میزان انتقال‌پذیری کرونای اومیکرون چقدر است؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد میزان انتقال‌پذیری گونه اومیکرون ۴.۲ برابر بیشتر از گونه دلتا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان به میزان قابل توجهی در حال افزایش است. بریتانیا در روز چهارشنبه بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ را از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون ثبت کرده است، انتظار می‌رود که طی چند روز آینده نیز این آمار افزایش پیدا کند. گونه اومیکرون ویروس کرونا که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد بسیار بیشتر از گونه دلتا انتقال‌پذیر است و تاکنون در بیش از ۷۷ کشور دنیا شیوع پیدا کرده است.

آیا محدودیت‌های کرونایی دوباره اعمال می‌شود؟

به دلیل کاهش قابل توجه موارد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان در چند ماه گذشته، قوانین پیشگیرانه مربوط به این بیماری نیز کاهش پیدا کرده بود، قرنطینه‌ها برداشته شد؛ بسیاری از دفاتر بازگشایی شد و پروازهای بین‌المللی از سر گرفته شد، اما با توجه به شرایط کنونی بار دیگر محدودیت‌های خاصی اعمال خواهد شد. میزان انتقال‌پذیری گونه اومیکرون نسبت به گونه‌های دیگر بیشتر است؛ بنابراین می‌تواند افراد بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری آلوده کند.

میزان انتقال‌پذیری گونه اومیکرون چقدر است؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد میزان انتقال‌پذیری گونه اومیکرون ۴.۲ برابر بیشتر از گونه دلتا است. پژوهش انجام شده دیگری نیز نشان می‌دهد که گونه اومیکرون ۷۰ برابر سریع‌تر از گونه دلتا درون بافت دستگاه تنفسی تکثیر پیدا می‌کند. علاوه بر این، گونه اومیکرون ویروس کرونا ۴۸ ساعت پس از آلوده کردن بیمار باعث بروز عفونت زیادی می‌شود. با وجود اینکه گزارشات ارائه شده حاکی از این است که گونه اومیکرون در مقایسه با گونه دلتا باعث بروز علائم خفیف‌تر می‌شود، اما در مدت زمان کمتر افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در صورتی که محدودیت‌های کرونایی اعمال نشود، گونه اومیکرون باعث بروز موج سوم بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان می‌شود.

آیا واکسن‌های کرونا بر گونه اومیکرون تأثیرگذار هستند؟

با توجه به گزارش‌های منتشر شده، گونه اومیکرون نه تنها مسری‌تر از گونه دلتا است، بلکه قادر است ایمنی ایجاد شده پس از دریافت واکسن کرونا را خنثی کند. در واقع، واکسیناسیون خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، اما نمی‌تواند به طور کامل خطر ابتلاء به بیماری را از بین ببرد. خطر بروز عفونت مجدد پس از واکسیناسیون در افراد دارای نقص ایمنی بیشتر از دیگران است. تولید کنندگان واکسن کرونا هنوز منتظر ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه نوع جدید ویروس کرونا هستند تا بتوانند میزان تأثیرگذاری واکسن‌های خود را ارزیابی کنند. سپس می‌توانند واکسن‌های خود را به‌روزرسانی کنند تا با استفاده از تغییرات ایجاد شده بتواند با گونه اومیکرون مقابله کند.

راه حل ممکن برای مهار ویروس کرونا چیست؟

با توجه به شرایط ایجاد شده، تنها راه حل ممکن برای مهار ویروس کرونا اعمال محدودیت است، در غیر این صورت ممکن است وضعیت در روزهای آینده وخیم‌تر شود. علاوه بر این، با توجه به از راه رسیدن فصل زمستان و افزایش تعداد مبتلایان به بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا، کنترل کردن این شرایط بسیار دشوار خواهد شد. همچنین توصیه شده است که افراد اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، هنگام سرفه کردن دهان خود را بپوشانند، از حضور در محیط‌های شلوغ دوری کنند، تا حد ممکن در منزل بمانند و واکسن بزنند.

کد خبر 542780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.