بازگشت به برجام انتظارات بازار را کاهش می‌دهد

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به تاثیر انجام مذاکرات در نرخ دلار گفت: قطعا با به نتیجه رسیدن مذاکرات، زمینه بهتر و بیشتری برای تجارت و جذب سرمایه‌گذار فراهم خواهد شد که این شرایط بر قیمت دلار هم تاثیرگذار است.

کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: احیای برجام، رفع تحریم‌ها و آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده در جهت افزایش عرضه ارز در بازار تأثیر قابل قبولی دارد و به بهبود نرخ ارز کمک زیادی می‌کند.

وی افزود: شاخص دلار درون‌زاست که چندان ارتباطی با عوامل برون‌زا ندارد. بر این اساس نرخ آن به غیر از مذاکرات به شاخص‌های دیگری هم وابسته است که با متعادل سازی این شاخص‌ها شرایط آن به ثبات می‌رسد.

این اقتصاددان یادآور شد: با بازگشت برجام بیش از هر مورد بار روانی انتظارات بازار کاهش می‌یابد. حال آنکه برای ثبات نرخ دلار و پایدار ماندن آن بیش از هر مورد به رشد اقتصادی نیاز است چه بسا تا این شاخص بهبود پیدا نکند، نباید انتظاری برای کاهش قیمت داشته باشیم حتی اگر مذاکرات هم به نتیجه برسد.

به گفته طیبی همان طور که افزایش یا کاهش میزان دلار در بازار و تعیین نرخ دستوری توسط بانک مرکزی هم نمی‌تواند شرایط دلار را به طور پایدار تغییر دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین شاخص‌های تأثیرگذار در نرخ دلار کدامند؟ توضیح داد: یکی از این عوامل توسعه روابط تجاری، صادرات و واردات است که در نهایت به همان احیای برجام و پاسخ به تقاضای ارزی باز می‌گردد.

این اقتصاددان افزود: مورد تأثیرگذار دیگر رشد اقتصادی است که به نظر می‌رسد مؤثرترین عامل باشد و البته برای دستیابی به آن کنترل نرخ تورم لازم است.

طیبی تصریح کرد: بدن تردید با دستیابی به رشد اقتصادی با بهبود نرخ دلار و ثبات آن مواجه خواهیم بود به طوری که فعالان اقتصادی از شرایط بلاتکلیفی خارج شوند.

کد خبر 542613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.