نقش‌آفرینی تخصصی، مهم‌ترین ماموریت بسیج دانشجویی است

«تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی و کادرسازی برای آن، نقش‌آفرینی تخصصی در عرصه‌های مختلف و نگاه مسئله‌محور از جمله مأموریت‌های بسیج دانشجویی بوده، اما مهم‌ترین مأموریت این نهاد در شرایط فعلی نقش‌آفرینی تخصصی در عرصه‌های مختلف انقلاب برای تحقق تمدن اسلامی است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از تشکیل بسیج دانشجو و طلبه به فرمان امام خمینی (ره)، بسیج دانشجویی به عنوان یکی از تشکل‌های فعال و گسترده در عرصه دانشگاهی ظهور و در چهار چوب اهداف اولیه ترسیم شده، آغاز به فعالیت کرد. عرصه خاص فعالیت‌های دانشگاهی در کنار ضرورت توجه به شرایط علمی و پژوهشی دانشگاه‌، مسئولان سازمان دانشجویی را بر آن داشت تا نقش‌های مورد انتظار آن را در چارچوب فعالیت دانشگاهی از منظر دو دسته افراد اصلی حاضر در دانشگاه، یعنی استاد و دانشجو بررسی کنند.

برای آشنایی بیشتر با این تشکل دانشگاهی با سید هادی انوری، مسئول بسیج دانشجویی اصفهان به گفت‌گو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

بزرگترین رسالت بسیج دانشجویی را چه می‌دانید؟

بسیج دانشجویی سند افتخاری نسبت به سایر اقشار بسیج داشته و مدال افتخاری بر سینه ما نقش بسته است، زیرا مؤسس اصلی این نهاد، امام خمینی (ره) بوده است، ایشان در آخرین ماه‌های حیات خود در آذرماه سال ۶۷ دستور تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را صادر کردند. می‌توان گفت مأموریت‌های اصلی بسیج دانشجویی از همان زمان صادر شده و انتظارات امام (ره) از بسیج از جمله تربیت نیرو برای انقلاب اسلامی مشخص بوده است‌.

همچنین در گفتمان مقام معظم رهبری از زمانی که به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدند، هر ساله نگاه ویژه‌ای به مجموعه بسیج دانشجویی و قشر دانشجو وجود داشته است، بنابراین می‌توان گفت مأموریت‌ها و رسالت‌های بسیج دانشجویی توسط امامین انقلاب به خوبی تعریف و مشخص شده است که منجر شده بسیج دانشجویی مأموریت محورتر و نقش‌آفرین‌تر در عرصه‌های مختلف جامعه ورود کند.

تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی و کادرسازی برای آن، نقش‌آفرینی تخصصی در عرصه‌های مختلف و نگاه مسئله‌محور از جمله مأموریت‌های بسیج دانشجویی است، اما می‌توان گفت مهم‌ترین مأموریت این نهاد در شرایط فعلی نقش آفرینی تخصصی در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی برای رسیدن به تحقق تمدن اسلامی است.

قشر دانشجو ظرفیت‌های بسیاری دارد، در فرامین مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این قشر شده که از جمله آن می‌توان به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد، قشر دانشجو مخاطب خاص فرمایشات مقام معظم رهبری است، ایشان در همه دیدارها و سخنرانی‌های خود نکات طلایی انقلاب اسلامی را خطاب به دانشجویان مطرح می‌کنند، بنابراین انتظار می‌رود دانشجویان در زمین‌های مختلف نقش‌آفرین بوده و بتوانند مأموریت خود در این زمینه را انجام دهند تا به تحقق دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی جامه عمل بپوشانند.

درست است تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی مأموریت بسیج دانشجویی است، اما نقش‌آفرینی در همه عرصه‌های جامعه مهم‌ترین وظیفه بسیج دانشجویی است. در سند راهبردی بسیج هم توجه ویژه‌ای به قشر دانشجو شده است. بسیج دانشجویی به عنوان بزرگترین تشکل جمهوری اسلامی رویکرد مسئله‌محور داشته و در نقش‌آفرینی‌ها هم با این رویکرد عمل می‌کند، بسیج دانشجویی از نیروی جوان مؤمن انقلابی با انگیزه و ظرفیت علمی خوبی بهره‌مند بوده و می‌تواند نظام مسائل جامعه انقلاب را با راه‌اندازی هسته‌های تخصصی رفع کند. بسیج دانشجویی پل ارتباطی میان مسئولان و مردم بوده مطالبه‌گری می‌کند.

نقش‌آفرینی تخصصی، مهم‌ترین ماموریت بسیج دانشجویی است

فعالیت‌های فرا دانشگاهی بسیج دانشجویی را تبیین کنید.

بسیج دانشجویی شعار اساسی دارد که بر اساس آن بسیج هیچ‌گاه تعطیل نخواهد شد، از زمان تأسیس این نهاد، هدف آن برطرف کردن نیازهای جامعه بوده است، بسیج مهم‌ترین نرم‌افزاری است که امام خمینی (ره) برای پیش‌برد انقلاب اسلامی طراحی کرد. دانشگاه در دوران شیوع کرونا تعطیل نبود و فقط مدل آموزشی در آن تغییر کرد بسیج نیز با وجود همه مشکلات در این دوران تعطیل نشد.

