کرونا چقدر سفرهای بین شهری از پایانه‌های اصفهان را کاهش داد؟

از حدود دو سال گذشته که جهان تحت‌تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت تا به حال صدمات اجتماعی و اقتصادی زیادی به کشورها وارد کرده است؛ حمل‌ونقل یکی از نخستین بخش‌هایی است که تأثیر منفی زیادی از شیوع این ویروس پذیرفته و دچار خسارت جدی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استفاده از وسایل حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی جامعه است و پایانه‌ها به عنوان یکی از دروازه‌های ورودی در سفرهای زمینی پذیرای مسافران متعددی هستند؛ این در حالی است که طی دو سال گذشته با شیوع ویروس کرونا پایانه‌های مسافربری با کاهش مسافر روبه‌رو و متحمل ضرر و زیان بسیاری شدند. به طوری که به گفته مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان تعداد مسافر در بازه زمانی هشت ماهه سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش داشته است.

در این راستا همزمان با روز حمل و نقل برای اطلاع از وضعیت پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با علی اکبر رسالت، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

برای ارتقای زیرساخت‌های پایانه‌ها چه برنامه‌های اندیشیده شده است؟

با شیوع ویروس کرونا در سال‌های اخیر، یکی از سازمان‌هایی که از این موضوع متضرر شد، سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری بود. پایانه‌های مسافربری کاوه، صفه، جی، زاینده‌رود و صمدیه به دلیل کاهش و ممنوع اعلام شدن سفرها تحت‌تأثیر قرار گرفتند؛ البته در حال حاضر با یاری خداوند، اتخاذ تدابیر لازم و واکسیناسیون عمومی روند بیماری کاهش یافته است. در این راستا مهمترین اولویت این سازمان، حفظ وضع موجود و ارتقای سازمان در راستای مواجه با ویروس کرونا است؛ همچنین برای نخستین‌بار در نظر داریم با توجه به رویکرد مدیریت جدید شهری و تصویب شورای سیاست‌گذاری به حوزه‌های مشارکتی وارد شویم. هدف از این کار افزایش سطح بانک املاکی و ملکی سازمان و افزایش منبع درآمدی است.

پیش‌بینی می‌شود پایانه‌های درون‌شهری و برون‌شهری در سال‌های آینده به دلایل مختلفی همچون افزایش سفرها با وسیله نقلیه شخصی، حضور دانشجویان در دانشگاه‌های محل زندگی خلوت‌تر شود، بنابراین باید رویه خدماتی و درآمدی را تغییر داده و بدانیم با این میزان از نرخ تورم، مدیریت این سازمان مشکل است از این رو باید با مشارکت بخش خصوصی به سمت درآمد پایدار حرکت کرده و اجازه ندهیم این سازمان از اهداف خود عقب بماند.

در هشت‌ماهه نخست سال ۹۸ بالغ بر ۴۳۴ هزار مسافر داشتیم، این در حالی است که در هشت‌ماهه نخست سال ۹۹ با ۵۲ درصد کاهش به حدود ۲۰۸ هزار مسافر رسید؛ در هشت ماه امسال نیز ۵۰ درصد کاهش مسافر نسبت به سال ۹۸ داشتیم، امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده و واکسیناسیون عمومی، مسافرت‌های مناسبی به سرانجام رسد تا سازمان پایانه‌ها بتواند برای نوروز آتی برنامه‌ریزی کند.

بنابراین راهبرد اصلی این سازمان افزایش تاب‌آوری سیستمی در مواجهه با بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا اعم از مالی، بهداشتی و توسعه‌ای بوده و مأموریت اصلی گذر از بحران اجتماعی شیوع ویروس کرونا است که تبعات اقتصادی و اجتماعی این مسئله دامن‌گیر سازمان نشود.

در مجموع هدف سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری حفظ شرایط موجود و رسیدن به ثبات مالی، اقتصادی، کاری و اداری و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در پایانه‌ها است که امیدواریم حتی پس از دوران شیوع ویروس کرونا نیز این شیوه‌نامه‌ها رعایت شود؛ بهینه‌سازی منابع انسانی، استفاده از نیروی جوان و تحصیل‌کرده در سطح پایانه‌ها از دیگر برنامه‌های این سازمان است چرا که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از پرسنل بازنشسته شدند.

اقدامات فرهنگی نیز به‌ویژه برای مناسبت‌ها و نوروز باید به‌صورت علمی در دستور کار قرار گیرد، زیرا گردشگران برای بازدید از مکان‌های تاریخی از اتوبوس‌های برون‌شهری استفاده می‌کنند و ما باید فرهنگ اصفهان را به گردشگران بشناسانیم تا بدانند اصفهان از لحاظ میراثی و فرهنگی خاص است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش مسافر چگونه ضرر و زیان شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری جبران شد؟ شهرداری چه تمهیداتی برای آنان در نظر گرفت؟

شهرداری و شورای اسلامی شهر برای کمک به این شرکت‌ها تخفیفاتی در قرارداد آن‌ها در سال جاری و گذشته اجرا لحاظ کرده که بعضاً تا ۲۰۰ درصد هم رسیده است؛ در قراردادهای اجاره غرقه‌های پایانه‌ها نیز افزایش قیمتی نداشتیم تا بخشی از ضرر آن‌ها جبران شود.

