BlackBerry؛ از ورود به بازار پیام‌رسان‌ها تا رقابت با اپل

شرکت بلک‌بری در سال ۱۹۸۴ توسط دو دانشجو در شهر واترلو اونتاریو کشور کانادا تأسیس شد و هدف اصلی آن ورود به بازار پیام‌رسان‌ها بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بلک‌بری نام تجاری تولید کننده تلفن همراه هوشمند و مجهز به سیستم اینترنت در کشور کانادا است که توسط شرکت بلک‌بری لیمیتد از سال ۱۹۹۹ اداره می‌شود؛ این کمپانی به عنوان یک شرکت سازنده سیستم‌های امنیتی نیز شناخته می‌شود و تلفن‌های این شرکت به امنیت بالا خود معروف است.

تاریخچه شرکت بلک‌بری

شرکت بلک‌بری در سال ۱۹۸۴ توسط دو دانشجوی رشته مهندسی با نام‌های مایک لازاریدیس فارغ‌التحصیل دانشگاه Waterloo و داگلاس فرجین فارغ‌التحصیل دانشگاه ویندزور در شهر واترلو اونتاریو کشور کانادا با نام Research in Motion تأسیس شد. هدف اصلی این شرکت ورود به بازار پیام‌رسان‌ها بود زیرا در آن زمان راه ارتباطی میان مردم تلفن‌های همراه نبود بلکه بیشتر از تلفن‌های داخل خودرو و پیجرها استفاده می‌شد.

اولین پروژه این شرکت نشانگر LED با نام Budgie بود که شرکت جنرال موتورز کارفرمایی این پروژه را برعهده داشت و می‌خواست جهت اطلاع‌رسانی به کارگران خط تولید از آن استفاده کند، اما این پروژه با عدم موفقیت روبه‌رو شد و مدیران شرکت Research in Motion تصمیم به ترک پروژه گرفتند.

پروژه بعدی این شرکت Digi sync نام داشت که کاربرد آن در صنعت فیلم‌سازی و آسان‌سازی پروسه ویرایش فیلم برای تدوین‌گران بود؛ این پروژه بسیار موفق بود به گونه‌ای که برای شرکت RIM چندین جایزه امی و اسکار دریافت کرد، اما مؤسسان این کمپانی تنها به دنبال ورود به بازار پیام‌رسان‌ها بودند و این پروژه‌ها را جانبی می‌دانستند به همین دلیل با شرکت‌های معروف آن زمان مانند شرکت سوئدی Ericsson وارد تعامل و همکاری شدند که این همکاری باعث به وجود آمدن پایه‌های سیستم عامل اختصاصی تلفن‌های بلک‌بری یا همان BlackBerry OS شد.

عرضه پیجر دوطرفه

همکاری این کمپانی با شرکت خدمات شبکه Ericsson امکان طراحی پیجرهایی با ویژگی ارتباط دوطرفه و عرضه آن به بازارهای آمریکا شمالی را به شرکت کانادایی داد؛ درواقع در آن دوران قابلیت جابه‌جایی داده در شبکه‌های موبایل وجود نداشت و معرفی این پیجرهای دوطرفه مانند یک رویداد تاریخی مهم بود که شرکت RIM به عنوان نخستین توسعه دهنده فناوری داده‌های بی‌سیم خود را به جهان معرفی کرد.

انتخاب نام بلک‌بری

نام بلک‌بری به معنا شاه توت همزمان با معرفی پیجر نسخه ۸۵۰ در مونیخ آلمان ۱۹۹۸ توسط شرکت بازاریابی آلمانی Branding Lexicon به دلیل شکل دکمه‌های آن محصول استفاده شد؛ این دستگاه برای اولین بار تکنولوژی ایمیل را به وسیله دستگاه‌های همراه معرفی کرد.

تمرکز بلک‌بری بر ایمیل

این شرکت در آغاز فعالیت خود به دلیل تمرکز بر فناوری ایمیل سهم مناسبی از بازار را در اختیار گرفت؛ بلک‌بری پس از مدتی با طراحی نرم‌افزار اختصاصی خود یعنی BlackBerry Connect قابلیت ایمیل را برای دستگاه کمپانی‌های دیگر مانند شرکت Palm treo منتشر کرد.

حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر و فروش چشمگیر بلک‌بری

با رخ‌دادن حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر نیاز به دستگاه‌های ارتباطی امن بیش از گذشته احساس شد و در آن زمان شرکت بلک‌بری به دلیل ادعای امنیت بسیار با افزایش فروش مواجه شد به شکلی که دولت آمریکا به مشتری اصلی آن تبدیل و ۵۰۰ هزار دستگاه از این شرکت خریداری کرد.

ورود به بازار بلک‌بری موبایل

بلک‌بری در سال ۲۰۰۲ اولین دستگاه با قابلیت انتقال تماس خود یعنی ۵۸۱۰ را معرفی کرد که این دستگاه به دلیل دارا نبودن اسپیکر یا بلندگوی داخلی برای تماس نیاز به هندزفری داشت. بلک‌بری می‌خواست بر بازار سلطه پیدا کند که این موضوع به وسیله عرضه دستگاه‌هایی با صفحه نمایش رنگی مشخص شد.

در سال ۲۰۰۳ بخش جدیدی به این شرکت افزوده شد که به تولید TV با صفحه نمایش رنگی می‌پرداخت و تلفن بلک‌بری ۷۲۳۰ اولین دستگاه موبایل این شرکت با صفحه نمایش رنگی بود و با استقبال بسیاری همراه شد به گونه‌ای که تا سال ۲۰۰۵ تعداد کاربران این کمپانی به چهار میلیون نفر رسید و در همان سال یکی از موسسین و مدیرعامل شرکت از نگاه مجله تایمز در میان صد نفر تأثیرگذار دنیا انتخاب شدند.

رقابت بلک‌بری با اندروید و IOS

شرکت بلک‌بری مانند نوکیا با افزایش کاربران مواجه شد، اما به ظرفیت‌های در حال رشد اندروید و IOS در سال ۲۰۰۷ توجه نکرد؛ رقابت این شرکت با سیستم عامل‌های اندروید و IOS در سال‌های بعد نیز ادامه داشت، اما در آخر بلک‌بری موفق به جلوگیری از گسترش این سیستم عامل‌های جدید نشد.

در سال ۲۰۱۰ شرکت اپل با محصول انقلابی خود یعنی آیپد بازار را در اختیار خود گرفت و شرکت بلک‌بری در سال ۲۰۱۱ با عرضه تبلت پلی‌بوک سعی در رقابت با اپل داشت، اما نظرات اولیه نسبت به آن منفی بود زیرا در این تبلت سرویس‌های محبوب بلک‌بری مانند پیام‌رسان و ایمیل وجود نداشت که این موارد جز نکات قابل توجه و بسیار منفی دستگاه بود.

انتشار اولین سری از گوشی‌های Storm یکی دیگر از تلاش‌های بلک‌بری برای رقابت با اپل بود که این تلفن با اینکه به صفحه کاملاً لمسی مجهز بود انتقادهایی در خصوص میزان دقت لمس به آن وارد شد.

کد خبر 542830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.