استراتژی جدید شهرهای بریتانیا برای رسیدن به هدف صفر انتشار کربن

آگاهی از منبع انتشار گاز دی اکسید کربن یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی مدیران شهرهای امروزی برای رسیدن به هدف صفر کربن به شمار می‌رود؛ مدیران بریتانیایی اخیرا به اندازه‌گیری میزان انتشار گازهای آلاینده در نقاط مختلف شهرهای خود پرداخته‌اند تا از این طریق خود را در مسیر صفر قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران گلاسگو بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند و هفتمین شهر پرجمعیت در پادشاهی متحد بریتانیا و ایرلند شمالی همچون بسیاری از شهرهای دیگر جهان، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند انتشار گازهای آلاینده در هوا را به حداقل برسانند تا در نهایت به هدف صفر انتشار کربن در سال ۲۰۳۰ دست یابند. امروزه اقدامات کارآمد بسیاری در حال اعمال است تا در نتیجه آن، تولید کربن در منازل مسکونی، مراکز تجاری، ضایعات و حمل و نقل تا جای ممکن کاهش یابد و شهر در مسیر هدف خود به سمت جلو پیش برود.

چالش بزرگی که شهرهای امروزی در خصوص آلودگی هوا و اثرات جزایر گرمایی با آن مواجه هستند اینکه منبع انتشار گازهای آلاینده از کجاست و چگونه می‌توانند تولید آن‌ها را به حداقل برسانند. بدیهی است که گاز دی اکسید کربن بیشترین نقش را در گرم شدن کره خاکی به عهده دارد و این در حالی است که تولید الکتریسیته و حمل و نقل، منبع اصلی انتشار این گاز در اغلب نقاط دنیا به ویژه شهرهای بریتانیایی به شمار می‌رود.

استرتژی جدید شهرهای بریتانیا برای رسیدن به هدف صفر انتشار کربن

بحران بزرگ‌تری که در خصوص انتشار گاز دی اکسید کربن در شهرهای امروزی وجود دارد اینکه اندازه‌گیری سطح این گاز اغلب به شیوه‌های قدیمی و بر اساس میزان مصرف سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی در هر منطقه اندازه‌گیری می‌شود. در نتیجه، مدیران شهری از میزان واقعی انتشار گاز دی اکسید کربن در مناطق مختلف آگاه نیستند که همین امر، اعمال اقدامات ناکارآمد از سوی آنان را در پی دارد که تأثیر قابل توجهی از خود بر کاهش دمای هوا یا آلودگی به جای نمی‌گذارد.

استراتژی جدید مدیران گلاسگو برای کاهش انتشار کربن

مدیران گلاسگو اخیراً در تلاش بوده‌اند سطح انتشار گاز دی اکسید کربن را در زمان واقعی و نه تنها بر اساس میزان صرف انرژی ناشی از سوخت‌های فسیلی اندازه‌گیری کنند و الگویی برای سایر برنامه‌ریزان نقاط مختلف دنیا باشند که رسیدن به این هدف را غیرممکن می‌دانند.

در این راستا، گروهی از محققان دانشگاه استرثکلاید در گلاسگو تعداد ۲۵ سنسور دیجیتالی را در سراسر شهر نصب کردند تا از داده‌های آن‌ها برای اندازه‌گیری میزان وجود هر یک از گازهای آلاینده به ویژه دی اکسید کربن، مونواکسید کربن، اکسید نیتروژن، دی اکسید نیتروژن و ازن بپردازند که از سایر گازهای موجود، خطرات بیشتری را پیش روی سلامت انسان قرار می‌دهد. دانشمندان امیدوار هستند از طریق نصب این سنسورها که هر یک در فاصله یک مایلی از دیگری قرار گرفته است بتوانند به تصویر شفاف و دقیقی از وجود هر گاز در هر منطقه دست یابند و از این طریق بتوانند مدیران شهری را در اعمال اقدامات کارآمد برای کاهش آن‌ها و در نهایت رسیدن به هدف صفر انتشار کربن کمک کنند.

استرتژی جدید شهرهای بریتانیا برای رسیدن به هدف صفر انتشار کربن

کیفیت هوا

دسترسی به داده‌های دقیق در مورد میزان وجود گازهای آلاینده در هوا برای مردم و مدیران گلاسگو به طور برابر بسیار حائز اهمیت است چرا که از یک سو، کیفیت هوا در وضعیت نه چندان خوبی قرار دارد و سلامت ساکنان را به طور جدی تهدید می‌کند و از سوی دیگر، مدیران متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ به هدف صفر انتشار کربن دست یابند. البته شایان ذکر است که مدیران گلاسگو نسبت به سایر شهرهای اسکاتلند همیشه در ارائه اقدامات ضد تغییرات اقلیمی و آلودگی پیشرو بوده‌اند به طوری که در سال ۲۰۱۸، اولین منطقه انتشار پایین کشور را از طریق اعمال محدودیت‌های سختگیرانه ترافیکی ایجاد کرده‌اند.

در پروژه جدید که قرار است در آن دانشمندان از داده‌های حاصل از سنسورهای دیجیتالی نصب شده در سراسر شهر به اندازه‌گیری میزان گازهای آلاینده در هوای مناطق مختلف بپردازند، تغییرات سطح دی اکسید نیتروژن نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت که این امر به سهم خود می‌تواند به مدیران شهری کمک کند اثربخشی اقدامات خود را در زمینه کاهش این گاز مضر محک بزنند. گزارش‌ها حاکی است که که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ نرخ سرطان کودکان سراسر اسکاتلند با حدود ۲۱ درصد افزایش مواجه بوده و همین امر، نگرانی‌های بسیاری را پیش روی مردم شهر در خصوص سلامت آن‌ها قرار داده است.

استرتژی جدید شهرهای بریتانیا برای رسیدن به هدف صفر انتشار کربن

محققان دانشگاه استرثکلاید در نظر دارند تمام داده‌های حاصل از سنسورهای نصب شده در مناطق مختلف شهر را به صورت آنلاین در اختیار تمام کاربران مجازی قرار دهند به این امید که شهروندان بتوانند کیفیت هوا را در محل سکونت خود ارزیابی کنند و برای کاهش اثرات آن بکوشند. بدون شک، اتخاذ سبک زندگی پایدار توسط خود مردم می‌تواند مهم‌ترین نقش را در کاهش انتشار گازهای آلاینده ایفا کند، آن‌ها را به اعمال اقداماتی در سطح خانگی یا حتی برای حمل و نقل خود برانگیزد و در نتیجه به بهبودی کیفیت هوای شهر منجر شود تا در نهایت، نه تنها تنفس هوای پاک را برای شهروندان به ارمغان آورد بلکه گلاسگو را در مسیر رسیدن به هدف صفر انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ به سمت جلو پیش برد.

استرتژی جدید شهرهای بریتانیا برای رسیدن به هدف صفر انتشار کربن

کد خبر 542900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.