعه می‌شوند. توصیه می‌شود دانش‌آموزان قبل از شروع فصل امتحانات روزانه حدود یک تا دو ساعت از زمان خود را به مطالعه دروسی که در آن ضعف دارند بپردازند.

کد خبر 542932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.