اعلام پیش‌نویس اولیه ۴۰۰ طرح هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت از نهادهای سرمایه‌گذار درخواست کرد تا در تحلیل و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به یاری این وزارتخانه بشتابند و افزود: هفته آینده پیش‌نویس اولیه ۴۰۰ طرح بالای هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری اعلام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، سید رضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی با نهادهای سرمایه‌گذار و هم افزایی و تبادل نظر برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: تاکنون آسیب‌شناسی مناسبی از مشکلات در حوزه سرمایه‌گذاری انجام شده و بر همین اساس ۶ محور را مبنای کار قرار دادیم تا فصل جدیدی برای تحقق سرمایه‌گذاری باشد.

وی افزود: نخستین محور، اولویت‌های کار است تا در رشته فعالیت‌هایی همانند ماشین‌آلات و تجهیزات مکانیکی، الکترونیکی، برقی و غیره‌، صنایع حمل و نقل، مواد پیشرفته و غیره به انجام بپذیرد. ما در برخی عرصه‌ها شاهد حلقه‌های مفقوده هستیم؛ به عنوان نمونه در حالی که در تولید فولاد خام پیشرفت خوبی در سال‌های گذشته حاصل شده اما ورق هسته ترانسفورماتور از خارج از کشور وارد می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، محور دوم و اساسی را آمایش سرزمینی برشمرد و گفت: امروز شهرهایی در کشور با تراکم واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری داریم، اما در سایر شهرها برعکس با کمبود مواجه هستیم، همچنین در بسیاری موارد واحدها به طور نادرست مکان‌یابی شده‌اند.

وی تصریح کرد: مشخص بودن تأمین مالی هر پروژه از ابتدا، آماده‌سازی بسته‌های سرمایه‌گذاری برای پروژه‌ها و فرصت‌ها، گسترش سهامداری مردم و هماهنگی بین ذی‌نفعان پروژه از دولت و نهادهای حاکمیتی تا بخش خصوصی و مردم، سایر محورهای مهمی است که در فعال سازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری باید به آنها توجه کرد.

فاطمی امین در این زمینه به معدن مس «جان‌جا» اشاره کرد که مزایده دو مرحله‌ای برای آن انجام شده و ۴۰ درصد سهام آن به مردم واگذار خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شد تا برای تنظیم مقررات تسهیل سرمایه‌گذاری، موانع موجود در مسیر طی چند هفته آینده به وزارتخانه اعلام شود.

وی تصریح کرد: شهریورماه امسال کار ویژه‌ای با مشورت با تجار انجام شد و طی آن موانع موجود در حوزه تجارت خارجی احصاء و در نهایت به متن مقررات تبدیل و مصوب شد که کمک بسیار خوبی به صادرات کرد، امروز در تلاشیم تا این تجربه موفق را در حوزه سرمایه‌گذاری نیز تکرار کنیم.

فاطمی امین در خاتمه خاطرنشان کرد: برنامه سرمایه‌گذاری خاص هر شهرستان و استان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود تهیه خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 542809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.