شرط کاهش فشارهای خارجی بر تولیدکنندگان

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر بتوانیم موانع داخلی تولید را رفع کنیم، تنگناهای خارجی نمی‌تواند تولیدکنندگان را از پا دربیاورد.

به گزارش ایمنا، امشب نشست پیگیری موانع سرمایه‌گذاری و تولید با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و فعالان تولیدی برگزار شد.

احسان خاندوزی در این نشست اظهار کرد: تیم فعلی وزارت اقتصاد به جد بر این باور است که مسیری به جز سهل‌کردن روندها و فرآیندهای قانونی در تولید پیش رو ندارد و بدون گذاشتن منت بر سر فعالان اقتصادی و تولیدی باید موانع تولیدی برداشته شود.

وی افزود: هدف مشترک وزارت اقتصاد و تولیدکنندگان باید این باشد که بر رویه‌های زائد و موانع تولید غلبه کنیم. اگر در لایه‌های تولید مواردی ایجاد می‌شود که هزینه تولید افزایش پیدا کند، سعی می‌کنیم تا بر این فشارها غلبه کنیم زیرا اگر بتوانیم موانع داخلی برای تولید را رفع کنیم، تنگناهای خارجی نمی‌تواند تولیدکنندگان را از پا دربیاورد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: باید به سمت اصلاح و تغییر قوانین به نفع تولید حرکت کنیم تا گشایشی برای تولیدکنندگان حس شود. بنا نیست که از مرزهای قانونی چون قوانین مالیاتی و گمرکی عبور کرد و خواسته تولیدکنندگان هم این نیست که از اجرای قانون تخطی شود بلکه قرار است تا با اعمال سلیقه که برای شرکت‌ها و واحدهای تولیدی اعمال می‌شود و برای برخی دیگر که اعمال نمی‌شود، برخورد شود.

خاندوزی تصریح کرد که در سه ماهه آغاز فعالیت دولت سیزدهم، هیأت مقررات‌زدایی اقدامات زیادی را برای سهولت و مانع‌زدایی از تولید انجام داده که شامل مواردی چون سهولت و ثبت‌محورشدن مجوزها، معطل‌نشدن تولیدکنندگان برای اخذ مجوز، شفافیت روندها برای تولید و … است که شما تولیدکنندگان نتایج آنها را از اسفند امسال به بعد حس خواهید کرد.

وی افزود: در راستای کاهش فشارهای مقرراتی بر بخش تولید نیز فراتر از هیأت دولت با بانک مرکزی و وزارت صمت مکاتبه کردیم تا حد ممکن بخشنامه‌های جدید مقررات تولیدی کم شود. برای اینکه دولت بتواند از بخش تولید تأمین مالی و مالیاتی داشته باشد، ابتدا باید موانع برای آن رفع و تولید در داخل جذاب شود که پس از این دولت برای تأمین مالی از این بخش اقدام کند.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در سال آینده کاهش پنج درصدی نرخ مالیات تولید را خواهیم داشت، ادامه داد: باید از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیریم و فشار مالیاتی بر فعالیت‌های تولیدی رسمی نسبت به فعالیت‌های غیررسمی کمتر باشد. در راستای تأمین نقدینگی مورد نیاز برای حذف ارز ترجیحی و نیاز به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز سعی می‌کنیم تا با مدیران عامل بانک‌ها به توافق روشنی برسیم.

وی گفت: تلاش می‌شود تا مشوق‌های بیشتری برای تولیدکنندگانی که زنجیره طولانی‌تری در تولید دارند، ایجاد شود. درباره مالیات مواد خام و نیمه‌خام برای تولید نیز در آئین‌نامه مربوطه آن در هیأت دولت سعی شده است تا شوکی در این زمینه ایجاد نشود که هفته گذشته آئین‌نامه آن به تصویب رسید.

منبع: ایسنا

کد خبر 542815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.