فاجعه در تهران در صورت اصلاح نشدن بودجه ۱۴۰۱ در مجلس

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر بودجه ۱۴۰۱ اصلاح نشود در تهران فاجعه رخ می‌دهد و ما نمی‌توانیم حتی دو واگن مترو خریداری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی چمران در جلسه امروز _یکشنبه ۲۸ آذرماه_ شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نامه نگاری‌هایی که با کمیسیون‌های مختلف مجلس برای اصلاح بودجه ۱۴۰۱ در حوزه حمایت‌های شهرداری تهران انجام شده است، اظهار کرد: از اعضای شورای شهر تهران می‌خواهیم با توجه به ارتباط نزدیکی که با مجلس دارند در خصوص اصلاح بودجه تلاش کنند اگر این اصلاحات رخ ندهد، فاجعه رخ خواهد داد و نباید انتظاری از تهران سال آینده داشته باشیم.

وی ادامه داد: به جای جبران، از بودجه شهرداری‌ها، نسبت به سال گذشته نیز کاسته شده است و اعتبارات هنوز پرداخت نشده این خبر خوبی برای تهران نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: تهران برای نجات از ترافیک و آلودگی هوا نیاز به تقویت حمل‌ونقل عمومی دارد و از رئیس مجلس شورای اسلامی که از نزدیک با این مشکلات آشنا هستند، می‌خواهم که به حق مردم شهر تهران و سایر شهرداری‌ها توجه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با مرور اتفاقات هفته آینده، گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) الگو و نمونه زنی که در مکتب اسلام و پیامبر تربیت شده بودند خود را نشان دادند و در طول تاریخ سید نساء عالمین نامیده شدند. شاید کمتر روی جنبه مبارزات مثبت حضرت فاطمه زهرا در دوران کوتاه زندگی خودشان صحبت شده باشد که حق است بیش از این صحبت شود.

چمران ادامه داد: مشکلات، ناراحتی‌ها، ناهنجاری‌ها و قدرناشناسی‌های مردم در زمان زندگی حضرت زهرا (س) مطرح می‌شود که به حق نیز هست و نباید چنین اتفاقاتی رخ می‌داد، اما جنبه مبارزاتی ایشان که موضوع امامت و چگونگی رهبری جامعه اسلامی و شکل‌گیری آن و ولایت بود بسیار مهم بود و این بانوی بزرگوار در این زمینه یک جهاد و مبارزه واقعی را نشان داد.

وی در ادامه نطق خود با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت آیت‌الله مفتح، گفت: این مرد بزرگ را باید به خاطر داشته باشیم. در روز عید فطر سال ۵۷ و سه روز قبل از ۱۷ شهریور ایشان نماز عید فطر را در تپه‌های قیطریه خواند و اولین تظاهرات بزرگ خیابانی از همانجا شروع شد.

چمران ادامه داد: از همانجا شعارهای استقلال، آزادی جمهوری اسلامی را داده می‌شد و خیلی‌ها از آن هراس داشتند؛ چرا که دوران طاغوت بود. شهید مفتح و شهید باهنر در آنجا با سخنان خود رهبری خود را نشان دادند و یاد ایشان را گرامی می‌داریم.

وی تصریح کرد: فردا روز تجلیل از شهید تندگویان است چرا که روز شهادت او کاملاً مشخص نیست. روزی از ایشان را به خاطر دارم که از اهواز به سمت آبادان حرکت کرد و سپس آن حادثه رخ داد؛ نیروهایی برای کمک از سوی دکتر چمران به آنجا رفتند، اما به اسارت دشمن در آمدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش از آغاز جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ابلاغ بلندمرتبه سازی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی، گفت: در خصوص بلندمرتبه سازی در سال ۹۶ در کمیسیون ماده پنج طرحی تهیه و تصویب شد و قانون بلندمرتبه سازی سال ۹۴ لغو شد. از آن به بعد اگر ساخت و سازی انجام شده باشد، تخلف بوده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مصوبه شورای عالی برنامه خوبی باشد، گفت: پیشنهاد ما این بود که در نقاط خاص و در جاهایی که این کار می‌تواند صورت پذیرد و نه در خانه‌های مسکونی معمولی بلندمرتبه سازی آن هم با شرایطی از جمله رعایت فاصله‌گذاری، انجام شود.

چمران درباره حذفیات بودجه در بخش حمل و نقل، اظهار کرد: بودجه‌ای که به مجلس رفته بودجه خوبی نبوده است، حتی از سال ۱۴۰۰ هم پایین‌تر است؛ انتظار ما این بود که اصلاح بودجه طی جلسه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه با رئیس این سازمان داشتیم و به دولت هم اعلام کردیم و به صورت کتبی هم فرستادیم رعایت می‌شد.

وی تاکید کرد: با این ارقامی که در بودجه لحاظ شده است، شاید امکان حفاری ۵۰ متر تونل مترو یا خرید دو رام قطار شهری هم فراهم نباشد؛ با این ارقام نمی‌شود کاری کرد و باید اصلاحات اساسی صورت بگیرد، هرچند انجام این اصلاحات در مجلس شورای اسلامی سخت است، اما اگر واقعاً می‌خواهیم تهران تکانی بخورد، باید این اصلاحات را انجام داد.

کد خبر 542888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.