امیدواریم در نوروز آتی با تصمیمات گرفته شده و مدیریت ویروس منحوس کرونا با افزایش میزان سفرها مواجه شویم تا شرکت‌های حمل و نقل و سازمان بیش از این متضرر نشوند.

احداث پایانه اندیشه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ و چه زمانی اجرایی می‌شود؟

در حال حاضر مطالعات پایانه اندیشه طبق رویکرد جدید مدیریت شهری در دست انجام است؛ با توجه به اینکه ایستگاه پایانی اتوبوس‌های بی آر تی در این محور قرار دارد و همچنین قرار است پایانه زاینده رود به دلیل مشکلات ترافیکی به پایانه اندیشه انتقال یابد، در نظر داریم یک مجموعه کامل ترافیکی در پایانه اندیشه ایجاد کنیم.

در واقع در نظر داریم مسافرانی که از جنوب غربی وارد اصفهان می‌شوند، دسترسی آسان به بی آر تی داشته باشند و از بروز مشکلات ترافیکی جلوگیری شود، در این راستا پس از تکمیل مطالعات عملیات اجرایی پروژه آغاز می‌شود.

برای توسعه پایانه کاوه و صفه چه برنامه‌ای دارید؟

برای توسعه این دو پایانه برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است، زیرا در حال حاضر مقابل پایانه کاوه با معضلات ترافیکی روبه‌رو هستیم. زیرا اتوبوس‌های بین شهری در این محور توقف می‌کنند که متولی آن اداره کل حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان است،

البته عرض خیابان کاوه روبروی این پایانه به‌اندازه کافی افزایش یافته است، اما این‌گونه نمی‌شود این معضل را رفع کرد؛ به‌عنوان مثال با احداث زیرگذر می‌توان حجم ترافیک را کاهش داد اما خط یک قطار شهری از آن محل عبور کرده و تقریباً این معضل به بن‌بست خورده است.

کرونا چقدر سفرهای بین شهری از پایانه‌های اصفهان را کاهش داد؟

مرکز معاینه فنی خودروها در مجاورت پایانه جی با چه کیفیتی خدمات ارائه می‌کند؟

مرکز معاینه فنی جی بهترین مرکز استانی و یکی از بهترین مراکز معاینه فنی سطح کشور بوده و از شهرهای مختلف بازدید دارد. ما در نظر داریم این نوع مراکز را ارتقا دهیم، در این راستا در نظر داریم در غرب اصفهان نیز یک مرکز معاینه فنی همانند این مرکز احداث کنیم که اکنون در مرحله مطالعات قرار دارد.

در این مرکز روزانه حداقل ۱۵۰ خودرو معاینه فنی می‌شود و خودروهایی که مورد قبول واقع شده باشند، گواهی معاینه فنی برتر دریافت می‌کنند.

در حال پیگیری هستیم در راستای افزایش سطح سلامت موتورسیکلت و کاهش آلودگی هوا یک مرکز معاینه فنی موتورسیکلت نیز در پایانه جی تا پایان سال احداث کنیم.

پایانه‌ای سمت آتشگاه با عنوان «مادر» قرار بود احداث شود، آیا راه‌اندازی آن هنوز در دستور کار است؟

این برنامه در دوره‌های قبلی دولت وجود داشت اما به دلیل شکل‌گیری واحدهای مسکونی در آن منطقه و احداث پایانه مسافربری در خمینی‌شهر این برنامه از دستور کار خارج شده است؛ ما باید برای احداث پایانه در خارج از شهر تلاش کنیم و نباید این‌گونه اقدامات در دستور کار باشد و با توجه به بار ترافیکی خیابان آتشگاه این مسئله غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

مهمترین برنامه پایانه‌های شهرداری اصفهان برای سال آینده چیست؟

یکی از مهمترین برنامه‌های پایانه‌ها برای سال آینده جلب سرمایه گذار بخش خصوصی است، زیرا در نظر داریم به صورت مشارکتی در راستای ارتقای پایانه‌ها گام برداریم. همچنین ارتقای سلامت سیستم اداری و سازمانی به‌ویژه در حوزه پایانه‌ها که رابطه مستقیمی با سلامت و رفاه مردم دارد در دستور کار قرار دارد.

در حال حاضر با کاهش روند بیماری کرونا روبه‌رو هستیم و تعداد مسافران رو به افزایش است اما باید مسائل بهداشتی رعایت شود تا دوباره درگیر این ویروس منحوس نشویم در این راستا سازمان نظارت جدی بر تعداد مسافران اتوبوس‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.

کد خبر 542581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.