بسیج دانشجویی پای همه مسائل درون و برون جامعه ایستاده است که از جمله آن می‌توان به شیوع ویروس کرونا که سلامت مردم و جامعه را به خطر انداخت اشاره کرد، در این مسئله همه ظرفیت بسیج دانشجویی به رفع این مسئله اختصاص یافت.

سنگر دانشگاه و درس جایگاه خود را داشته، اما بسیج در همه عرصه‌ها نقش‌آفرینی خواهد کرد همانطور که از ابتدای شیوع ویروس کرونا قرارگاه رسیدگی به سلامت مردم در بسیج تشکیل شد و در فروردین‌ماه ۹۹، بسیج دانشجویی اصفهان در شش نقطه اصلی شهر غرفه‌های غربالگری راه‌اندازی کرده و حتی تعدادی از دانشجویان به ویروس کرونا مبتلا شدند.

تولید محلول‌های ضد عفونی کننده، رصد بازار و جلوگیری از نابسامانی‌ها، توزیع لوازم بهداشتی از جمله ماسک، کمک مومنانه، کمک‌های آموزشی به دانش‌آموزان، معاینات پزشکی و سلامت در قالب تیم‌های جهادی با ظرفیت دانشگاه، حضور در بیمارستان‌ها برای کمک به کادر درمان، غربالگری خانه به خانه، حضور فعال در مراکز واکسیناسیون، تولید دستگاه‌های محلول ضد عفونی کننده، تولید لباس بیمارستانی و دستگاه پی‌سی‌آر سیار، از جمله اقدامات بسیج دانشجویی در حمایت از حوزه سلامت بوده به طوری که بسیج دانشجویی در این دوران بیش از پیش فعال شد.

بسیجیان اصفهان و بسیج دانشجویی در کنترل بیماری کرونا چگونه عمل کردند؟

بسیج نیروی حاضر و پای کار انقلاب در تمامی صحنه‌ها است، گروه‌های جهادی بسیج اصفهان همواره پیشگام‌تر از سایرین در صحنه حضور داشته‌اند و حتی در ایام شیوع ویروس کرونا به سایر شهرها هم سفر کرده و در مناطق دور افتاده به مردم خدمت‌رسانی کردند. قرارگاه‌های مختلف جهادی در مناطق مختلف تشکیل و به مردم خدمت رسانی شد، مرز جغرافیایی برای بسیج دانشجویی اصفهان اهمیتی ندارد. قرارگاه مقابله با کرونا دانشجویی استان اصفهان توسط بسیج دانشجویی راه‌اندازی شد که نیازهای جامعه در مقابله با کرونا را شناسایی و ۹ کمیته تخصصی در این زمینه تشکیل داد.

حلقه مفقوده‌ای در جامعه وجود داشت و توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از تذکرات دینی برای بیماری‌های واگیر می‌شد. بنا بر توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری از دعا در این حوزه، کمیته معنویت‌افزایی هم توسط بسیج دانشجویی تشکیل شد تا در این زمینه فعالیت کند. حتی دانشجویان غیر اصفهانی هم در این مدت پای کار نظام و انقلاب ایستادند و در اصفهان فعالیت کردند. در حوزه تشکیلات سازی هم سعی شد با برنامه‌های مختلف فضای آموزشی‌، فرهنگی و سیاسی دانشگاه به حال خود رها نشود.

نقش‌آفرینی تخصصی، مهم‌ترین ماموریت بسیج دانشجویی است

دانشجویان بدون چشم داشت به حقوق و منفعت خود پای کار ایستاده‌اند، به نظر شما چه امتیازی برای دانشجویان بسیجی باید در نظر گرفته شود؟

بسیجیان همواره طلایه‌دار عرصه گمنامی‌اند، در مدتی که مسئولیت بسیج دانشجویی اصفهان را داشته‌ام هیچیک از دانشجویان بسیجی درخواستی در مقابل فعالیت خود نداشته‌اند این در حالی است که شرایط زندگی برخی از این دانشجویان بسیار مشکل است. البته مدیران باید به این قشر که خدمت‌گذار واقعی انقلاب هستند داشته باشند، به نظر می‌رسد هیچیک دانشجویان بسیجی توقع و درخواست شخصی در مقابل فعالیت خود نداشته و با هدف کمک برای ارتقا نظام فعالیت می‌کنند.

بخشی از اثرگذاری فعالیت بسیجیان منوط به توجه مسئولان است و انتظار دارند مسئولان به مطالبات مردم اهمیت دهند. با استقرار دولت سیزدهم و مدیریت جدید شهری نگاه ویژه‌ای به مجموعه‌های دانشجویی در بین مسئولان اصفهان شکل گرفته است.

حال اگر توجه ویژه توسط مسئولان شکل بگیرد، بسیجیان با انگیزه و جسارت بیشتری وارد صحنه شده و در پیش برد اهداف انقلاب و بسیاری از مسئولان کمک خواهند کرد، اگر این مسائل رفع شود بسیجیان درخواست و انتظار دیگری ندارند.

کد خبر 542547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.